به نام خداوند مهر آفرین
سال 14094 اهورایی، 7037 میترایی، 3753 زرتشتی، 2573 کوروشی (شاهنشاهی) و 1394 خورشیدی
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

شناسنامه‌دار شدن غارنشين ٧٠ ساله



سلیمان لطفی نیا :

 

اداره ثبت احوال فومن اعلام کرد: «برای عزيز نوروزی پرور جيرده، که ٥٠ سال است در يکی از غارهای کوچک منطقه‌ی جنگلی آليان فومن زندگی می کند، شناسنامه صادر کرده است.»

به گزارش آريا؛ محسن قربانی رييس اداره ثبت احوال فومن گفت: «اين مرد غارنشين ٧٠ ساله، شناسنامه‌ی خود را در ٢٠ سالگی گم کرده و کارت ملی وی نيز در چند روز آينده صادر می شود.»

خوراک اين مرد غارنشين از ميوه‌های جنگلی است و برای آن‌كه نان و ماست بخرد، هفته‌ای يک‌بار به روستای نزديک جای زندگی اش می رود.

بنابراعلام آموزش و پرورش فومن، وی، تا کلاس چهارم دبستان درس خوانده و در حال حاضر يک خواهر ٦٨ ساله دارد.






ارسال توسط سورنا

بنام خدا

شگفتی گردشگران از بهسازی غیراصولی «پاسارگاد‌‌»

 


به‌کاربردن سنگ‌هایی ناهمگون برای بهسازی آرامگاه «کوروش بزرگ»

سلیمان لطفی‌نیا :

تکه‌سنگ‌هایی که برای بهسازی روی بنای آرامگاه کوروش کار گذاشته‌اند، آن اندازه ناهمگون است که شوند(:باعث) شگفتی گردشگران می‌شود به گونه‌ای که آن‌ها گمان می‌کنند این سنگ‌ها یک نماد یا سنگ‌نوشته(:کتیبه) هستند.




ارسال توسط سورنا

بنام خدا

 

طالع بینی از نوع کله پاچه ای

http://image.royalfun.net/images/0cwqyr61hp2vle8fqwxz.jpg

آب گوشت ساده: آدم خسیسی هستی… خب یه هزار تومن بیشتر بده با مغزشو بخور!

آب گوشت با مغز: معلومه که آدم با سلیقه ای هستی… جون منم آب گوشت با مغز رو خیلی دوست دارم.

چشم: آدمی هستی منطقی، با ان خیلی زیاد… الکی گفتم بابا خب چشم دوست داری اینکه تفسیر نداره!

مغز: مغز خالی؟ بابا بی خیال… مطمئنی؟ خیلی چربه ها… واسه سلامتی خودت می گم. چی؟ به من ربطی نداره؟ اصلاً حالا که اینجوریه تفسیر نمی کنم.

پاچه: اینکه دیگه نیازی به گفتن من نداره… آدم پاچه خواری هستی!

زبون: آدم سحرخیزی هستی… چون زبون همیشه زود تموم میشه!

بناگوش: خوب بناگوش رو همه دوست دارن… انتظار تفسیر هم داری؟

گوشت صورت: آدم بلانسبت خنگی هستی… آخه عزیز من گوشت صورت همون بناگوشه!

سنگک خالی: یا دانشجوی خوابگاهی هستی، یا سرباز! چون انگاری درست حسابی گیرت نمیاد…!

همه موارد فوق: آدم خیلی پولداری هستی… کوفتت شه!

هیچکدام: آدم خیلی علاف و بیکاری هستی که می ری طباخی فقط در و دیوار رو نگاه می کنی!






تاريخ : پنج شنبه 28 مهر 1390برچسب:کله,کل,پاچ,پاچه,کله پاچه,,
ارسال توسط سورنا

 

امروز 28 مهر ماه 

 
http://marshal-modern.ir/Archive/2011/2/27/16fb83091e01.jpg

از کودک فال فروشی پرسیدم چه میکنی!؟ گفت به آنان که در دیروز خود مانده اند فردا را میفروشم..!!



ادامه مطلب...

تاريخ : پنج شنبه 28 مهر 1390برچسب:فال روز 28 مهر,,
ارسال توسط سورنا
ارسال توسط سورنا

بنام خدا


دوقلوهای دختر به نام‌های بریل و کایری، ۱۲ هفته زودتر از موعد، به دنیا آمده بودند و بنابراین به مراقبت‌های ویژه نیاز داشتند، آنها را در دستگاه‌های انکوباتور جدا گذاشتند. کایری خوب وزن می‌گرفت و شرایطش پایدار بود، ولی بریل، فقط ۹۰۰ گرم وزن داشت، در تنفس مشکل داشت و دچار مشکل قلبی هم بود و انتظار نمی‌رفت، زنده بماند. پرستارش هر کاری از دستش برمی‌آمد برای بریل انجام داد، اما شرایطش فرقی نکرد. تا اینکه برخلاف قوانین بیمارستان، او آن دو را در یک انکوباتور قرار داد.



او دو نوزاد را قدری تنها گذاشت و رفت که بخوابد، در بازگشت او این صحنه زیبا را دید و سایر پرستاران و پزشکان را صدا زد تا آنها هم این صحنه را ببینند.کایری، دستش کوچکش را دور خواهرش گذاشته بود، انگار که می‌خواست او در آغوش بگیرد و از او محافظت کند. می‌خواهد تصادفی باشد یا نه، از زمانی که این دو در کنار هم قرار گرفتند، وضعیت تنفس بریل بهتر شد و شرایط قلبی‌اش پایدار شد.





تاريخ : پنج شنبه 28 مهر 1390برچسب:مشکل قبلی,انکوباتور,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

 

 

 کورش کبیر (بزرگ) کیست ؟
  کوروش بزرگ یا کوروش کبیر (به پارسی باستان: ‎KU‎‎U‎‎RA‎‎U‎‎SHA‎) همچنین معروف به کوروش دوم نخستین پادشاه و بنیان‌گذار شاهنشاهی هخامنشی بود. کوروش بمدت سی سال، از سال ۵۵۹ تا سال ۵۲۹ پیش از میلاد، بر ایران پادشاهی کرد.
  بخاطر بخشندگی، بنیان گذاشتن حقوق بشر، پایه‌گذاری نخستین شاهنشاهی چند ملیتی و بزرگ جهان، آزاد کردن برده‌ها و بندیان، احترام به دین‌ها و کیش‌های گوناگون و گسترش تمدن، شناخته شده‌است. ایرانیان ، کوروش را پدر و یونانیان او را سرور و قانونگذار می‌نامیدند.  یهودیان این پادشاه را، به منزله مسیح پروردگار بشمار می‌آوردند، ضمن آنکه بابلیان او را مورد تأیید مردوک می‌دانستند.

  واپسین (آخرین) اندرز کورش کبیر به هنگام درگذشت :
فرزندان من. دوستان من. اکنون به پایان زندگی نزدیک گشته‌ام. من آن‌را با نشانه‌های آشکار دریافته‌ام. وقتی درگذشتم مرا خوشبخت بپندارید. کام من این است که این احساس در اعمال و رفتار شما مشهود باشد. زیرا من هنگام کودکی، جوانی و پیری بخت یار بوده‌ام همیشه نیروی من افزون گشته است. آنچنانکه هم امروز نیز احساس نمیکنم که از هنگام جوانی ناتوان تر شده ام. من دوستان را به خاطر نیکوییهای خود خوشبخت و دشمنانم را فرمانبردار دیده‌ام. زادگاه من قطعه کوچکی از آسیا بود. من آن‌را اکنون با افتخار و بلندپایه باز میگذارم. در این هنگام که به جهان دیگر میگذرم، شما و میهنم را خوشبخت میبینم و از اینرو میل دارم که آیندگان نیز مرا مردی خوشبخت بدانند. فرزندانم! من شما را از کودکی چنان تربیت کرده‌ام که پیران را آزرم (شرم)دارید و کوشش کنید تا جوانتران نیز از شما آزرم بدارند. تو کمبوجیه، مپندار که عصای زرین سلطنتی، تخت و تاجت را نگاه خواهد داشت، دوستان صمیمی برای پادشاه عصای مطمئن‌تری هستند. هرکس باید برای خویشتن، دوستان یکدل فراهم آورد و این دوستان را جز به نیکوکاری به‌دست نتوان آورد. به‌نام خدا و نیاکان درگذشته، ای فرزندان اگر میخواهید مرا شاد کنید نسبت به هم آزرم بدارید. پیکر بیجان مرا هنگامی که دیگر در این دنیا نیستم در میان سیم و زر مگذارید و هر چه زودتر آن را به خاک بازدهید. چه بهتر از اینکه انسان به خاک که اینهمه چیزهای نغز و زیبا میپرورد آمیخته شود. من همواره مردم را دوست داشته‌ام و اکنون نیز شادمان خواهم بود که با خاکی که به مردمان نعمت میبخشد آمیخته شوم. اکنون احساس میکنم جان از پیکرم میگسلد… اگر از میان شما کسی میخواهد دست مرا بگیرد یا به چشمانم بنگرد. تا هنوز جان دارم نزدیک شود و هنگامیکه روی خود را پوشانده‌ام از شما خواستارم که پیکرم را کسی نبیند حتی شما فرزندانم. از تمام پارسیان و متحدان بخواهید تا بر آرامگاه من حاضر شوند و مرا از اینکه دیگر از هیچگونه بدی رنج نخواهم برد، درود فرستند. به آخرین اندرز من گوش فرا دارید اگر میخواهید دشمنان خود را تنبیه کنید. به دوستان خود نیکی ورزید. بدرود دوستان و فرزندان
  منبع : کتاب کورش نامه ، نوشته گزنفون ، ترجمه رضا مشایخی ، انتشارات علمی فرهنگی، چاپ اول ۱۳۴۲، صفحه ۲۶۶

گردنبند کورش بالدار کبیر بزرگ استیل

 این بنا در یادبود کوروشِ بزرگ و اینکه او نخستین قدرتمندی بوده که به حقوق بشر احترام گذاشته، توسط یکی از انجمن های ایرانی در سال 1994 در پارک Bicentennial در شهر سیدنی در استرالیا بنا شده است.





تاريخ : یک شنبه 24 مهر 1390برچسب:مشهود,آزرم,کوروش نامه,رضا مشایخی,مشایخی,,
ارسال توسط سورنا
آماده ای؟
.
.
.
.
.
جنبه نداری نبین خواهشا
.
.
.


ادامه مطلب...

تاريخ : یک شنبه 24 مهر 1390برچسب:مطمئن,جنب,جنبه,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

شیرهای اصیل ایرانی از هندوستان بازمی گردند؟

به گزارش خبرنگار جامعه فارس، مدتی است که زمزمه‌هایی درباره ورود شیر اصیل ایرانی از کشور هندوستان به گوش می‌رسد.

در این ارتباط نیز رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از ایجاد هماهنگی برای ورود شیر اصیل ایرانی از هند خبر داده بود.

محمدجواد محمدی‌زاده رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در بازدید از پروژه‌های زیست‌محیطی کرج که امسال اتفاق افتاده بود، عنوان کرد که براساس بررسی‌های یکساله صورت گرفته در محیط زیست مشخص شد ۴۱۱ قلاده شیر اصیل ایرانی در کشور هند وجود دارد.

بنابراین با هماهنگی‌هایی که با مسئولان زیست‌محیطی هندوستان صورت گرفته است به زودی شیر اصیل ایرانی که پیش از این اجداد آن در ایران منقرض شده بود از کشور هند به ایران وارد می‌شود.

خبرنگار فارس جزئیات این موضوع را از مسئولان محیط زیست جویا شد ولی آنها پاسخ قانع‌کننده‌ای را در این ارتباط ندادند و ارائه پاسخ را به آینده موکول کردند.






تاريخ : یک شنبه 24 مهر 1390برچسب:شیر,شیر ایرانی,شیر اصیل ایرانی,,
ارسال توسط سورنا

 



ادامه مطلب...

تاريخ : یک شنبه 24 مهر 1390برچسب:سیر خام,کرفس,کاهو,ترشی سیر ترشی,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

آرامگاه حافظ در زمان ناصرالدین شاه

 


ارسال توسط سورنا

بنام خدا

تپه باستاني سربيشه تخريب شد

 

 جام جم آنلاين: دبیر انجمن دوستداران محیط زیست تاریانا خوزستان از تخریب تپه باستانی سربیشه که یکی از نقاط تاریخی منطقه آب ماهیک شهرستان لالی در مخزن سد گتوند علیا به شمار می رود، خبر داد.

 

 مجتبی گهستونی در گفتگو با مهر اظهار داشت: روستای سربیشه یکی از روستاهای قدیمی در بخش آب ماهیک شهرستان لالی است که در آبگیری سد گتوند علیا به زیر آب خواهد رفت.

 وی افزود: این روستای قدیمی دارای بافت تاریخی منحصر به فرد شامل خانه های اعیانی، انبار غلات، گورستان، کاریز (قنات) و کوشک است. محوطه تاریخی چندین هکتاری روستای سربیشه، بدون کمترین پژوهش باستان شناسی یا نجات بخشی در هفته های آینده به زیر آب خواهد رفت.

گهستونی که از این منطقه بازدید کرده است، تاکید کرد: متاسفانه پس از درج تابلوهای خطر غرق شدن در آب دریاچه، تعدادی از مردم منطقه را ترک کرده و از همین رو تردد به این روستاها بسیار کم شد و این امر ناامنی را تشدید و زمینه را برای دستبرد سودجویان فراهم کرده است.

وی گفت: تخریب های صورت گرفته بر روی تپه باستانی سربیشه، بقایای یک بنای گچی به همراه طاق و سفالینه های خورد شده را از زیرزمین بیرون آورده و نشان می دهد که سودجویان فرصت زیادی برای این کار داشته اند.

دبیر انجمن دوستداران محیط زیست تاریانا خوزستان تصریح کرد: تعداد زیادی «بردشیر» (شیر سنگی) منحصر به فرد، بردگوری و محوطه های دارای ارزش تاریخی در روستاهای مخزن سد گتوند علیا وجود دارند.





ارسال توسط سورنا

 

به آرامی لاله گوش همسر خود را بوسه بزنید و دقت کنید زیاد محکم این کار را نکنید چون اگر هوای درون گوش وی را محکم با لبان خود به بیرون بکشید ممکن است کمی درد آور باشد برای وی! و همچنین به آرامی در هنگام بوسیدن وی در گوش او جملات عاشقانه زمزمه کنید

.

.

.

.



ادامه مطلب...

تاريخ : یک شنبه 24 مهر 1390برچسب:آموزش,بوس,بوسه,آموزش بوسه,لبان,لبها,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

 

 
   طبق آخرین یافته موسسه پزشکی آمریکا نوعی سرطان جدید پوستی کشف شده است که عامل محرک و ایجاد کننده آن توسط اکسید نیترو سیلور ایجاد می شود.
  هنگامیکه کارتهای شارژ تلفن همراه را خریداری میکنید، قسمتی را که باید با ناخن بخراشید محتوی این ماده بوده که سرطان زا اعلام شده است.
  لطفا خراشیدن را با پوست انگشتان یا ناخن انجام ندهید.


  تندرست باشید!

 





تاريخ : یک شنبه 24 مهر 1390برچسب:اکسید نیترو سیلور,سرطان زا,سرطانزا,,
ارسال توسط سورنا

امروز 23 مهر ماه 

 

http://marshal-modern.ir/Archive/2011/2/27/16fb83091e01.jpg

از کودک فال فروشی پرسیدم چه میکنی!؟ گفت به آنان که در دیروز خود مانده اند فردا را میفروشم..!!



ادامه مطلب...

تاريخ : یک شنبه 24 مهر 1390برچسب:طالع,فال روز 23 مهر,دنج,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

چیز هایی که از پدر و مادر آموختم

 

هر كاری جایی دارد:
اگر می خواهید همدیگه رو بکشید برید بیرون! من تازه اینجا رو تمیز کردم!
 

دعا:
دعا کن سر جاش باشه وگرنه…!
 

منطق:
به خاطر اینکه من می گم!
 

آینده نگری:
اگر از اون تاب بیافتی و گردنت بشکنه محاله با خودم ببرمت خرید!
 

رعایت آداب غذا خوردن:
موقع غذا خودن دهنت رو ببند!
 

توجه:
اگر بدونی پشت گوش هات چقدر چرکه!
 

استقامت:
تا وقتی کلم بروکلی هاتو نخوردی از جات تکون نمی خوری!
 

چرخه ی زندگی:
من تورو به دنیا آوردم و اگر بخوام خودم هم شرت رو از این دنیا می کنم!
 

اصلاح رفتار:
تو دیگه مثل بابات رفتار نکن!
 

قناعت:
میلیون ها بچه کم شانس توی دنیا هستن که آرزو می کردن من مادرشون بودم!
 

انتظار:
وایسا برسیم خونه…
 

مراقب از خود:
ژاکتت رو بپوش! یه جوری رفتار می کنی انگار من که مادرتم نمی دونم کی سردت میشه!
 

رشد کردن:
اگر اسفناج نخوری بزرگ نمیشی!
 

کنایه:
گریه می کنی؟ حالا یه کاری می کنم که واقعا اشکت در بیاد!
 

ژنتیک:
باید به خاطر ژن بابات باشه!
 

اصل و نصب:
این چه وضع اتاقه؟ مگه تو طویله به دنیا اومدی؟
 

خرد:
وقتی به سن من برسی می فهمی!
 

عدالت:
یه روزی بچه داری میشی و امیدوارم بچه هات عین خودت بشن

 

 





تاريخ : یک شنبه 24 مهر 1390برچسب:قناعت,انتظار,منطق,آینده نگر,آینده نگری,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

 مواد لازم برای ۳ نفر:

 جگر سیاه و سفید گوسفند روی هم رفته= ۵۰۰ گرم

 پیاز= ۲ عدد بزرگ

 رب گوجه فرنگی= ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری

 نمک و فلفل و زرد چوبه= به مقدار لازم

 سیب زمینی= ۲ عدد متوسط

  طرز تهیه:

  ابتدا پیاز را بشکل خلالی خرد میکنیم و به مدت ۷ دقیقه تفتش میدهیم بعد از آن جگر سفید را شسته و به اندازه بند انگشت خرد می کنیم و سیب زمینی را و در روغن سرخشان می کنیم و فلفل و زرد چوبه را هم به آن اضافه می کینم.۱ تا ۲ لیوان آب داخلش میریزیم و می گذاریم با حرارت ملایم بپزد فقط جگر سفید را چون جگر سفید دیرپز است,اگر بعد از تقریبا ۲ تا ۳ ساعت دیدید که نپخته و آبش تمام شده دوباره به آن آب اضافه کنید.

  پس از اینکه جگر سفید ها پخته شد رب گوجه فرنگی را جدا گانه سرخ کنید و به جگر سفید ها اضافه کنید و بعد از ۱۵ دقیقه جگر سیاه را به اندازه بند انگشت(ریز)خرد کرده و به جگر سفید ها اضافه کنید و \s از ۱۵ تا ۲۰ دقیقه جغور بغور آماده هست در آخرسر جمع باید نصف لیوان آب داشته باشد.





تاريخ : یک شنبه 24 مهر 1390برچسب:چغور بغور,جگر,جگر سفید,خلال,خلالی,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

عمر مردم این روستا بسیار طولانی است/ «زیارت» را زودتر زیارت کنید!

آب و هوای روستای زیارت در پایان مهر رو به سردی می رود،بنابراین این روزها بهترین فرصت برای دیدن روستای زیبای زیارت در استان گلستان است.
شمال کشور برای خیلی از ما تنها محدود می‌شود به دریا و جنگل، به جاده چالوس و دیدن شهرهای بزرگی در شمال کشور که هربار در تعطیلات راهی آنها می شویم و ترافیک این شهرها در تعطیلات نشان می دهد که مردم تنها راه سفر به این شهرها را می شناسند.

در حالی که شهرهای شمالی کشور پر از مناطق بکر و روستاهای نه چندان معروف اما بسیار زیبایی هستند که لذت سفر به آنها و غرق شدن در زیبایی، آرامش و مناظر بکرشان با هیچ چیزی قابل مقایسه نیست.

دیدن این روستاها که البته بعضی‌شان از فرط زیبایی برای دوستداران طبیعت و گردشگران حرفه‌ای ناآشنا نیستند خیلی هم سخت نیست. کافی است جست‌وجوی کوتاهی برای یافتن این روستاها انجام بدهید و بعد از شناخت کامل مقصد با برنامه ریزی صحیح راهی جاده شوید.


روستای زیارت که البته اگر اهل سفر و طبیعت باشید نباید برایتان ناشناخته باشد یکی از روستاهای زیبای گرگان در استان گلستان است.

آبشارهای زیبا، چشمه آبگرم و امامزاده صالح  از جاذبه‌های گردشگری این روستا هستند.


 آب گرم این روستا خواص درمانی بسیار زیادی دارد، بنابراین در سفر به این روستا حتما آب تنی در چشمه‌های آب گرم را تجربه کنید.


زنان روستای زیارت نان‌های محلی می پزند که امتحان آنها به تمام نان‌های صنعتی می ارزد. مردم زیارت به دلیل تغذیه مناسب و استفاده از غذاهای جنگلی و سالم عمر طولانی دارند.

این روستا در این روزها گزینه خوبی برای سفر است، چون در اواسط پاییز هوای زیارت رو به سردی می رود.

برای رفتن به این روستا باید به گرگان سفر کنید. زیارت در ادامه جاده ناهارخوران به سوی کوهستان‌های جنوب شهر گرگان حدود ۱۰ کیلومتر جلوتر از ناهارخوران قرار دارد.


اگر در گذشته به این روستا سفر می کردید و نیت می کردید چند روزی در زیارت بمانید و دل سیر این زیارت را زیارت کنید! تنها می توانستید در خانه‌ها و ویلاهای اجاره‌ای ساکن شوید. اما در حال حاضر روستای زیارت هتل هم دارد.   یکی از روزهای مهرماه که هنوز سرمای پاییز بر گرمای خورشید غلبه نکرده است می توانید راهی این روستا شوید و خاطره‌ به یادماندنی از سفر به روستای زیارت و دیدار با مردم مهربان و مهمان نواز این روستا برای خود رقم بزنید.


برای دیدن آبشار زیبای زیارت در روستای زیارت باید در حدود 15 دقیقه پیاده روی کنید.ا ین پیاده روی در دره زیبایی صورت می گیرد و باید از این مسیر بگذرید.ب نابراین نگران مسیر نباشید. اتوموبیل‌تان را پارک کنید و با خیال راحت به طرف آبشار بروید.





تاريخ : یک شنبه 24 مهر 1390برچسب:روستای زیارت,زیارت,,
ارسال توسط سورنا


ادامه مطلب...

تاريخ : یک شنبه 24 مهر 1390برچسب:زناشویی,مجلل,خانه مجلل,,
ارسال توسط سورنا


برای سلامتی و نشاط هر چه بیشتر

این 10 میوه را در اولویت مصرف قرار دهید

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گرچه اگر دنیای ثمربخش میوه ها را مورد بررسی قرار دهیم هر کدام از آنها را می توان بدلیل خواص فراوان آن پراهمیت دانست ولی آن چیز که در تمام خاصیت های آنان مشترک است اینست که میوه ها خنک کننده های طبیعی بدن هستند و دارای مقدار زیادی ویتامین و کربوهیدرات برای تغذیه بدن و همچنین تامین انواع رژیم های غذایی می باشند. علت این همه طعم و رنگی که خداوند متعال در تک‌تک میوه‌ها قرار داده بی‌حکمت نیست چراکه هر نوع از میوه ها خواص مفیدی برای بدن انسان دارد. در این ایمیل نگاهی گذرا داریم به خواص 10 نوع میوه از بین میوه های بسیار دیگر که مصرف آنها سلامتی و نشاط هر چه بیشتر شما دوستان را تضمین می کند.



ادامه مطلب...

ارسال توسط سورنا

دلایـل خــیانـت مـردان را بـدانـیـد

   «آیا مردان می توانند برای همیشه به یک زن وفادار بمانند؟»




ادامه مطلب...

تاريخ : یک شنبه 24 مهر 1390برچسب:خیانت,قرنطینه,,
ارسال توسط سورنا

دانستنی های جالب در مورد عرق کردن بدن

 

    تا حالا عرق از سر، صورت و دست تان چکیده است؟




ادامه مطلب...

تاريخ : یک شنبه 24 مهر 1390برچسب:عرق,عرق کرد,عرق کردن,,
ارسال توسط سورنا

امروز 21 مهر ماه 

 

http://marshal-modern.ir/Archive/2011/2/27/16fb83091e01.jpg

از کودک فال فروشی پرسیدم چه میکنی!؟ گفت به آنان که در دیروز خود مانده اند فردا را میفروشم..!!



ادامه مطلب...

تاريخ : پنج شنبه 21 مهر 1390برچسب:فال روز 21 مهر,حس ششم,جسور,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

ترک‌ها با نام شاهنشاهی هخامنشیان، درآمدزایی می‌کنند

 


 



سلیمان لطفی‌نیا :

http://www.amordadnews.com/Uload/PG/0000/3749/%D9%A1%D9%A5/mardin-tarnama.jpgكشور ترکیه، این روزها با پخش اخباری مبنی براینکه این کشور بخشی از شاهنشاهی هخامنشیان بوده است، گردشگر جلب می‌کند. این در حالی است که ایران با اینکه پایتخت هخامنشیان بوده، از جلب گردشگر از کشور همسایه خود ترکیه، به سختی جا مانده است.

به گزارش میراث فرهنگی – گروه میراث فرهنگی؛ چندی پیش خبری مبنی بر پیدا شدن یک شهر باستانی از روزگار هخامنشی و تمدن بابل در جنوب خاوری(:شرقی) ترکیه را پخش كرد. گفته می‌شد این شهر و آثار به جای مانده از آن در ویرانه هایی چند هزار ساله‌ی (دارا)، در کنار شهر (ماردین) در جنوب خاوری ترکیه پیدا شده است.

با این وجود در دنباله‌ی خبر، هیچ چیزی درباره‌ی اینكه چه كسانی روی این منطقه كاوش كرده اند و این حكم قطعی پیدا شدن یك شهر هخامنشی چگونه صادر شده است، ارایه نشده بود، به همین شوند(: دلیل)، بسیاری از كارشناسان و باستان شناسان با واكنش به این خبر آن را كاری تبلیغاتی برای كشیدن گردشگران ایرانی به این استان خاوری تركیه دانستند.

كارشناسان میراث فرهنگی، در واكنش به این خبر آن را كاری از سوی فروشندگان آثار عتیقه نام می‌برند. همچنین دو تن از اساتید دپارتمان باستان‌شناسی دانشگاه «آرتوکولوی» ماردین درپاسخ به پرسش درباره‌ی این كاوش‌ها به یكی از كارشناسان میراث فرهنگی گفته اند؛ در «دارا» هیچ كار حفاری تازه‌ایی در دست انجام نیست آنان همچنین بر داده‌های پیشین پافشاری كرده، که بر پایه‌ی واپسین بررسی‌ها، دارا یک شهرک نظامی رومی است که برای رویارویی با هجوم نظامی ساسانیان ساخته شده است.

اما آن‌گونه كه نقشه های باستانی نشان می‌دهد، دامنه امپراتوری ایران در زمان هخامنشیان فراتر از آناتولی و تا مرزهای روم بوده است، نقشه‌هایی كه نشان می‌دهد تركیه امروزی بخشی از سرزمین‌های زیر فرمان شاهان هخامنشی بوده است، از سویی دیگر در روزگار برخی از شاهان این سلسله، ایران لشكركشی‌های گسترده‌ای به سوی دشمنان خود در خاور(:مغرب) زمین انجام داده است كه ازآن‌ها می‌توان به لشكر كشی بزرگ «خشایارشاه» اشاره كرد، بی‌گمان لشكریان هخامنشی برای رسیدن به سرزمین‌های هدف، از فلات اناتولی گذر كرده‌اند. اگر چه خبر پخش شده از یافتن یك شهر هخامنشی، پایه و بنیاد چندانی ندارد، اما این به معنای آن نیست كه هخامنشیان جایگاه ها و پایگاه‌هایی نظامی یا شهری در تركیه امروزی نداشته اند.

دكتر«شاهرخ رزمجو» ، باستان‌شناس متخصص دوره تاریخی هخامنشی و پژوهشگر موزه‌ی ملی بریتانیا، دراین باره‌، می‌گوید: «سرزمن های آسیای كوچك و آناتولی، كه امروزه به نام كشور تركیه‌ی كنونی شناخته می‌شود، بخش مهمی از شاهنشاهی هخامنشی بودند و هخامنشیان استان‌های مهمی را در این منطقه داشتند، برای نمونه، «سارد» شهر بزرگی در این بخش بود و شهرهای دیگری نیز در این گستره وجود داشت، شهرهایی مانند «داسكیلیون» ، كه مركز حكومتی مهمی در دوره هخامنشیان بود، داسكیلیون در نزدیكی استانبول امروزی جای دارد. همچنین شهر «كاپادوكیه» و «اپیسوس» و« گوردین» و بسیاری مراكز دیگر، از مراكز مهم هخامنشی در این منطقه به شمار می‌رفت.

رزمجو می‌افزاید:‌ «بخش هایی از سرزمین‌های گفته شده، زیر پرچم «مادها» بود كه پس از جابه‌جایی قدرت به پارس‌ها، به كنترل هخامنشیان در آمد، آثار بسیاری هم از هخامنشیان در منطقه یافت شده است، ازجمله، گنجینه‌ای كه در نزدیكی «یوشاك» یافته شد. همچنین نقاشی‌هایی كه در «تاتارلی» به دست آمده و نشان از صحنه‌ی نبرد وخاك‌سپاری مردگان، در آن روزگاران دارد.

افزون بر این همان‌گونه كه رزمجو نیز گفته است، تاکنون آثار ایرانی بسیاری در ترکیه یافته و شناسایی شده است. یکی از آن‌ها سنگ نوشته‌ی خشایارشاه است كه به خط و زبان فارسی باستان در صخره‌های میان شهر وان و دریاچه وان جای دارد.

هرچند که بر پایه‌ی گفته‌های رزمجو، ترکیه روزگاری از مهمترین بخش‌های شاهنشاهی هخامنشی بوده است اما به نظر می‌رسد که ترک‌ها، با آگاهی از این قضیه، با خبرهایی که حتا می‌تواند ساختگی باشد، تنها یک خواست دارند و آن كشیدن گردشگر و درآمدزایی است.

 





تاريخ : سه شنبه 19 مهر 1390برچسب:کاپادوکیه,سارد,سرد,سردی,مادها,رزمجو,حتی,حتا,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

بارندگی در راه است، گنجعلی خان چشم به راه مرمت!!



سليمان لطفی نيا :

ميدان گنجعلي‌خان- عكس از اينترنتمیدان «گنجعلی‌خان» کرمان پس از گذشت سه ماه از نابودی ميان‌سرا(: صحن)، که برای بهسازی(:مرمت)‌اش انجام شد، همچنان چشم به راه بازگشت به روزهای شكوه است.
به گزارش مهر، ١٩ تیرماه سال ١٣٩٠، و درست در آغاز فصل گردشگری و سفرهای تابستانی، ميان‌سرای میدان تاریخی کرمان که دارای ارزش تاریخی و معماری بسياري است نابود شد.
کار خاک‌برداری از این میدان تاریخی، با چند دستگاه لودر انجام شد و مسوولان در واکنش به گسترش خبر این كار، اعلام کردند كه، کار خاک‌برداری از میدان گنجعلیخان علمی انجام گرفته است؛ این درحالی بود که خاکبرداری از میدان تاریخی با ماشین‌های سنگین انجام شد.
حتا کار جابه‌جايی خاک‌های این میدان نیز با کامیون از «چهارسوی» بازار که از بزرگ‌ترین چهارسوهای کشور است، انجام گرفت و بسیاری از کارشناسان و بازاریان نگران آسيب به این بنای تاریخی بودند که در پايان پس از پیگیری‌های بسيار، راه بيرون بردن خاک‌ها دگرگون شد.
پس از پايان به كار‌گيري ماشین‌های سنگین در این میدان و در روبه‌روی بناهای تاریخی كم‌مانند آن، گفته شد که بهره‌گيری از ماشین‌های سنگین در راستای شتاب‌بخشی به کار بوده است و از همين‌روی از روش‌های دستی استفاده نشده است. اما پس از گذشت سه ماه و نزدیک شدن به فصل بارندگی در شهر کرمان، میدان گنجعلی‌خان هنوز بهسازی نشده است.
شوند(:دليل) کندی در انجام این پروژه، از سوی برخی مسوولان نبود همکاری ديگر دستگاه‌ها و ایجاد زیر‌ساخت در میدان تاریخی گفته شده‌است.
درختان را می برند.
روند ساخت کف‌پوش این میدان در حالی به كندی پيش می رود كه، مسوولان این پروژه گفته‌اند که به شوند این‌که درختان جلوی دید گردشگران در این بنای تاریخی را می‌گیرند درختان نیز باید بريده شده و فضا‌سازی تازه در میدان انجام گیرد.
میدان گنجعلی‌خان کرمان  یکی از قطب‌های گردشگری کشور و محور گردشگری استان تاریخی کرمان به‌شمار مي‌رود که در سه ماه گذشته، همچنان در گیرودار كارهای  ساخت و ساز است.
پايان نيافتن كار بهسازی اين ميدان، هم گردشگران را شگفت‌زده كرده و هم دشواریهای بسياری را برای بازاريان پيرامون آن درست كرده است.
تا‌كنون هيچ تاريخيی برای پايان اين پروژه از سوی دست‌اندركاران آن گفته نشده است.






تاريخ : سه شنبه 19 مهر 1390برچسب:گنجعلی خان,میدان گنجعلی خان,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

شاهنامه‌اي ديجيتالی با صداي استاد كزازی، رونمايی شد!!



خبرنگار امرداد - آفتاب یزدانی :
نخستين نرم‌افزار «درج شاهنامه فردوسی» در پنجمین نمایشگاه بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال رونمایی شد.‌ 
 به گزارش باشگاه خبرنگاران رکسانا زاهدای، طراح این نرم‌افزار است. او گفت: «در این نرم‌افزار، متن کامل شاهنامه و دیوان حافظ با ارتباط ميان همه‌ي اطلاعات به گونه‌ي ابر متن با صدای استاد میر جلال‌الدین کزازی، طراحی شده است.»
وی درباره‌ي ویژگی‌های این نرم افزار گفت: «دکلمه‌ي همه‌ي شاهنامه با صدای کزازی، دکلمه‌ي سروده‌هاي حافظ با صداي امیر نوری، ایجاد گزیده‌های شخصی از بيت‌ها و چكامه‌هاي مورد نظر، ارايه‌ي تصاویری از چكامه‌سرايان، دست‌نوشته‌ها، عکس‌هایی از آرامگاه‌هاي چكامه‌سرايان، واژه‌نامه‌ي فارسی با 250 هزار واژه و بیش از 400 هزار معنی و دسترسی آسان به معنای هر واژه از ویژگی‌های برتر این نرم‌افزار است.
طراح این نرم‌افزار گفت: «جدول کلمات متقاطع، جستجوی سریع و فال حافظ از دیگر امکانات در این نرم‌افزار است که برای نخستين‌بار به این شیوه طراحی شده است.»
نمایشگاه بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال كه از ١٤ مهرماه آغاز به كار كرده تا ٢٣ مهر در مصلا تهران، ميزبان دوستداران خواهد بود.






ارسال توسط سورنا

بنام خدا

  به خجستگی گشايش آرامگاه فردوسی در مهرماه سال ۱۳۱۳
 
   

  نگار پاک­دل :
آرامگاه فردوسی  مهرماه سال ۱۳۱۳ خورشيدی، برابر با هزارمین سال زادروز فردوسی، در تهران، توس و دیگر شهرهای ایران، آيين هزاره‌ی فردوسی برگزار شد و آرامگاه اين بزرگ­مرد ايرانی در دوازدهمين روز از مهرماه،گشايش يافت. در این بزرگداشت به فردوسی فرنام (:لقب) میهن‌دوست‌ترین ایرانیان را دادند.
این هزاره را می‌توان نخستین اجتماع بزرگ علمی در ایران آن زمان دانست، چرا که در این همایش ۴۰ تن از ایران‌شناسان بزرگ از ۱۷ کشور خارجی و ۴۰ تن از دانشمندان و بزرگان ایرانی باشندگی داشتند.
در این بزرگداشت که  
۵ روز( از ۱۲ تا ۱۶ مهر ۱۳۱۳) برگزار شد، در تالار دارالفنون تهران سخنرانی‌هایی شد که برخی از آن‌ها در کتاب هزاره‌ی فردوسی به چاپ رسید.
در کتاب «پاژ» درباره‌ي این هزاره این­گونه آمده است: «جشن هزاره‌ی فردوسی به سال
۱۳۱۳ یکی از رویدادهای مهم فرهنگی سده‌ي کنونی و بي‌گمان مهم‌ترین و علمی‌ترین کنگره‌ای بود که در ایران معاصر برگزار شد، چرا که مشاهیر فرهنگ و ادبیی که در آن گرد آمده بودند، هیچ‌گاه و در هیچ جای دیگر جهان معاصر کنار هم ننشستند.»
به خجستگی هزاره‌ی فردوسی، در بیشتر شهرهای ایران همايش‌هايی برگزار شد و در آن‌ها سخنرانی‌هایی انجام پذیرفت و چكامه‌هايي خوانده شد و نمایش‌هایی از داستان‌های شاهنامه اجرا شد. در همان هنگام، خیابان‌ها، دبستان‌ها و دبیرستان‌هایی به نام فردوسی نام‌گذاری شد.
 در خارج از ایران هم در پاریس، لندن، رم، مسکو و برخی از دیگر شهرهای اروپا و آسیا با تشکیل جلسات سخنرانی، آيين بزرگداشت فردوسی برگزار شد.
 برگزاری هزاره‌ی فردوسی، سرآغازی بود برای پژوهش‌های گسترده‌ی شاهنامه‌شناسی در ایران و جهان؛براي نمونه، مجله‌ی مهر که تنها مجله‌ی ادبی معتبر آن روزگار بود، شماره‌های مهر و آبان ۱۳۱۳ خود را یک­جا به نام فردوسی‌نامه‌ی مهر، با نوشتارهايي در باره‌ی شاهنامه و فردوسی چاپ کرد. مجله‌ی باختر در اصفهان نیز شماره‌ای ویژه‌ی فردوسی چاپ كرد. در اروپا نسخه‌ی نگارينه‌اي از شاهنامه به کوشش سیف آزاد، مدیر مجله‌ی ایران باستان، انتشار یافت. فرهنگ شاهنامه به كوشش فریتز ولف در دو جلد به سال ۱۹۳۵ در برلین چاپ شد. در همان سال، فردوسی و حماسه‌ی ملی، به قلم هانری ماسه، در پاریس به چاپ رسید.
یاری­نامه‌ها:
Iranian history




تاريخ : سه شنبه 19 مهر 1390برچسب:پاژ,نگار پاکدل,هانری ماسه,ماسه,مسه,هنری ماسه,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا


نخستین شهرهای ایرانی چه هنگام پدید آمدند؟



خبرنگار امرداد - بهنام مرادیان :

 

نشست معرفی و رونمایی کتاب «تاریخ شهر و شهرنشینی» نوشته جهانشاه پاکزاد، که به دست انجمن مفاخر معماری ایران در موزه هنر برگزار شد، پیرامون یک پرسش چالش‌برانگیز درباره شکل‌گیری نخستین شهرهای ایرانی، گفت و گوهای بسیاری را برانگیخت.

در این نشست که در پسین روز 9 مهرماه برگزار شده بود، احمد سعیدنیا، با بیان اینکه آموزش تاریخ شهرنشینی در دانشگاه‌ها، همواره با کاستی رو به رو بوده است، این پرسش را مطرح کرد که چرا در این کتاب، آورده شده که در بخش خاوری(:شرق) ایران، در پیش از اسلام شهری نبوده است. سعدنیا برای روشن شدن سخنش به این استدلال پرداخت که شهرهایی مانند مرو یا هرات شهرهای بزرگی در این دوران بوده‌اند. افزون بر این که هنگامی که ما نقش ارتباطی ایران به عنوان گلوگاه جاده ابریشم را می‌بینیم، پس ابزارها و سکه‌ها باید در شهرهایی ساخته شده باشند.

جهانشاه پاکزاد، استاد دانشگاه شهید بهشتی و نویسنده این کتاب، درباره انگیزه‌های خود از نگارش این کتاب گفت: من دوران جوانی خود را تا زمان دکترا در آلمان سپری کردم و همواره این پرسش برای من مطرح بود که ایران و غرب را با یکدیگر مقایسه کنم. این کتاب پاسخی است به این نیاز که تاریخ شهرهای ما و زندگی شهری و مدنی ما چیست. من در این کتاب کوشیده‌ام بی‌طرفی در پیش گیرم و درباره ایران پیش و پس از ساسانیان، تعصبی به خرج نداده‌ام. این کتاب هر چند نگاهی بر پایه دانش معماری و شهرسازی و تاریخ آن دارد اما در درون خود نشان می‌دهد که گرفتاری ما در ایجاد یک جامعه مدنی کجاست؟ ما تا کی می‌خواهیم بگوییم استعمار با ما چنان کرد. این درست است که استعمار به ما آسیب زد. اما در یک دعوا هم اگر یک طرف نداند که سوی دیگر ناتوان است، درگیری را آغاز نمی‌کند و این سستی ما بوده است که استعمار را تشویق به استعمار کرده است.

پاکزاد در ادامه افزود: برداشت کنونی ما از شهر، همان شهرهای کلاسیک اروپایی است که آن هم از سده‌های وسطی، پدید آمده‌اند و در کنار روستاها، بدین گونه تعریف شده‌اند تقسیم‌کاری میان صنعت و بازرگانی در شهرها و کشاورزی و دامداری در روستاها وجود داشته است. اما این دسته‌بندی در دوره‌تاریخی ایران آشکار نیست. برای نمونه ری یا نیشابور، منطقه هستند نه شهر. همانگونه که هنوز هم ما وقتی می‌گوییم سمنان، قزوین، اصفهان، یزد نمی‌دانیم درباره شهرستان، شهر یا استان سخن می‌گوییم.

وی در ادامه گفت: زندگی ایرانی بیشتر روستایی بوده است و روستاها خود، ابزارهای کشاورزی یا جنگی را می‌ساخته‌اند و سکه نیز در ارگ‌ها ضرب می‌شده است.  

پاکزاد در پایان گفت: من در این سال‌ها دریافتم که جهان ما و غرب دو جهان متفاوت است و ساده‌انگاری است که بخواهیم در زمینه‌هایی «کپی‌برداری» کنیم.

سهراب مشهودی دیگر سخنران این نشست، با سپاس از جهانشاه پاکزاد به این روی که پس از پایان تحصیل در باخترزمین به ایران بازگشت و هیچگاه نکوشید یک نگرش باختری را بر معماری ایرانی تحمیل کند گفت: این کتاب به بررسی تفاوت شهر با سکونتگاه پرداخته و این پدیده را نشان داده است که شهر در دوره‌های تاریخی گوناگون گاه به معنای ایالت و گاه به معنای فرمانروایی محلی بوده است. از همین رو است که در این کتاب، نخستین شهر در گستردگی و نوع شغل‌های آن، از زمان شاپور دوم ساسانی شکل می‌گیرد.

فرح حبیب، سخنران دیگر این نشست، با اشاره به اینکه از زمانی که دانشجوی دکتر پاکزاد بوده است تا کنون، وی را در حال پژوهش در این زمینه دیده است به برخی ویژگی‌های برتر این کتاب همچون چند سویه بودن، جدول‌بندی زمانی رویدادها، واژه‌نامه تخصصی و امانت‌داری علمی دقیق، اشاره کرد.






تاريخ : سه شنبه 19 مهر 1390برچسب:تاریخ شهر,شهرنشینی,تمدن,مدن,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا


غزال‌ها، اسير موتورسواران تيز پا

موتورسيکلت و نابودی آهوهای ايرانی

سليمان لطفی نيا :
عكس از اينترنتشکارچيان غيرمجاز در باختر(:غرب) کشور، با موتورسيکلت‌هايی با حجم بالای 250 سی سی، به شكار آهوان تيزپا رفته‌اند.
به گزارش خراسان؛ با توجه به اين‌که بيشترين سرعت آهو نزديک به 80 کيلومتر در ساعت است، شكارچيان با اين موتورسيکلت‌ها با سرعتی بالاتر از 100 کيلومتر در ساعت، از تپه‌ها بالا رفته و به آهو رسيده و آن را شكار می كنند.
زيست‌بوم ايران هر روز خود را در رويارويی با يک دست‌اندازی و دشواری تازه می بيند. گويا دست‌درازی به طبيعت روبه نابودی و نيمه‌جان اين سرزمين پايانی ندارد. يكبار خشک سالی و كمبود آب و خوراک، بار ديگر بريدن درختان و شخم زدن مراتع، ديگر بار شكار با تفنگ‌های ويرانگر و ناياب و اين‌بار شكار با موتورسيكلت.






تاريخ : سه شنبه 19 مهر 1390برچسب:موتور,سیکل,سیکلت,موتورسیکلت,آهوان,خشک سالی,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

عقیده‌ی شاه‌عباس و برکت باغ انار



گروه مردم :

يک روز شاه‌عباس با لباس مبدل گذرش به باغ انارى افتاد. باغبان به رسم میهمان‌نوازی يکى از انارها را از درخت کند و آبش را گرفت و در جام ریخت و جام پر شد. شاه‌عباس جام را از دست باغبان گرفت و سر کشيد. وزير هم يک جام از آب انار نوشيد. مى‌خواستند بروند که وزير به شاه‌عباس گفت: «پادشاه به سلامت باشد، شما شاه اين مملکت هستيد و چنين باغ انارى نداري. نیک است ماليات اين باغ را زيادتر کنيم».
شاه‌عباس و وزير رفتند به شکار و فردا روز که از شکار بازگشتند، باز هم هلاک و تشنه آمدند به باغ انار. شاه‌عباس به باغبان گفت: «آب يکى از انارها را بگير».
باغبان يکى از انارها را از درخت کند و آبش را در جام ريخت. جام پر نشد. آب دومى را گرفت، جام پر نشد، تا سومى و چهارمى و پنجمى و ششمى و دهمى و بيستمي. شاه‌عباس شگفت زده شد و گفت: «باغبان! تو ديروز آب يکى از انارها را گرفتي، جام پر شد. الآن آب بيست انار را گرفتى و جام پر نشد»!
باغبان که شاه عباس را نمى‌شناخت، چون شاه‌عباس هيچ‌گاه با لباس شاهى ظاهر نمى‌شد، گفت:«فکر کنم خداى نکرده عقیده‌ی شاه از من برگشته و چشم طمع بر باغ من دوخته است». شاه آن هنگام عقيده‌اش را برگرداند و پيش خودش گفت: «انصاف نيست من ماليات باغ را زياد کنم. اين باغبان زحمت مى‌کشد و نانى مى‌خورد». باغبان دستش را بلند کرد و انارى کند و آبش را ريخت درون جام و جام پر شد. باغبان گفت: «خدا را سپاس که عقيده‌ی شاه صاف شد و به‌خوبى برگشت».






تاريخ : سه شنبه 19 مهر 1390برچسب:باغ انار,عقیده,آب انار,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

 

 داستان مادر شوهر

 


  دختری ازدواج کرد و به خانه شوهر رفت ولی هرگز نمی توانست با مادرشوهرش کنار بیاید و هر روز با هم جرو بحث می کردند.
  سرانجام یک روز دختر نزد داروسازی که دوست صمیمی پدرش بود رفت و از او تقاضا کرد تا سمی به او بدهد تا بتواند مادر شوهرش را بکشد!
  داروساز گفت اگر سم خطرناکی به او بدهد و مادر شوهرش کشته شود، همه به او شک خواهند برد، پس معجونی به دختر داد و گفت که هر روز مقداری از آن را در غذای مادر شوهر بریزد تا سم معجون کم کم در او اثر کند و او را بکشد و توصیه کرد تا در این مدت با مادر شوهر مدارا کند تا کسی به او شک نکند.
  دختر معجون را گرفت و خوشحال به خانه برگشت و هر روز مقـداری از آن را در غـذای مادر شوهـر می ریخت و با مهربانی به او می داد.
  هفته ها گذشت و با مهر و محبت عروس، اخلاق مادر شوهر هم بهتر و بهتر شد تا آنجا که یک روز دختر نزد داروساز رفت و به او گفت: آقای دکتر عزیز، دیگر از مادر شوهرم متنفر نیستم. حالا او را مانند مادرم دوست دارم و دیگر دلم نمی خواهد که بمیرد، خواهش می کنم داروی دیگری به من بدهید تا سم را از بدنش خارج کند.
  داروساز لبخندی زد و گفت: دخترم ، نگران نباش. آن معجونی که به تو دادم سم نبود بلکه سم در ذهن خود تو بود که حالا با عشق به مادر شوهرت از بین رفته است.




تاريخ : سه شنبه 19 مهر 1390برچسب:مادرشوهر,داروساز,داروسازی,,
ارسال توسط سورنا

غذاهای دانشگاه های مختلف

 

 

"DeleAria Group www.delearia.com"



ادامه مطلب...

تاريخ : سه شنبه 19 مهر 1390برچسب:غذا,غذای دانشگاهی,دانشگاه,,
ارسال توسط سورنا

 

چهار نکته و آموزش کوتاه اما کاربردی

 

 


 




ادامه مطلب...

تاريخ : سه شنبه 19 مهر 1390برچسب:رایانه,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

مواد غذایی طبیعی برای سفید کردن دندان‌ها

قهوه، چای، شراب قرمز و برخی نوشابه‌ها و سودا همه موجب ایجاد لکه روی دندان‌ها و تیره شدن آنها می‌شوند. اما موادغذایی هستند که به سفید کردن دندان‌هایتان به طور طبیعی و به مرور زمان کمک می‌کنند. البته این موادغذایی به اندازه محصولات خاص حرفه‌ای مخصوص اینکار موثر نیستند اما ارزان و طبیعی می باشند. این دو نکته به اندازه کافی گیرا هستند که شما را به سمت این موادغذایی بکشاند.


1.توت‌فرنگی

ممکن است توت‌فرنگی روی لباستان لکه بیندازد اما به سفید کردن دندان‌هایتان کمک می‌کند زیرا حاوی آنزیمی به نام اسید مالیک است. سعی کنید توت ‌فرنگی‌ها را کوبیده و روی دندان‌هایتان بمالید. اجازه بدهید پنج دقیقه روی دندان‌ها بماند و بعد با آب شستشو دهید و مثل همیشه مسواک بزنید.


2.سیب، کرفس و هویج

این میوه‌ها و سبزیجات سالم با افزایش تولید بزاق که ماده تمیزکننده دهان است، مثل سفیدکننده طبیعی دندن عمل می‌کنند. همچنین باکتری‌هایی که موجب بوی بد دهان می‌شود را از بین برده و سطح دندان‌ها را نیز صاف می‌کند.


3.مرکبات و آناناس

خوردن میوه‌هایی مثل پرتقال و آناناس موجب می‌شود دهان بزاق بیشتری تولید کند که این باعث شسته شدن طبیعی دندان‌ها می‌شود. مراقب استفاده مستقیم لیمو روی دندان‌ها باشید زیرا خاصیت اسیدی بیش از حد آن می‌تواند موجب تخریب دندان‌ها شود.


4.جوش‌شیرین

در تحقیقی که در سال 2008 انجام گرفت مشخص شد که خمیردندان‌ها حاوی جوش‌شیرین هستند—که از گذشته بعنوان ماده سفیدکننده دندان شناخته می‌شده است—و این خمیردندان‌ها بسیار بهتر از خمیردندان‌هایی که حاوی جوش‌شیرین نیستند پلاک و جرم را از روی دندان‌ها تمیز می‌کنند.

برای امتحان کردن آن بهتر است از خمیردندانی‌ استفاده کنید که ساینده‌ای ملایم داشته باشد. یا هرازچندگاهی می‌توانید دندان‌هایتان را با جوش‌شیرین مسواک کنید.


5.ماست، شیر و پنیر

لبنیات حاوی اسید لاکتیک هستند که از دندان‌ها دربرابر پوسیدگی محافظت می‌کند. در یک تحقیق مشخص شد که بچه‌هایی که چهار مرتبه در هفته ماست می‌خورند کمتر از آنهایی که اصلاً ماست نمی‌خورند دچار پوسیدگی و خرابی دندان می‌شوند. محققان تصور می‌کنند که پروتئین موجود در ماست به دندان‌ها چسبیده و از آنها دربرابر حمله اسیدهای مضر که موجب پوسیدگی می‌شود، محافظت می‌کنند. پنیرهای سفت برای سفید کردن دندان‌ها بهتر هستند زیرا به از بین بردن ذرات هم کمک می‌کنند.





تاريخ : سه شنبه 19 مهر 1390برچسب:کرفس,سیب زمینی,هویج,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

حاج آقا جمال از بازاری های به نام اصفهان ، پسری داشت به نام " جلال " که توی خانه " آقا جلال " صدایش می کردند . حاج آقا  جمال به آقا جلال قول داده بود که اگر نمرات خوبی کسب کند برایش یک جایزه می خرد و اما بشنوید دنباله حکایت را به لهجه اصفهانی  :

  جلال – بابا جمال ، جایزه برام یه " پلی استیشن " می خری ؟
 

 حاج آقا جمال – چی چی استیشن ؟ بیبین جلال ، من که جوون بودم ، یه پیکان استیشن سرخ داشتم دوزار نمی ارزید ، هر روز زهواری یه جاش در رفته بود و یه مرگیش بود ! استیشن مستیشن را ولش ، یه چیزی دیگه بوگو تا براد بسونم !

 جلال – بابا جمال ، پس برام یه " سگا  " می خری ؟
 

 حاج آقا جمال – گاز بیگیر زبونتا ، من سگ تو این خونه بیارم ، تو این خونه یا جا منس یا جا سگ ! تو نجس و پاکی سرت نمی شه ؟ تو دین نداری ، ایمون نداری ؟ فردا ، پس فردا تو در و همسایه نمی گن کیس خونه حاج آقا جمال واق می زنه ؟ یه چیزی دیگه بوگو تا براد بسونم !

 

 جلال – بابا جمال ، پس برام یه " گوشی موبایل ، می خری ؟

 

حاج آقا جمال – گوشی موبایل بخرم که از صبح سحر تا نصف شب بذاریش در گوشت و با رفیقات قصه حسین کرد را تعریف کونی؟آ حتماً زنگشم صدا آروغ و بادگلو باشه ؟ آخر ماهم یه قبضی چهل پنجاه هزار تونی بیارن بیخی ریش من ؟ یه چیزی دیگه بوگو تا براد بسونم !

جلال – بابا جمال ، پس برام یه جفت " کفش اسکیت ، می خری ؟
 

 حاج آقا جمال – از این ارسی زهرماریا بخرم که باش بری تو خیابون هی دور خودت چرخ بزنی ، سرت گیج برد بخوری زمین ، یه جاید بشکند ، تا آخر عمر کج و کوله و چلاق وبالی گردن من بشی ؟ همینجورت چه تحفه ای هستی که دیگه یه وری هم بشی ! یه چیزی دیگه بوگو تا براد بسونم !

 

جلال – بابا جمال پس برام یه " آنتنی ماهواره " می خری ؟

 

 حاج آقا جمال – ماهواره بخرم که تو هم مثلی آدما توش دیونه بشی؟ گیسادا بلند کونی و زیر ابرو ورداری و خشتک شلوارت زمینا جارو بزنه ؟ اون وقت دیگه توشهر آبرو برام باقی می مونه ؟ دیگه می تونم تو محله سربلند کونم ؟ که از فرداش برام دست بگیرن ، همه جا بگن پسری حاج آقا جمال " اوا " از آب در اومده؟

 جلال ( با گریه و زاری ) – هر چی می گم که یه چیزی می گوی اصلش کوفت بخر زهرمار بخر !
حاج آقا جمال – حالا درباره اینها یه فکری می کونم  ، پاشو مشقادا بنویس ، درس بخون که نمره خوب بیاری که بابا باز هم بتوند براد جایزه بخره !

*   پاورقی

بسونم = بخرم                    ارسی = کفش

 
 در پایان به اطلاع می رسد ، هرگونه تشابه میان شخصیتهای این حکایت با افراد حقیقی ، کاملاً اتفاقی است !




تاريخ : سه شنبه 19 مهر 1390برچسب:لهجه,لهجه اصفهانی,,
ارسال توسط سورنا

فهرست انجمن ها و مراکز خیریه


بنی آدم اعضای یک پیکرند
که در آفرینش ز یک گوهرند
چو عضوی بدرد آورد روزگار
دگر عضو ها را نماند قرار



ادامه مطلب...

تاريخ : سه شنبه 19 مهر 1390برچسب:محک,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

این دیگه واقعا سوژه گریه هست یا خنده !

آخر عاقبت آثار باستانی ایران و تخت جمشید ....

 

 





تاريخ : سه شنبه 19 مهر 1390برچسب:تخت جمشید,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

بلند ترين برج آجری جهان ثبت جهانی می شود!

بلند ترين برج آجري جهان ثبت جهاني مي‌شود


  به گزارش فارس، عبدالرسول وطن‌دوست شامگاه يكشنبه در نشست مديران استان اظهار داشت: ثبت جهانی برج‌ قابوس امتيازهای بسياری برای منطقه دارد نخست اينكه شهرستان گنبدكاووس یک مقصد جهانی فرهنگی و علمی می شود و ديگر اينكه ظرفيت‌های مالی و فرهنگی از بنيادهای جهانی جذب می شود.


 وی با بيان اينكه فرصت به اندازه كافی برای مناسب‌سازی فضای اطراف و آزادسازی حريم برج وجود دارد، افزود: اگر ارزيابی گروه ارزياب اول فوريه برسد برج ‌قابوس در سال 2012 به ثبت جهانی در يونسكو خواهد رسيد.

 وطن‌دوست گفت: بلندترين برج آجری جهان ظرفيت جهانی شدن را دارد اما همكاری همه جانبه مسئولان را می طلبد.

 نماينده ايران در ميراث جهانی يونسكو بر تشكيل پرونده آماده‌سازی برج قابوس تاكيد كرد و افزود: اين پرونده بايد به زبان انگليسی هم ترجمه شود.

 وی در تشريح اقدامات لازم براي ثبت برج قابوس در ميراث جهانی يونسكو خاطرنشان كرد: پس از آماده‌سازی برج يک گروه ارزياب می آيد و برج را بررسی می كند و مجموعه گزارش‌های ارزياب به كميسيون اجلاس جهانی ارائه می شود اگر پذیرفته شود اين اثر تاريخی ثبت جهانی می‎شود.

 نماينده سازمان پرونده‌های ميراث فرهنگی نيز در اين نشست با اشاره به اهميت موضوع ثبت جهانی برج‌ قابوس برای كشور گفت: ثبت جهانی اين‌گونه آثار ظرفيت‌های بسياری را در كشور فراهم می كند.

 محمدحسن طالبيان بر تبيين برنامه مديريتی آماده‌سازی برج‌ قابوس براي ثبت جهانی تاكيد كرد.
فريدون فعالی مدير كل ميراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری گلستان نيز در اين نشست با بيان اهميت ثبت جهانی برج تاريخی قابوس بر تعامل دستگاه‌های اجرايی برای ثبت آن در يونسكو تاكيد كرد.





تاريخ : سه شنبه 19 مهر 1390برچسب:برج قابوس,,
ارسال توسط سورنا

امروز 19 مهر ماه 

 

http://marshal-modern.ir/Archive/2011/2/27/16fb83091e01.jpg

از کودک فال فروشی پرسیدم چه میکنی!؟ گفت به آنان که در دیروز خود مانده اند فردا را میفروشم..!!



ادامه مطلب...

تاريخ : سه شنبه 19 مهر 1390برچسب:شوک,شک,تشدید,قلقلک,,
ارسال توسط سورنا

بنام پروردگار کوروش آفرین


 

:: سخنان بزرگان جهان در مورد کوروش بزرگ ::


 

  آنچه در زیر می خوانید سخنانیست که به صورت مشتیی از خروار از میان گفته های بزرگان و مشاهیر دنیا در مورد مردی که بی شک از تاثیر گذارترین ، بر جسته ترین و ستایش شده ترین افراد در طول تاریخ تمدن بشریت بوده و هست. مردی که تورات او را «مسیح » و یونانیان او را «سرور» و « قانونگذار»می نامند و دوست و دشمن به بزرگمنشی و آزادگی او شهادت داده اند:صاحب نخستین منشور حقوق بشر در دنیا: کورش بزرگ
 

  ● افلاطون (۴۷۷ تا ۳۴۷ پیش از میلاد):

  پارسیان در زمان شاهنشاهی کورش اندازه میان بردگی و آزادگی را نگاه می داشتند. از اینرو نخست خود آزاد شدند و سپس سرور بسیاری از ملتهای جهان شدند. در زمان او (کورش بزرگ) فرمانروایان به زیر دستان خود آزادی میدادند و آنان را به رعایت قوانین انسان دوستانه و برابری ها راهنمایی می کردند. مردمان رابطه خوبی با پادشاهان خود داشتند از این رو در موقع خطر به یاری آنان می شتافتند و در جنگ ها شرکت می کردند. از این رو شاهنشاه در راس سپاه آنان را همراهی می کرد و به آنان اندرز می داد. آزادی و مهرورزی و رعایت حقوق مختلف اجتماعی به زیبایی انجام می گرفت.
 

  ● گزنفون (۴۴۵ پیش از میلاد):

  مهمترین صفت کورش دین داری او بود. او هر روز قربانیان برای ستایش خداوند می کرد. این رسوم و دینداری آنان هنوز در زمان اردشیر دوم هم وجود دارد و عمل می شود. از صفت های برجسته دیگر کورش عدل و گسترش عدالت و حق بود.

  ما در این باره فکر کردیم که چرا کورش به این اندازه برای فرانروایی عادل مردمان ساخته شده بود. سه دلیل را برایش پیدا کردیم. نخست نژاد اصیل آریایی او و بعد استعداد طبیعی و سپس نبوغ پروش او از کودکی بوده است.

کورش نابغه ای بزرگ، انسانی والامنش، صلح طلب و نیک منش بود. او دوست انسانها و طالب علم و حکمت و راستی بود. کورش عقیده داشت پیروزی بر کشوری این حق را به کشور فاتح نمی دهد تا هر تجاوز و کار غیر انسانی را مرتکب شود. او برای دفاع از کشورش که هر ساله مورد تاخت و تاز بیگانگان قرار می گرفت امپراتوری قدرتمند و انسانی را پایه گذاشت که سابقه نداشت. او در نبردها آتش جنگ را متوجه کشاورزان و افراد عام کشور نمی کرد. او ملتهای مغلوب را شیفته خود کرد به صورتی که اقوام شکست خورده که کورش آنان را از دست پادشاهان خودکامه نجات داده بود وی را خداوندگار می نامیدند. او برترین مرد تاریخ، بزرگترین، بخشنده ترین، پاک دل ترین انسان تا این زمان بود.
 

  ● هرودوت ( ۴۸۴ تا ۴۲۵ پیش از میلاد):

  هیچ پارسی یافت نمی شد که بتواند خود را با کورش مقایسه کند. از اینرو من کتابم را درباره ایران و یونان نوشتم تا کردارهای شگفت انگیز و بزرگ این دو ملت عظیم هیچگاه به فراموشی سپرده نشود. کورش سرداری بزرگ بود. در زمان او ایرانیان از آزادی برخوردار بودند و بر بسیاری از ملتهای دیگر فرمانروایی می نمودند بعلاوه او به همه مللی که زیر فرمانروایی او بودند آزادی می بخشید و همه او را ستایش می نمودند. سربازان او پیوسته برای وی آماده جانفشانی بودند و به خاطر او از هر خطری استقبال می کردند.
 

  ● ویل دورانت :

  کورش از افرادی بوده که برای فرمانروایی آفریده شده بود. به گفته امرسون همه از وجود او شاد بودند. روش او در کشور گشایی حیرت انگیز بود. او با شکست خوردگان با جوانمردی و بزرگواری برخورد می نمود. بهمین دلیل یونانیان که دشمن ایران بودند نتوانستد از آن بگذرند و درباره او داستانهای بیشماری نوشته اند و او را بزرگترین جهان قهرمان پیش از اسکندر می نامند. او کرزوس را پس از شکست از سوختن در میان هیزم های آتش نجات داد و بزرگش داشت و او را مشاور خود ساخت و یهودیان در بند را آزاد نمود. کورش سرداری بود که بیش از هر پادشاه دیگری در آن زمان محبوبیت داشت و پایه های شاهنشاهی اش را بر سخاوت و جوانمردی بنیان گذاشت.
 

  ● ویکتورهوگو:

  هم چنان که کوروش در بابل عمل کرده بود ناپلئون نیز آرزو داشت از سراسر جهان یک تاج و تخت بسازد و از همه مردم گیتی یک ملت پدید آورد.
 

  هارولد لمب (دانشمند امریکایی) :

  در شاهنشاهی ایران باستان که کورش سمبول آنان است آریایی ها در تاجگذاری به پندار نیک گفتار نیک کردار نیک سوگند یاد می کردند که طرفدار ملت و کشورشان باشند و نه خودشان. که این امر در صدها نبرد آنان به وضوح دیده می شود که خود شاهنشاه در راس ارتش به سوی دشمن برای حفظ کیان کشورشان می تاخته است.

  ● پاپ کلمنت پنجم(در وصف کورش بزرگ):

  برای ما همین قدر که تو جانشین عادل هستی کافی است که ترا با نظر احترام بنگریم.
 

  ● پرفسور ایلیف انگلیسی:

  در جهان امروز بارزترین شخصیت جهان باستان کورش شناخته شده است. زیرا نبوغ و عظمت او در بنیانگذاری امپراتوری چندین دهه ای ایران مایه شگفتی است. آزادی به یهودیان و ملتهای منطقه و کشورهای مسخر شده که در گذشته نه تنها وجود نداشت بلکه کاری عجیب به نظر می رسیده است از شگفتی های اوست.
 

  ● دکتر هانری بر( دانشمند فرانسوی) :

  این پادشاه بزرگ یعنی کورش هخامنشی برعکس سلاطین بی رحم و ظالم بابل و آسور بسیار عادل و رحیم و مهربان بود زیرا اخلاق روح ایرانی اساسش تعلیمات زردشت بوده. به همین سبب بود که شاهنشاهان هخامنشی خود را مظهر صفات (خشترا) می شمردند و همه قوا و اقتدار خود را از خدواند دانسته و آنرا برای خیر بشر و آسایش و سعادت جامعه انسان صرف می کردند.

  ژنرال سرپرسی سایکس(ژنرال، نویسنده، و جغرافیدان انگلیسی) (پس از دیدار از آرامگاه کورش بزرگ):

  من خود سه بار این آرامگاه را دیدار کرده ام، و توانسته ام اندک تعمیری نیز در آنجا بکنم، و در هر سه بار این نکته را یاد آورده شده ام که زیارت آرامگاه اصلی کورش، پادشاه بزرگ و شاهنشاه جهان، امتیاز کوچکی نیست و من بسی خوشبخت بوده ام که به چنین افتخاری دست یافته ام. براستی من در گمانم که آیا برای ما مردم آریایی (هند و اروپایی) هیچ بنای دیگری هست که از آرامگاه بنیادگذار دولت پارس و ایران ارجمندتر و مهمتر باشد.

  ● کنت دوگوبینو فرانسوی :

  شاهنشاهی کورش هیچگاه در عالم نظیر نداشت. او به راستی یک مسیح بود زیرا به جرات میتوان گفت که تقدیر او را چنین برای مردمان آفرید تا برتر از همه جهان آن روز خود باشد. نیکلای دمشقی کورش شاهنشاه پارسیان در فلسفه بیش از هر کس دیگر آگاهی داشت. این دانش را نزد مغان زرتشتی آموخته بود.
 

  ● پرفسور کریستن سن( ایران شناس شهیر) :

  شاهنشاه کورش بزرگ نمونه یک پادشاه “جوانمرد” بوده است. این صفت برجسته اخلاقی او در روابط سیاسی اش دیده می شده. در قواینن او احترام به حقوق ملتهای دیگر و فرستادگان کشورهای دیگر وجود داشته است و سر لوحه دولتش بوده. که این قوانین امروز روابط بین الملل نام گرفته است.

  ● آلبر شاندور فرانسوی :

  کورش یکسال پس از فتح بابل برای درگذشت پادشاه بابل عزای ملی اعلام نمود. برای کسی که دشمن خودش بود. او مطابق رسم آزادمنشی اش و برای اینکه ثابت کند که هدف فتح و جنگ و کشتار ندارد و تنها به عنوان پادشاهی که ملتش او را برای صلح پذیرفته اند قدم به بابل گذاشته است و در آنجا تاجگذاری نمود. او آمده بود تا به آنان آزادی اجتماعی و دینی و سیاسی بدهد. در همین حین کتیبه های شاهان همزمان او حاکی از برده داری و تکه تکه کردن انسان های بی گناه و بریدن دست و پای آنان خبر می دهد.

  ● پرفسور گیریشمن :

  کمتر پادشاهی است که پس از خود چنین نام نیکی باقی گذاشته باشد. کورش سرداری بزرگ و نیکوخواه بود. او آنقدر خردمند بود که هر زمانی کشور تازه ای را تسخیر می کرد به آنها آزادی مذهب میداد و فرمانروای جدید را از بین بومیان آن سرزمین انتخاب می نمود. او شهر ها را ویران نمی نمود و قتل عام و کشتار نمی کرد. ایرانیان کورش را پدر و یونانیان که سرزمینشان بوسیله کورش تسخیر شده بود وی را سرور و قانونگذار می نامیدند و یهودیان او را مسیح خداوند می خوانند.

  ● کنت دوگوبینو (مورخ فرانسوی):

  تا کنون هیچ انسانی موفق نشده است اثری را که کوروش در تاریخ جهان باقی گذاشت، در افکار میلیون ها مردم جهان بوجود آورد. من باور دارم که اسکندر و سزار و کورش که سه مرد اول جهان شده اند کورش در صدر آنها قرار دارد. تا کنون کسی در جهان بوجود نیامده است که بتواند با او برابری کند و او همانطور که در کتابهای ما آمده است مسیح خداوند است. قوانینی که او صادر کرد در تاریخ آن زمان که انسانها به راحتی قربانی خدایان می شدند بی سابقه بود.
 

  ● کلمان هوار :

  کوروش بزرگ در سال ۵۵۰ پیش از میلاد بر اریکه پادشاهی ایران نشست. وی با فتوحاتی ناگهانی و شگفت انگیز امپراتوری و شاهنشاهی پهناوری را از خود بر جای گذاشت که تا آن روزگار کسی به جهان ندیده بود. کوروش سرداری بزرگ و سرآمد دنیای آن روزگار بود. او اقوام مختلف را مطیع خود کرد. او اولین دولت مقتدر و منظم را در جهان پایه ریزی کرد. برای احترام به مردمان کشورهای دیگر معابدشان را بازسازی کرد. وی پیرو دین یکتا پرستی مزدیسنا بود. ولی به هیچ عنوان دین خود را بر ملل مغلوب تحمیل ننمود.

  ● اخیلوس (آشیل) شاعر نامدار یونانی (در تراژدی پارسه):

  کورش یک تن فانی سعادتمند بود. او به ملل گوناگون خود آرامش بخشید. خدایان او را دوست داشتند. او دارای عقلی سرشار از بزرگی بود.

  ● بوسویه(سیاستمدار وشاعر فرانسوی)( ۱۷۶۸ ۱۸۴۸ میلادی):

  ایرانیان از دوران حکومت کوروش به بعد عظمت و بزرگواری معنوی خاصی را اساس حکومت خود قرار دادند براستی چیزی عالی تر از آن وحشت فطری نیست که ایشان از دروغ گفتن داشتند و همیشه آن را گناهی شرم آور می دانستند.
 

  ● مولانا ابوالکلام احمد آزاد فیلسوف هندی :

  کوروش همان ذوالقرنین قرآن است. وی پیامبر ایران بود زیرا انسانیت و منش و کردار نیک را به مردمان ایران و جهان هدیه داد. سنگ نگاره او با بالهای کشیده شده به سوی خداوند در پاسارگاد وجود دارد.

  ● دیودوروس سیسولوس (۱۰۰ پس از میلاد):

  کوروش پسر کمبوجیه و ماندان در دلاوری و کارآیی خردمندانه حزم و سایر خصایص نیکو سرآمد روزگار خود بود. در رفتار با دشمنان دارای شجاعتی کم نظیر و در کردار نسبت به زیر دستان به مهر و عطوفت رفتار میکرد. پارسیان او را پدر می خواندند.

 

  ● فرانسوا شاتوبراین نویسنده بزرگ فرانسوی :

 
کوروش بزرگ که تاج پادشاهی ماد و پارس را بر سر نهاده بود بزرگترین امپراتوری دوران کهن را بوجود آورد ولی اداره این امپراتوری را بر اساس حکومت مطلقه قرار نداد،زیرا نیمی از قدرت به شورایی تعلق داشت که قسمتی از مقام سلطنت را تشکیل می داد.از لحاظ عدل و قوانین که او برای حکومت وضع کرد و بعدا قوانین قضایی حکومتی ایران شد ، قوانین بی آلایش بود.

  ● بن مایه ها:

  کوروش کبیر( بنیانگذار شاهنشاهی هخامشیان) اثر هارولد آلبرت لمب با ترجمه دکتر صادق رضازاده شفق به کوشش شرکت مطالعات نشر کتاب پارسه

  تاریخ هردوت اثر جرج راولینسن و با ترجمه وحید مازندرانی به کوشش انتشارات علمی و فرهنگ

  کوروش کبیر تالیف هارولد آلبرت لمب با ترجمه دکتر صادق رضازاده شفق انتشارات پارسه

  دکتر هانری بر دانشمند فرانسوی تمدن ایران باستان

  کورش کبیر آلبر شاندور/محمد قاضی انتشارات زرین

  کورش کبیر مولانا ابوالکلام آزادعلممحمد ابراهیم باستانی پاریزی

  تاریخ ایران/ژنرال سرپرسی سایکس

  ایران از آغاز تا اسلام ~رومن گیرشمن&





ارسال توسط سورنا


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org



آیا میدانستید که
اگر قاره های آسیا و آمریکا و آفریقا را به هم وصل کنیم ایران در مرکز جهان است ؟

 



ادامه مطلب...

تاريخ : سه شنبه 19 مهر 1390برچسب:ایران مرکز جهان,مرکز جهان,,
ارسال توسط سورنا

تسـت میـزان اعتیـاد به اینترنـت !

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org




ادامه مطلب...

تاريخ : سه شنبه 19 مهر 1390برچسب:اعتیاد به اینترنت,نت,اینتر,,
ارسال توسط سورنا

 

قطع بی رویه درختان شهر کویری کرمان !

نارونها ایستاده می میرند


در حالی فضای سبز کرمان هم اکنون از لحاظ کمی و کیفی از وضعیت مطلوبی برخوردار نیست که اخیرا شهروندان کرمانی شاهد قطع بی رویه درختان در سطح شهر هستند. به گزارش خبرنگار مهر، طی ماههای اخیر به کرات مشاهده شده که درختان شهر کرمان که حتی برخی نزدیک به نیم قرن هم عمر داشته اند به دلایل مختلف، اعم از انجام پروژه های عمرانی در حال تخریب هستند کما اینکه در همین مدت پارکی که در سه راه احمدی شهر بود هم به طور کامل تخریب و درختان آن قطع شد.



گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org






ادامه مطلب...

تاريخ : سه شنبه 19 مهر 1390برچسب:نارون,کرمان,قطع,,
ارسال توسط سورنا

آیین عشق و زندگی به سبک كامپیوتری !

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org



ادامه مطلب...

تاريخ : سه شنبه 19 مهر 1390برچسب:گذشت,ایثار,,
ارسال توسط سورنا

امروز 17 مهر ماه 1390

 

http://marshal-modern.ir/Archive/2011/2/27/16fb83091e01.jpg

از کودک فال فروشی پرسیدم چه میکنی!؟ گفت به آنان که در دیروز خود مانده اند فردا را میفروشم..!!



ادامه مطلب...

تاريخ : یک شنبه 17 مهر 1390برچسب:فال روز 17 مهر,تقبل,قبراق,ولتر,,
ارسال توسط سورنا


ادامه مطلب...

تاريخ : یک شنبه 17 مهر 1390برچسب:نان سیر,سالاد مکزیکی,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

دويست‌و شصت‌و‌سومين شماره امرداد چاپ شد



خبرنگار امرداد - آفتاب یزدانی :

«چرا قانون به فرياد دخمه‌ی زرتشتيان، نمی رسد؟» عنوان نخست دويست‌و‌شصت‌و‌سومين شماره امرداد است. دويست‌و‌شصت‌و‌سومين شماره امرداد را كه از امروز در دسترس دوستداران است، در رويه‌ی نخست خود درباره‌ی دست‌اندازی سازمان آب منطقه‌ای يزد به حريم دخمه با معاون سازمان ميراث‌فرهنگی يزد، محمدعلی دادخواه، وكيل و پروين فرخانی، فرنشين انجمن زرتشتيان يزد، در اين باره به گفت‌و‌گو نشسته است.
«آسايش به جای آرامش»، عنوان سخن نخست اين شماره به قلم بابک سلامتی، ‌سردبير امرداد، است.
ديگر بخش‌های اين رويه و همچنين رويه‌ی دوم(رويه رويداد) به خبرها و گزارش‌هايی كوتاه از رخدادهای كنونی پرداخته است.
در سومين رويه‌ی امرداد، با نوشتاری درباره‌ی انار، آغاز كرده‌ايم. بی گمان شما هم دوست داريد از آيين‌های نياكانی تان بدانيد و چرايی آن. در اين نوشتار از «انار بر سر عروس زدن» نوشته‌ايم. خواندن اين نوشتار به اندازه‌ی خوردن يک انار شيرين، گيرايی دارد. خبرهای كوتاه زيست‌بوم، «اسباب‌بازی، اسباب هزينه» و «نسل امروز، پشتوانه‌ی فردا؟» از ديگر نوشتارهای اين رويه است.
چهارمين رويه‌ی امرداد در اين شماره، ويژه‌ي ادب‌دوستان است. در رويه‌ي ادب و هنر از زبان استاد ميرجلال‌الدين كزازی، بيشتر با مرغان داستان سيمرغ منطق‌الطير، آشنا مي‌شويم. از طاووس، بلبل، هدهد و... خواهيد خواند كه هريك نماد چگونه انسان‌هايي هستند.
«توصيف در خسرو و شيرين» و «رويارويي راستي و دروغ در سخن سعدي» از ديگر نوشتارهاي اين رويه هستند كه خواندنش را به شما خوانندگان امرداد، پيشنهاد مي‌كنيم. تازه‌هاي نمايش، تازه‌هاي موسيقي و تازه‌هاي كتاب نيز از ديگر عنوان‌‌هايي است كه در اين رويه مي‌‌توانيد بيابيد.
در پنجمين رويه(انديشه) از كتاب «آرياييان، مردم كاشي، امرد، پارس و ديگر ايرانيان» نوشتاري به چاپ رسيده‌است. اين كتاب كه به كوشش زنده‌ياد دكتر جهانشاه درخشاني نوشته شده، به خاستگاه ايرانيان پرداخته است. در اين كار پژوهشي، خاستگاه ايرانيان، فلات ايران گفته شده است. بي‌‌گمان اين نوشتار و اين كتاب آدمي را به انديشه وا مي‌دارد كه پس چرا ديگران اين‌گونه به خوردمان داده‌اند كه آريايي‌ها، به اين سرزمين كوچيده‌اند. هويت‌شناسي فرهنگي و سخن‌انديشه‌برانگيز، ديگر بخش‌هاي اين رويه هستند.
رويه‌ي تاريخ(رويه ٦)، در دنباله‌ي تاريخ باستاني ايران در اين شماره به جنگ‌هاي پلوپونزي، پرداخته است. به مناسبت آغاز مهرماه، در اين رويه نوشتاري درباره‌ي آموزش و پرورش در ايران باستان را نيز خواهيد خواند.
دومين بخش از خاستگاه سومريان و ريشه‌هاي تمدن آن‌ها نيز ديگر نوشتار چاپ شده در اين شماره است.
در هفتمين رويه‌ي امرداد، همچون هر شماره خبرها و گزارش‌هايي از هازمان زرتشتي،‌جاي دارد.
هشتمين رويه كه واپسين برگ از امرداد است نيز به چگونگي راه يافتن زبان تركي به آذربايجان پرداخته است. خرده‌گيري نيز همچون چند شماره‌ي پيش، ستوني از اين رويه را به خود ويژه كرده است.‌
 






تاريخ : شنبه 16 مهر 1390برچسب:منطق الطیر,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا


 رخدادهای تاریخی و آیینی ایران از 16 تا 22 مهر

 



 گروه مردم :


  شنبه 16 مهر:

  • حل اختلاف ایران و عثمانی برسر بین النهرین (عراق امروز)، هشتم اکتبر سال 1746 (16 مهر) دولت عثمانی که ارتش آن کشور در سال 1745 در منطقه «قارص» از ارتش ایران شکست خورده بود به نادرشاه پیشنهاد کرد که یک پیمان صلح دائم برای حل همه اختلافات دو دولت تنظیم و امضاء شود. نادرشاه در آگوست 1743 بغداد و بصره را از دست عثمانی خارج و پادگان نظامیان این دولت در کرکوک را گلوله باران کرده بود. عثمانی ها پیشتر و در چند مورد شرایط صلحی را که میان آن دولت و دولت صفویه امضاء شده بود نقض کرده بودند.
  • روز جهانی کودک

 یکشنبه 17 مهر:

  • دیدار نخستین هیات دیپلماتیک دائم ایران در چین، نهم اکتبر سال 516 میلادی نخستین سفیر دائمی ایران در چین که با 90 تن همراهان خود وارد پایتخت این کشور شده بود طی تشریفات مفصلی نامه خود را به وودی Wudi امپراتور تسلیم و همرانش را معرفی کرد. درمیان همراهان سفیر ؛ یک موبد زرتشتی، 21 نظامی، سه دیپترتار(دفتردار ـ یا منشی) ، 4 مترجم، دو معمار و ... دیده می شدند. این نخستین بار بود که ایران با یک هیات دیپلماتیک، روحانی به یک کشور بیگانه می فرستاد، زیرا دولت وقت ایران در صدد تحمیل دین ایرانیان به ملل دیگر نبود.

 دوشنبه 18 مهر:

  • سالگشت مرگ مامون، خلیفه‌ای که مادرش ایرانی بود، دهم اکتبر سال 833 میلادی مامون هفتمین خلیفه عباسی که مادرش یک ایرانی بود، در جریان لشکرکشی به آناتولی (ترکیه آسیا) برای جنگ با روم شرقی، در شهر سارد ناگهان درگذشت. وی 47 ساله بود و 20 سال خلافت کرده بود. هارون الرشید پدر او، پیشتر مامون را به عنوان جانشین امین (پسر دیگرش) اعلام کرده و وی را فرمانداری کل خراسان داده بود که پس از مرگ پدر، امین فرزند خود موسی را جانشین اعلام کرد و این کار، فرصت مناسبی به دست میهن دوستان استقلال طلب ایرانی داد تا به نام حمایت از مامون بپاخیزند، ارتش امین را در سه نبرد از جمله جنگ ری شکست دهند ،بغداد را بگیرند و سر امین را برای مامون به خراسان بفرستند.
  • جشن انار در روستای سنگان، در این روز باغداران با نواختن ساز و دهل به باغ‌های خود رفته، پس از پایان جشن مجاز به چیدن انار می‌شوند.

 سه‌شنبه 19 مهر:

  • روزی که ایران دارای قانون وظیفه عمومی (سربازی) شد، در این روز از مهر ماه سال 1305 هجری خورشیدی در تهران اعلام شد که از دهم آبان همان سال (31 اکتبر 1926) قانون نظام وظیفه عمومی در ایران به اجرا درمی آید و پسران 18 ساله به بالای ایرانی مشمول خدمت سربازی خواهند بود و این خدمت ملی دو سال طول خواهد کشید. هنگام طرح لایحه این قانون در مجلس که خواست رضا شاه (پهلوی یکم) بود، برخی از روحانیون وقت با آن مخالفت کرده بودند.

 چهارشنبه 20 مهر:

  • برگزاری آیین بیست و پنجمین سده تاسیس امپراتوری ایران در پاسارگاد، بیستم مهرماه سال 1350 (اکتبر 1971) به مناسبت بیست و پنجمین سده ایجاد دولت مرکزی و تاسیس امپراتوری پهناور پارسیان، بزرگترین کنگره ایران شناسی با شرکت تقریبا همه شرق شناسان جهان و مورخان مربوط در میهن ما گشایش یافت. ایجاد دولت مرکزی ایران به دست کوروش بزرگ (سیروس = سایرس) در اکتبر سال 559 پیش از میلاد صورت گرفته بود. وی در اکتبر سال 539 و پس از تصرف شهر بابل که 12 و یا 13 اکتبر صورت گرفت تاسیس امپراتوری (ایران واحد بعلاوه سرزمین های متصرفی) را اعلام داشت. 
  • گشایش ساختمان تازه آرامگاه فردوسی در توس، بیستم مهرماه سال 1313 خورشیدی (11 اکتبر 1934) رضا شاه پهلوی ساختمان باشکوه آرامگاه فردوسی را در توس خراسان طی مراسمی با حضور مستشرقین و ایرانشناسان سراسر جهان، ادیبان کشور و مقامات فرهنگی و دولتی گشود.
  • روز بزرگداشت حافظ

 پنجشنبه 21 مهر:

  • سالروز اعلام تاسیس امپراتوری ایران، صدور نخستین منشور ملل و اعلامیه حقوق بشر از سوی کوروش بزرگ، سیزدهم اکتبرسال 539 پیش از میلاد، کوروش بزرگ بنیادگذار کشور ایران و نخستین شاه سراسری آن، بابل (بابیلونBabylon) را متصرف شد که دولت آن از زمان نبوکدنزر دومNebuchadnezzar (بخت النصر) راه ستمگری نسبت به مردم خود و ملل دیگر در پیش گرفته بود. 13 اکتبر را «پروفسور بلیک» به استناد کتب دینی در دایره المعارف کلیسای مسیح درج کرده است و آن را کاملا دقیق می داند. تصرف قلمرو امپراتوری بابل به دست ارتش ایران 29 اکتبر همین سال (16 روز بعد) تکمیل شد و در همین روز (29 اکتبر 539 پیش از میلاد) اعلامیه تاریخی کوروش که از آن به عنوان نخستین «منشور ملل و حقوق انسان» نام برده می شود و سفال نبشته اش معروف به استوانه کوروش (عکس بالا) موجود است صادر شد.

 آدینه 22 مهر:

  • سان و رژه به مناسبت پیروزی نظامی اکتبر 579 ایران بر روم ـ ابتکار خسروانوشیروان و اقتباس لنین، 14 اکتبر سال 579 میلادی جارکش ها در خیابانهای تیسفون (مدائن = سلمان پاک ــ 36 کیلومتری جنوب بغداد) پایتخت آن زمان ایران به راه افتادند تا خبر پیروزی سپاه اعزامی ایران بر رومی ها در سوریه و بازپس گرفتن این سرزمین را به آگاهی مردم برسانند و بگویند که خودرا برای مراسم سان و رژه و جشن نظامی که پس از ورود اسیران رومی و پرچمهای گرفته شده از ایشان به تیسفون برگزار خواهد شد آماده کنند.

 برگرفته از تارنمای دکتر انوشیروان کیهانی زاده 
 

 





ارسال توسط سورنا

بنام خدا

«فردوس كاويانی» در فيلم «داريوش مهرجويی» بازی می كند!



پريسا خسروی :
فردوس كاويانيفردوس كاويانی، هنرمند زرتشتی در تازه‌ترين فيلم داريوش مهرجويی  به نام «نارنجی‌پوش» بازی می كند.
کاویانی که نقش‌آفرینی زیبایش در کمدی «اجاره‌نشین‌ها»ی مهرجویی هیچ گاه از یادها نخواهد رفت قرار است با بازی در فيلم نارنجی پوش بار ديگر با داريوش مهرجويی همكاری كند.
فيلم‌برداری نارنجی پوش از ديروز ، 15 مهرماه آغاز شده است و در اين فيلم به جز فردوس كاويانی، ميترا و بهداد حجار نيز بازی می كنند.
نارنجی‌پوش كه نوشته‌ی مشترک مهرجویی و وحیده محمدی‌فر بر اساس طرحی از وحیده محمدی‌فر است، داستان تحول یک عکاس است که تلاش دارد با پاکیزگی پيرامونش، به پاکیزگی روح خود دست یابد.






ارسال توسط سورنا
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی