تاریخ
به نام خداوند مهر آفرین
سال 14094 اهورایی، 7037 میترایی، 3753 زرتشتی، 2573 کوروشی (شاهنشاهی) و 1394 خورشیدی

بنام خدا

شخصیت های جاودان تاریخ
 

هفدهم آبان سال 1332 دو ماه و 21 روز پس از کودتاى 28 مرداد،
 محاکمه دکتر محمد مصدق آغاز شد.




هفدهم آبان سال 1332 دو ماه و 21 روز پس از کودتاى 28 مرداد، محاکمه دکتر محمد مصدق که در بازداشت بود به اتهام ضديت با سلطنت و قصد برکنارکردن شاه و نيز به عنوان مسبب وقايع 25 تا 28 مرداد در محکمه نظامى تهران آغاز شد.

دکتر مصدق هنگام معرفى، خود را نخست وزير قانونى ايران اعلام و به صلاحيت محکمه اعتراض کرد و گفت که تنها ديوان عالى کشور مى تواند رئيس دولت را بازخواست قضايى کند.

با بيان اين مطلب، جلسه محاکمه به مدت يک هفته تعطيل شد تا اعضاى محکمه که چند افسر ارشد بودند به صلاحيت خود رسيدگى کنند.

دکتر مصدق گفته بود که طبق قوانين ايران، ديوان عالى کشور جاى رسيدگى به قصور نخست وزير و وزيران است. وى برکنارى خود را يک کودتا با نقشه خارجى خوانده بود و گفته بود که جز با راى عدم اعتماد پارلمان، فرد ديگری حق برکنارى نخست وزير را ندارد و در صورت وقوع چنين عملى، اين مرتکب است که بايد به اتهام نقض قانون اساسى و ناديده گرفتن اراده مردم محاکمه و مجازات شود. کودتا يعنى برکنار کردن دولت از طرق غيرقانونى و بنابراين کودتاگران مجرمند، نه من که برگزيده ملت و رئيس قانونى دولت هستم. عامل و دست نشانده بيگانه خائن و مجرم است، نه من.

انتشار اخبار مربوط به آغاز محاکمه دکتر مصدق که در جامعه ايران از محبوبيت فراوان برخوردار بود و نيز گزارش‌هاى مربوط به تجديد روابط ايران و انگلستان و خبرهايى که حکايت از سفر قريب الوقوع ريچارد نيکسون معاون وقت رئيس جمهورى امريکا به تهران داشت خشم مردم را برانگيخت؛ بازار تهران به نشانه اعتراض تعطيل و تظاهرات مردم در چند شهر ازجمله تهران و تبريز آغاز شد و اعتصاب و تظاهرات سراسرى از روزهاى بعد اعلام شد که نظاميان حکومت (دولت کودتا) وارد عمل شدند، قسمتى ديگر از بازار تهران را ويران و به سوى مردم معترض تيراندازى کردند که ضمن آن دو تن کشته و عده‌اى مجروح شدند. چندين بازرگان و عده‌اى از چهره شناخته شده ملى گرا نيز دستگير شدند.

براى پيشگيرى از وقايع مشابه؛ در اصفهان، فارس و خوزستان حکومت نظامى اعلام و رفت و آمد درساعات شب و تشکيل اجتماعات بيش از سه نفر ممنوع شد. هم‌زمان شمارى از مهندسان و کارکنان شرکت ملى نفت ايران نيز به اتهام هوادارى از دکتر مصدق و جنبش‌هاى چپ از کار برکنار شدند.

در نهایت دادگاه نظامى با وجود دفاع منطقى، مستدل و مستند دکتر مصدق برگزار شد و وی را به سه سال زندان محکوم کرد. پس از گذراندن سه سال زندان دکتر مصدق به ملک خود در احمد آباد تبعید شد و تا آخر عمر تحت نظارت شدید بود.

 

همراه با کتاب الکترونیکی  محاکمه و دفاع

شامل تمامی مستند تمامی جلسات محاکمه

برای دانلو ابنجا کلیک کنید

password: www.iranvij.ir



www.iranvij.ir| گروه اینترنتی ایران ویج www.iranvij.ir| گروه اینترنتی ایران ویج

 

داستان های کوتاه و پند آموز

 

اولین پادشاه زن ایرانی پس از ورود اسلام



"شیرین" ملقب "ام رستم" دختر رستم بن شروین از سپهبدان خانان باوند در مازندران و همسر فخرالدوله دیلمی(387ق. ـ 366ق.) که پس از مرگ همسر به پادشاهی رسید او اولین پادشاه زن ایرانی پس از ورود اسلام بود. او بر مازندران و گیلان ، ری ، همدان و اصفهان حکم می راند .

به او خبر دادند سواری از سوی محمود غزنوی آمده است.

سلطان محمود در نامه ی خود نوشته بود :

باید خطبه و سکه به نام من کنی و خراج فرستی والا جنگ را آماده باشی .

ام رستم ، به پیک محمود گفت : اگر خواست سرور شما را نپذیرم چه خواهد شد ؟

پیک گفت آنوقت محمود غزنوی سرزمین شما را براستی از آن خود خواهد کرد .

ام رستم به پیک گفت : که پاسخ مرا همین گونه که می گویم به سرورتان بگویید :

در عهد شوهرم همیشه می ترسیدم که محمود با سپاهش بیاید و کشور ما را نابود کند
 ولی امروز ترسم فرو ریخته است برای اینکه می بینم شخصی مانند محمود غزنوی که می گویند یک
 سلطانی باهوش و جوانمرد است برروی زنی شمشیر می کشد به سرورتان بگویید
 اگر میهنم مورد یورش قرار گیرد با شمشیر از او پذیرایی خواهم نمود اگر محمود را شکست دهم
 تاریخ خواهد نوشت که محمود غزنوی را زن جنگاور کشت و اگر کشته شوم باز تاریخ یک سخن خواهد گفت محمود غزنوی زنی را کشت .

پاسخ هوشمندانه بانو ام رستم ، سبب شد که محمود تا پایان زندگی خویش از لشکرکشی به ری خودداری کند .

ام رستم پادشاه زن ایرانی هشتاد سال زندگی کرد و همواره مردمدار و نیکخو بود.


www.iranvij.ir| گروه اینترنتی ایران ویج

بانو گادایوا هدیه‌ای از جانب خدا




در انگلستان قرون وسطی و در قرن یازدهم میلادی ,در شهر کاونتری ,لئوفریک ,ارل مرسیا ,دوک کاونتری مالیات سنگینی را برای مردم تعیین کرده بود همسر دوک کاونتری انگلیس زنی از طبقات ممتاز جامعه و در عین حال خیلی محبوب و محترم بود.
وقتی ظلم شوهر و مالیات سنگینی که باعث بدبختی مردم شده بود،را مشاهده کرد .
اصرار زیادی به شوهرش کرد تا مالیات را کم کند  ولی شوهرش که دخالت زن را در امور حکومتی خود بر نمی تافت,از این کار سرباز می زد.
سرانجام دوک کاونتری به شرطی قبول کرد که مالیات ها را کاهش دهد که بانو گادایوا برهنه دور تا دور شهر را بگردد ,او تصور میکرد که همسرش با شنیدن این شرط برای همیشه عطای مداخله در امور سیاست و مملکت داری را به لقای آن ببخشد ولی دوک هرگز فکر نمیکرد که همسرش شرط را پذیرفته و به اجرا بگذارد .
خبرش در شهر می پیچد، در روز موعود گودیوا سوار یک اسب در حالی که همه پوشش بدنش فقط موهای ریخته شده روی سینه اش بود در شهر چرخید، ولی مردم شهر به احترام این زن مهربان آن روز، هیچکدام از خانه بیرون نیامدند و تمام درها و پنجره ها را هم بستند.
بانو گادایوا تمام شهری را که در آن پرنده پر نمیزد پیمود و برای دوک کاونتری چاره ای جز برداشتن بار مالیات های گزاف از دوش مردم,باقی نماند.
در تاریخ انگلیس و کاونتری بانو گادایوا به عنوان یک زن نجیب و شریف جایگاه بالایی دارد و مجسمه اش در کاونتری ساخته شده است.



Godgifu یا Godgyfu به معنی «هدیه‌ای از جانب خدا» یک نام قدیمی انگلیسی است و واژهٔ Godiva لاتین‌شدهٔ آن است.




www.iranvij.ir| گروه اینترنتی ایران ویج www.iranvij.ir| گروه اینترنتی ایران ویج

آخرین اخباری فرهنگی تاریخی

کشف چهار مجسمه طلا از قاچاقچيان اشیاي عتيقه





چهار مجسمه طلا به همراه هزار و 214 سکه تقلبي در يک عمليات توسط ماموران پليس آگاهي شهرستان آزادشهر در استان گلستان کشف شد.

به گزارش ميراث آريا(chtn)، به دنبال گزارش مردمي به ماموران انتظامي شهرستان آزادشهر در ارتباط با فعاليت يک باند قاچاق اشياي عتيقه موضوع در دستور کار ماموران پليس آگاهي اين شهرستان قرار گرفت و با شناسايي قاچاقچيان اشياي عتيقه در مرحله بعدي متهمان در مخفيگاه‌ خود دستگير و در بازرسي از محل چهار مجسمه طلا و هزار و 214 سکه تقلبي مربوط به دوران هخامنشيان از آنها کشف و ضبط شد.

سرهنگ «اکبريان» فرمانده انتظامي شهرستان آزاد شهر با تاييد اين خبر به ميراث آريا گفت: متهمان در يک قدمي فروش اين اشيا قرار داشتند که دستگير شدند .

وي افزود: در اين عمليات 5 دستگاه گيرنده ماهواره و مقاديري مواد مخدر نيز کشف شده است .

اکبريان تصريح کرد: تلاش براي شناسايي ديگر متهمان ادامه داد.



www.iranvij.ir| گروه اینترنتی ایران ویج

شهروندي سوييسي قرآني نفيس به موزه هرات اهدا کرد



يک شهروند سوييسي يک نسخه خطي قديمي قرآن را که 40 سال پيش در کابل خريده بود، به موزه ملي هرات اهدا کرد.

به گزارش ميراث آريا (Chtn)،‌ يک قرآن خطي با قدمت 500 سال که 40 سال پيش در کابل به قيمت 2هزار دلار به يک گردشگر سوييسي فروخته شده بود،‌ از سوي يکي از آشنايان او به موزه هرات اهدا شد.

اين قرآن که به خط «نسخ» کتابت شده، دو سر لوحه نقاشي شده دارد و 15 جزء قرآن در آن ديده مي‌شود.

«اليزابت روبي» که از طرف گردشگر سوييسي مامور تحويل دادن اين قرآن نفيس شده از کارشناسان حوزه فرهنگ و علوم اسلامي است. او تاريخ کتابت قرآن را دوره تيموريان دانسته و مکان کتابت را نيز در کشمير اعلام کرده است.

به گزارش ميراث آريا، اگرچه اهدا کنندگان قدمتي 500 ساله براي اين قرآن در نظر گرفته‌اند، مسوولان فرهنگي هرات، تعيين قدمت دقيق را به بررسي‌هاي بيش‌تر کارشناسان موکول کرده‌اند.



www.iranvij.ir| گروه اینترنتی ایران ویج

نقش ايران در احياي هويت جاده ابريشم



شناسايي نقش ايران در فرهنگ و هويت جاده ابريشم يکي از مباحث مورد نظر در جشنواره امسال است.

به گزارش ميراث آريا، «پژوهش»، دبير جشنواره بين‌المللي راه ابريشم، ضمن اعلام اين مطلب افزود: بهره‌برداري از جاذبه‌هاي فرهنگي، هنري و گردشگري ايران و کشورهايي که در مسير اين جاده قرار دارند نيز در اين جشنواره مورد بررسي قرار گرفت.

او در ادامه، با اشاره به اين که راه ابريشم تنها يکي از هزاران مسيري است که به‌عنوان جاده ارتباطي ميان کشورها مطرح بوده است، تصريح کرد: اين جاده امروز به‌عنوان ميراثي معنوي و جاده‌اي تاريخي و نـــــــــمادين، براي ايجاد تعامل بيش‌تر ميان ملل مورد توجه و اهميت است.




www.iranvij.ir| گروه اینترنتی ایران ویج


تشديد برخورد با متجاوزان حريم آثار ملي گيلان



مديرکل ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري گيلان گفت: آثار ثبت‌شده هويت تاريخي گيلان است و با متجاوزان به حريم آثار ملي در اين استان به‌شدت برخورد مي‌‌شود.

«اميد عزيزي» با محکوميت تخريب بخشي از خانه مسکوني پاک‌سرشت صوفي املش که به ثبت ملي رسيده است، اظهار داشت: در لحظات اوليه تخريب بخشي از اين مکان تاريخي با عوامل تخريب برخورد قانوني شد و از ادامه تخريب جلوگيري به عمل آمد.

او گفت: حفظ آثار تاريخي و ثبت‌شده ملي از مهم‌ترين وظايف سازماني اين اداره‌کل است و به هيچ قيمتي اجازه نمي‌دهيم عده‌اي سودجو آثار ملي گيلان را که هويت تاريخي اين استان ولايتمدار است، تخريب کنند.

عزيزي تصريح کرد: شوراي فني و پايگاه‌هاي حفاظتي اين اداره‌کل به‌صورت شبانه‌روزي آماده برخورد با متجاوزان به حريم آثار ملي هستند و بر اساس قانون، بدون هيچ اغماضي با متخلفان برخورد مي‌شود.


ما از تبار کوروش و فرزند جمشیدیم

پیروز بی برده ، بت نپرستیدیم


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:









تاريخ : پنج شنبه 19 آبان 1390برچسب:ام رستم,دکتر مصدق,,
ارسال توسط سورنا
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی