به نام خداوند مهر آفرین
سال 14094 اهورایی، 7037 میترایی، 3753 زرتشتی، 2573 کوروشی (شاهنشاهی) و 1394 خورشیدی

بنام خدا

 

 

به امید روزی که اون ماهی قرمزای چینی وارداتی و رسم مسخره چین رو از سفره هفت سین قشنگمون بیرون بندازیم و نوروز را در کل کشورمون از کاشغر اشغال شده در چین تا دیاربکر در حاشیه مدیترانه با همه اقوام ایرانی جشن بگیریم به هر حال وبلاگ من ۹ ماهه شد و توی تبریک نوروز هم باید یه مطلب ناسیونالیستی باشه وگرنه حال نمی ده تازه کاملا هم مشخصه این رسم وحشیانه آزار و مرگ ماهی قرمزها از یک کشور استعمارگر و وحشی متاسفانه به ایران آمده یعنی چین شریک دزد و رفیق قافلهو البته بخش بزرگی از مهمات جنگی تروریست های طالبان رو همین چینی ها تامین می کنند.

پاینده باشد ایران بزرگ ما





ارسال توسط سورنا

بنام خدا

 

جشن جهانی نوروز  نام همایشی است که در آن، سران کشورهایی که نوروز را جشن می‌گیرند گردهم می‌آیند و این آیین باستانی را گرامی می‌دارند. این گرامی داشت در روزهای نوروز انجام می‌شود و کشورهای صاحب نوروز -بیشتر کشورهای جنوب غربی آسیا، آسیای میانه، قفقاز، شبه قاره هند و بالکان- در آن شرکت می‌جویند و هر ساله یکی از این کشورها میزبان جشن جهانی نوروز است.

با نگاهی به گذشته به سوی آینده می رویم نوروز بر ۲۵۰ میلیون ایرانی مبارک

نوروز ایرانی بر همه پارس ها و آذری ها و تورک ها و کوردها و خراسانی ها و تاجیک ها و ... فرخنده باد

زنده باد اتحاد اقوام ایرانی زنده باد ایران بزرگ





تاريخ : یک شنبه 28 اسفند 1390برچسب:ایران بزرگ,دریای مکران,مکران,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

 

دارا جهان ندارد سارا زبان ندارد
بابا ستاره ای در هفت آسمان ندارد

کارون زچشمه خشکید البرزلب فروبست
حتا دل دماوند آتشفشان ندارد

دیو سیاه دربند آسان رهید وبگریخت
رستم در این هیاهو گرز گران ندارد

روز وداع خورشید زاینده رود خشکید
زیرا دل سپاهان نقش جهان ندارد

بر نام پارس دریا نامی دگر نهادند
گویی که آرش ما تیر و کمان ندارد

دریای مازنی ها بر کام دیگران شد
نادر زخاک برخیز میهن جوان ندارد

دارا کجای کاری دزدان سرزمینت
بر بیستون نویسند دارا جهان ندارد

آییم به داد خواهی فریادمان بلند است
اما چه سود که اینجا نوشیروان ندارد

سرخ وسپید وسبزست این بیرق کیانی
اما صد آه و افسوس شیر ژیان ندارد

کو آن حکیم توسی شهنامه ای سراید
شاید که شاعر ما دیگر بیان ندارد

هرگز نخواب کوروش ای مهرآریایی
بی نام تو وطن نیز نام و نشان ندارد





ارسال توسط سورنا
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

 

داستان از این قرار است که یک روز جناب کافکا ، در حال قدم زدن در پارک ، چشمش به دختربچه‌ای می افتد که داشت گریه می کرد.

کافکا جلو می‌رود و علت گریه ی دخترک را جویا می شود...

دخترک همانطور که گریه می کرد پاسخ می‌دهد : عروسکم گم شده !

کافکا با حالتی کلافه پاسخ می‌دهد : امان از این حواس پرت! گم نشده ! رفته مسافرت !!!

دخترک دست از گریه می‌کشد و بهت زده می‌پرسد : از کجا میدونی؟

کافکا هم می گوید : برات نامه نوشته و اون نامه پیش منه !

دخترک ذوق زده از او می پرسد که آیا آن نامه را همراه خودش دارد یا نه که کافکا می‌گوید : نه . تو خونه‌ست. فردا همینجا باش تا برات بیارمش ...

کافکا سریعاً به خانه‌اش بازمی‌گردد و مشغول نوشتنِ نامه می‌شود و چنان با دقت که انگار در حال نوشتن کتابی مهم است !

و این نامه‌ نویسی از زبان  عروسک را به مدت سه هفته هر روز ادامه می‌دهد ؛ و دخترک در تمام این مدت فکر می‌کرده آن نامه ها به راستی نوشته‌ عروسکش هستند...

و در نهایت کافکا داستان نامه‌ها را با این بهانه‌ عروسک که «دارم عروسی می کنم» به پایان می‌رساند...

*

این؛ داستان همین کتاب “کافکا و عروسک مسافر” است.

اینکه مردی مانند فرانتس کافکا سه هفته از روزهای سخت عمرش را صرف شاد کردن دل کودکی کند و نامه‌ها را – به گفته‌ی همسرش دورا – با دقتی حتی بیشتر از کتابها و داستان‌هایش بنویسد؛ واقعا تأثیرگذار است...

او واقعا باورش شده بود. اما باورپذیری بزرگترین دروغ هم بستگی به صداقتی دارد که به آن بیان می‌شود.

-  اما چرا عروسکم برای شما نامه نوشته؟

این دومین پرسش کلیدی بود و کافکا خود را برای پاسخ دادن به آن آماده کرده بود ، پس بی هیچ تردیدی گفت : چون من نامه‌رسان عروسک‌ها هستم...!


پی نوشت :

 

فرانتس کافکا (۳ ژوئیه، ۱۸۸۳ - ۳ ژوئن، ۱۹۲۴) یکی از بزرگ‌ترین نویسندگان آلمانی‌زبان در قرن بیستم بود.

آثار کافکا ـ که با وجود وصیت او مبنی بر نابود کردن همهٔ آنها، بیشترشان پس از مرگش منتشر شدند ـ در زمرهٔ تأثیرگذارترین آثار در ادبیات غرب به شمار می‌آیند.

  

سخن روز : هیچ چیز در زندگی شیرین تر از این نیست که کسی انسان را دوست بدارد. من در زندگانی خود هر وقت فهمیده ام که مورد محبت کسی هستم, مثل این بوده است که دست خداوند را بر شانه خویش احساس کرده ام... چارلز مورگان

 





ارسال توسط سورنا


ادامه مطلب...

تاريخ : یک شنبه 28 اسفند 1390برچسب:طبیعت,گیلان,طبیعت گیلان,شکردشت,تالش,,
ارسال توسط سورنا
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

 

جزئیات و خبر های سانحه تصادف علی دایی

  سرمربی تیم فوتبال راه آهن که پس از دیدار تیمش مقابل سپاهان اصفهان با وسیله شخصی به تهران باز می گشت دچار سانحه رانندگی شد و به علت جراحات وارده به بیمارستان منتقل شد.

 فوتبال راه آهن که پس از دیدار تیمش مقابل سپاهان اصفهان با وسیله شخصی به تهران باز می گشت دچار سانحه رانندگی شد و به علت جراحات وارده به بیمارستان منتقل شد.

 به گزارش خبرنگار مهر، علی دایی که پس از شکست ۳ بر ۲ راه آهن برابر سپاهان اصفهان به همراه برادرش محمد و دستیارش میاچ با وسیله شخصی از اصفهان عازم تهران شده بود در حوالی کاشان دچار سانحه رانندگی شد که در این سانحه علی دایی دچار صدمه دیدگی جزئی از ناحیه سر شد و برای مداوا به بیمارستان شهید بهشتی کاشان منتقل شد.
  بر اساس اطلاعات خبرنگار مهر، میزان صدمه دیدگی سرمربی تیم فوتبال راه آهن خیلی جدی نیست و وی پس از مداوا از بیمارستان مرخص خواهد شد.

 دایی به اتاق عمل رفت

 دقایقی پیش علی دایی برای انجام عمل جراحی به اتاق عمل برده شد.

 به گزارش خبرگزاری فارس، علی دایی که بر اثر حادثه چپ کردن خودرو در منطقه بادرود واقع در نزدیکی کاشان از ناحیه سر و گوش دچار آسیب شده بود برای انجام عمل جراحی ترمیمی روی پوست به اتاق عمل بیمارستان شهید بهشتی کاشان منتقل شد.

 تیم پزشکی متخصص متشکل از حسین غنی، مسعود جواهری، اسماعیل فخاریان، حمیدرضا خیاط کاشانی، عبدالرحیم کاشی، محمدرضا لطفی‌نیا و ستوده به عنوان پزشک بیهوشی وظیفه این عمل جراحی را به عهده دارند.

 سرمربی تیم راه‌آهن امشب پس از بازگشت از اصفهان به همراه برادرش و مربی این تیم با خودروی شخصی در جاده اصفهان کاشان در نزدیکی منطقه بادرود چپ کرد و راهی بیمارستان شهید بهشتی کاشان شد.





ارسال توسط سورنا

بنام خدا

 

قلعه بابک / عکس از قلعه بابک خرمدین / بابک / بابک خرمدین

عکسی از قلعه بابک خرمدین

تور یک روزه / تور یکروزه / تور یکروزه غار نوردی / تور / تور روستای ابیانه / تور ابیانه / بی بی زبیده خاتون ، نیایشگاه آیین مهر ابیانه

مزار بی بی زبیده خاتون و به عبارتی دیگر نیایشگاه آیین مهر در تنگه هینزا





ارسال توسط سورنا
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

 

 

ویژگی های ایرانی اصیل


 http://www.schoolnet.ir/~farzanegan/farzanegan2/Tarikh/images/main_4311.jpg

 

در تصاویر حکاکی شده بر سنگهای تخت جمشید هیچکس عصبانی نیست

 هیچکس سوار بر اسب نیست

هیچکس را در حال تعظیم نمی بینید

 در میان این صدها پیکر تراشیده شده حتی یک تصویر برهنه وجود ندارد.

 

 “این ادب اصیلمان است:نجابت- قدرت- احترام- مهربانی- خوشرویی

 

چه بودیم و چه شدیم




تاريخ : شنبه 27 اسفند 1390برچسب:تخت جمشید,جم,پیکر,پیکره,نجابت,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا



در آستانه‌ی نوروز پیربابو بر دیو پیروز می‌شود



  شیدا واله :

  در واپسین روزهای سال 1388، نزدیک‌های ظهر بود که به سوی ماسوله راه افتادم. شنیده بودم که آیین «عروس گُله» در این شهر برپا می‌شود. هوا کمی ابری بود. دعا می‌کردم که باران نیاید تا راحت عکاسی کنم.
ن زدیک ماسوله که رسیدم، ترافیک سنگین بود. معلوم بود شمار بسیاری برای دیدن آیین عروس گله به این شهر آمده‌اند. چاره‌ای نبود. باید ماشین را همان نزدیکی‌ها پارک می‌کردم و بقیه‌ی راه را پیاده می‌رفتم.
ابرها تا کمر کوه پایین آمده بودند و نسیم خوبی به صورت می‌خورد، ولی هنوز از باران خبری نبود. بوی گل پامچال از دامن‌ی کوه کنار راه به مشام می‌رسید و صدای آب رودخانه‌ای که از کنار راه می‌گذشت، فضای پر سر و صدای ترافیک و همهمه‌ی مردم را می‌پوشاند.
 از دور صدای دلنواز موسیقی محلی به گوش می‌رسید. مردم بسیاری وارد شهر می‌شدند. بیشتر کوچه‌های باریک و پله‌مانند ماسوله پر بود از رفت‌و‌آمد مردم.
 صدای موسیقی را دنبال کردم و به کوچه‌ی اصلی رسیدم. چهار مرد سورنا و طبل و دهل و دایره می‌زدند و پیشاپیش‌شان مردی پلاکاردی به دست داشت که رویش نوشته بود «جشن بهاری». دخترک‌هایی با لباس‌های محلی که هر کدام چیزهایی مثل چراغ، سبزه، گل و شیرینی به دست داشتند، پشت سر نوازندگان حرکت می‌کردند. در بین آنها «عروس گله» و «پیر بابو» و «دیو سیاه» را هم می‌شد دید.
 آیین‌های نمایشی نوروزی از جمله‌ی آیین‌هایی هستند که پیش از این مورد توجه مردمان این مرز و بوم بوده و اجرا و نمایش آنها لحظه‌های شادی‌آفرین و خاطره‌انگیزی برای مردم به وجود می‌آورد. برنامه‌های شاد و گوناگون که امروزه ما جوان‌ترها حتا نامشان را نیز نمی‌دانیم و شوربختانه جزو میراث فراموش‌شده قلمداد می‌شوند.
 نمایش عروس گله از آیین‌های پیشواز نوروز است که معمولاً در همه‌ی گستره‌های گیلان و مازندران اجرا می‌شود و بازمانده‌ای از کارهای نیایش کشاورزی است. نمایشی شاد، موزیکال و بازی‌گونه که گروهی انجام می‌شود.
 باشندگان در این گروه نمایشی عبارتند از:
 «ناز خانم» یا «عروس گله» که معمولاً یک پسر جوان نقش آن را بازی می‌کند و با پوشیدن لباس محلی زنانه و با ادا درآوردن و رقص، مردم را به وجد می‌آورد و از دست پیر بابو و دیو فرار می‌کند.
 «پیربابو» (پیربابا) که پیرمردی است با ریش بلند و چوب‌دستی، لباس کهنه و کلاه قیفی، نقش عاشق عروس گله را بازی می‌کند و رقیب دیو است.

 «غول» یا «دیو سیاه» مردی تنومند و بدقواره است با چهره‌ای سیاه، لباسی ساخته شده از کاه و پوشال و کلاه حصیری با زنگوله‌ای بر گردن که با یک چوب‌دستی با پیر بابو برای عشق عروس گله می‌جنگد. در طول نمایش دیو برای دست یافتن به عروس گله، با حرکت‌های خنده‌آور به سوی تماشاگران حمله‌ می‌کند و شوند(:باعث) خنده‌ی آنها می‌شود.
 موضوع و چکامه‌ی ترانه‌ی این نمایش در همه جای گیلان یکسان نیست، ولی تفاوت‌ها اندک است. پیداست که همه‌ یک ریشه داشته‌اند، اما کم‌کم با گذر زمان و دگرگونی‌های اقتصادی و فرهنگی دستکاری شده‌اند.
 چکامه‌ی گیلکی: «سلام بوگوفتم آقا / رخصت فده تو ما را / من باموم شیمی صارا/ تی سگی آدم گیرا/ پایه زنمه میرا / آناله مراگیرا / عروسه گوله ی، همینه؟ بیدین چی نازنینه / عروسه گوله ی باوردیم / جانه دیلی باوردیم /  خانخا تره ناوردیم / تی پسره باوردیم»
برگردان: سلام می‌گویم آقا / رخصت بده تو به ما / من آمدم در حیاط شما / سگ شما آدم گیر است / با چوبدستی او را می‌زنم / آه و ناله اش مرا می‌گیرد / عروس گله همین است / ببین چه نازنین است / عروس گل آوردیم / جان و دلمان را آوردیم / صاحبخانه برای تو نیاوردیم / برای پسرت آوریدم.

 داستان این نمایش جنگ بین دیو سیاه و پبر بابو بر سر عشق عروس گل است که سرانجام پیر بابو بر دیو پیروز می‌شود.






ارسال توسط سورنا

بنام خدا


 تیم فوتبال استقلال با برتری برابر شاهین بوشهر در ضربات پنالتی مقام قهرمانی جام حذفی را به دست آورد تا مظلومی نخستین جامش را با استقلال کسب کند.
خبرگزاری فارس: استقلال در ضیافت پنالتی‌ها قهرمان جام حذفی شد/آبی‌ها نخستین سهمیه آسیایی ایران

به گزارش خبرگزاری فارس، دیدار نهایی جام حذفی فوتبال میان دو تیم استقلال و شاهین بوشهر از ساعت ۱۵ در ورزشگاه حافظیه شیراز و در حضور بیش از ۱۵ هزار تماشاگر آغاز شد. بازی در ۹۰ دقیقه وقت قانونی و ۳۰ دقیقه وقت اضافه با نتیجه تساوی بدون گل به پایان رسید تا بازی به ضربات پنالتی کشیده شود که در ضربات پنالتی استقلال ۴ بر یک به پیروزی رسید.

پنالتی‌زنان استقلال: محسن یوسفی، فریدون زندی، ساموئل، یرکوویچ

پنالتی‌زنان شاهین بوشهر: مهدی نوری( توپ را به بیرون زد)، امجد شکوه مقام( مهدی رحمتی ضربه را مهار کرد.)، علی انصاریان(گل زد)

به این ترتیب استقلال ۴ بر یک به پیروزی رسید.

احتیاط دو تیم باعث شد تماشاگران حاضر در ورزشگاه و بینندگان تلویزیونی شاهد یک بازی بی کیفیت و خواب آور باشند. مسابقه‌ای که بیشتر توپ در میانه میدان جریان داشت و صحنه خطرناکی چندانی بر روی دروازه دو تیم خلق نشد. شاید تنها صحنه حساس این دیدار در طورل ۹۰ دقیقه ضربه سر شکوری در نیمه اول بود که امیرآبادی به کمک تیر دروازه توپ را از روی خط دروازه استقلال بیرون کشید.

اگر جاسم کرار بازیکن عراقی شاهین و مجتبی جباری در میدان بودند حداقل مسابقه حاشیه‌هایی پیدا می‌کرد ولی این دو بازیکن هم به دلیل مصدومیت در این بازی غایب بودند.

علیرضا فغانی داور مسابقه بود.

استقلال فصل آینده در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا به عنوان یکی از نمایندگان ایران شرکت خواهد کرد.

ترکیب استقلال:

سیدمهدی رحمتی، حنیف عمران‌زاده، پژمان منتظری، ساموئل، میثم حسینی( از دقیقه ۹۱ محسن یوسفی)، مهدی امیر آبادی، علی حمودی( از دقیقه ۱۱۲ یرکوویچ)، فریدون زندی، خسرو حیدری، اسماعیل شریفات( از دقیقه ۹۱ میلاد میداودی) و آرش برهانی

سرمربی: پرویز مظلومی

ترکیب شاهین بوشهر:

وحید طالب‌لو، علی انصاریان، محسن ایران‌نژاد، هادی شکوری( از دقیقه ۹۶ مهدی کیانی)، مهدی نوری، لک چیرا، امجد شکوه مقام، مرتضی عزیز محمدی( از دقیقه ۷۹ مهرزاد رضایی)، عباس پورخسروانی، ایوان پترویچ و منصور تنهایی( از دقیقه ۱۰۳ بابک لطیفی)

سرمربی: حمید درخشان





ارسال توسط سورنا

بنام خدا


هدهد فارسی، نخستین شبکه فارسی ماهواره ای زبان کودک همزمان با جشن نوروز راه اندازی می شود.
shabake hod hod.gif.jpeg

به گزارش بازتاب، راه اندازی هدهد فارسی در حالی صورت می گیرد که هدهد عربی که دو سال از آغاز به کارش می گذرد، به یکی از پربیننده ترین شبکه های عربی کودک در ماهواره تبدیل شده است.

موفقیت شبکه هدهد عربی در حالی رخ داد که این شبکه وابسته به دفتر آیت الله سیستانی از مراجع طراز اول جهان تشیع بوده و محتوای شبکه مذکور با مضامین شیعی سازگار است، اما بیشتر مخاطبان این شبکه خانواده های اهل سنت در جهان عرب می باشند.

سطح حرفه ای برنامه های شبکه هدهد عربی موجب شده است تا انتظار از هدهد فارسی نیز افزایش یابد.

مخاطبین این شبکه کودکان 3 تا 14 سال بوده و بخشی از برنامه های این شبکه تولیدی و بخشی نیز تولیدات شرکتهای جهانی می باشد که به فارسی دوبله شده است.

گفته می شود مرکز اصلی شبکه هدهد در کابل، پایتخت افغانستان می باشد، و این شبکه بر روی ماهواره هاتبرد قابل دریافت خواهد بود.





تاريخ : شنبه 27 اسفند 1390برچسب:هدهد,هدهد فارسی,دفتر,سیستانی,هدهد عربی,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا


شکاف‌هایی که به تازگی پای کوه نقش‌رستم و روی سطح زمین،‌ در فاصله دو یا سه متری کوهی که مقبره ۴ شاه هخامنشی و نقش‌های دوره ساسانی و ایلامی روی آن قرار گرفته، ایجاده شده زنگ خطری برای این آثار مهم باستانی است. به گفته یک زمین‌شناس، خطری جدی نقش‌رستم را تهدید می‌کند.
به گزارش CHN‌ پیش از این ترک‌هایی در بدنه کوه نقش‌رستم، به خصوص در بخشی‌ که مقبره خشایارشاه واقع شده‌است دیده می‌شد، که گفته می‌شود بر میزان این ترک‌ها افزوده شده‌است. اما به تازگی ترک بزرگی در پای این مجموعه جهانی ایجاد شده و شنیده‌ها حاکی از آن است که استفاده از قنات‌های نزدیکی اطراف این محوطه باعث به وجود آمدن این شرایط شده است.
«محمدرضا قدری»، زمین‌شناسی که پیش از این روی رانش‌های قلعه زیویه نیز مطالعاتی داشته درباره شکاف‌هایی که به تازگی در نقش‌رستم ایجاد شده به CHN‌ می‌گوید: «این شکاف‌ها یک گسیختگی است که قبلا وجود نداشته و باید جدی گرفته شود. چند عامل در پیدایش این گسیختگی موثر است که لازم است به وسیله متخصصان از نزدیک مورد بررسی قرار گیرد.»
وی در ادامه گفت: «کوه حسین که آثار نقش رستم روی آن ساخته شده‌است، مربوط به سازند گدوان است که از جنس آهک، رس و شیل تشکیل شده است. سطح زمین در پای این بخش از کوه بر خلاف دیگر قسمت‌ها که صاف و یکنواخت هستند، شیب کمی دارد که می‌تواند به حرکت کند و نامریی لایه‌های رسی و شیلی بیانجامد.»
به گفته وی اما مساله مهم در پیدایش این گسیختگی مربوط به لایه‌های آهکی بوده که ممکن است از زیر دچار انحلال شده باشند.
قدری دراین‌باره گفت: «این گسیختگی اگر عمیق باشد لازم است سطح آبهای زیرزمیی این محدوده مورد بررسی قرار گیرند. به نظر می‌رسد این شکاف و گسترش به افزایش فروروی آب‌های جاری و تداوم انحلال سنگ‌ها زیرین منجر می شود که در صورت انحلال بیشتر سنگ‌های زیرین، سطح زمین در این بخش دچار نشست و فروریزی می‌شود.»
وی تاکید کرد: «نشست زمین در هر اندازه و هر مقایس مکانی و زمانی که روی دهد، برای آثار باستانی نقش‌رستم زیانبار است.»
این زمین‌شناس درباره سفره‌های آب‌های زیرزمینی محدوده کوه رحمت گفت: «سفره آب‌های زیرزمینی کوه رحمت به صورت کارستی بوده که دارای بیلان آبی مثبت است. خروج آب‌های زیرزمینی این بخش به وسیله چشمه، کاریز و چاه‌های کارستی صورت می‌گیرد. شرایط آبگیری و آبدهی این سفره کارستی در فرایند انحلال لایه‌های آهکی موثر بوده که لازم است به صورت سیستماتیک مورد مطالعه قرار گیرد.»
قدری همچنین درباره ترک بزرگی که روی مقبره خشایارشاه به وجود آمده گفت: «یک شکستگی نیز به صورت عمودی در دیواره کوه روی مقبره خشایارشاه وجود دارد که ساختار و شرایط پیدایش آن با این گسیختگی متفاوت است.»
به گفته دوستداران میراث بنیاد پاسارگاد بسیاری از معادن اطراف کوه نقش‌رستم مجوزهایی برای استخراج گرفته‌اند که انفجارهای ایجاد شده در این معادن می‌تواند باعث گسترش ترک‌های آثار نقش‌رستم شود.
نقش رستم نام مجموعه باستانی در شهرستان مرودشت استان فارس ایران است که یادمان‌هایی از ایلامیان، هخامنشیان و ساسانیان را در خود جای داده‌است. آرامگاه چند تن از پادشاهان هخامنشی (از جمله داریوش بزرگ و خشایارشا)، نقش برجسته‌هایی از وقایع مهم دوران ساسانیان (از جمله تاجگذاری اردشیرپاپکان و پیروزی شاپور اول بر امپراتوران روم)، بنایی موسوم به کعبه زرتشت و نقش‌برجسته ویران‌شده‌ای از دوران ایلامیان در نقش رستم قرار دارد.




تاريخ : شنبه 27 اسفند 1390برچسب:آرامگاه,شاهان هخامنشی,,
ارسال توسط سورنا
ارسال توسط سورنا

بنام خدا



به یاد آیین‌های پیشواز نوروز
آواهایی که به خاطره‌ می‌پیوندند



دكتر محمد میرشکرایی :
دكتر محمد میرشکرایی «نوروزخوانی» یا «نوروزی‌خوانی»، رسم زیبایی است که می‌رود تا به خاطره‌ها بپیوندد. یکی از گونه‌های این آیین، که در روزگار ما هنوز نیمه جانی دارد آیین «تکم‌خوانی» است؛ آن هم شاید به برکت گیرایی عروسک «تکم» که به شوند صورت نمایشی آن پایش به عرصه‌ی نمایش‌های امروزی کشیده شده است. به جز این به ندرت آوای این پیشاهنگان نوروز را در آبادی‌های کوچک و دورافتاده، در بن دره‌های جنگلی البرز می‌توان شنید. شاید دیر یا زود این واپسین آواهای شادیانه خاموش شوند، و آیندگان صحنه‌های بازسازی شده‌ی دسته‌های نوروزی‌خوان را بر صفحه‌ی تلویزیون‌ها به تماشا بنشینند و شرح آن را در کتاب‌ها بخوانند. (1)
«تکم» به معنی بز نر است و به آن عروسک چوبی که در این آیین به کار برده می‌شود گفته می‌شود. تکم با پارچه‌های رنگی، آینه و زنگوله آذین شده و به هنگام چرخاندن دسته‌ای چوبی که به آن وصل است صدای زنگوله‌‌اش به گوش می‌رسد. تکم‌گردان در کوچه‌ها به راه می‌افتد و چکامه‌هایی می‌خواند و بچه‌ها و حتا بزرگ‌ترها نیز به دنبالش به راه‌ می‌افتند. تکم‌گردان کیسه‌ای نیز به همراه دارد که هدیه‌های مردم را در آن جمع می‌کند. (2)
محمدرضا درویشی، که از اندک دست‌اندرکاران پژوهش موسیقی در ایران است با انتشار دستاورد تحقیقاتش در کتابچه‌ی کوچک «ترانه‌های نوروزی و بهاری»، در این راه گامی بلند برداشته است. این کتاب دربردارنده‌ی بیست و پنج ترانه‌ی نوروزی است که هر کدام یک یا چند بند دارد. ترانه‌ها، هم زبان و گویش محلی آورده شده و هم برگردان روان فارسی دارند. آهنگ‌های ترانه‌ها نیز با الفبای موسیقی ثبت و در رویه‌ی روبه‌روی ترانه آورده شده‌اند. درویشی درباره‌ی نوروزی‌خوانان می‌نویسد که اینان خنیاگران گمنام و دوره‌گردی بودند که از نزدیک به پانرده روز مانده به بهار، بر در هر خانه‌ای بهار و نوروز را نوید می‌دادند.(3)
 
 
(1) این متن، گزیده‌ای از مقاله‌ی محمد میرشکرایی با عنوان «نوروز‌خوانی» است که در کتاب ماه هنر، شماره‌ی 5، بمهن‌ماه 1377 به چاپ رسیده است.
(2) این بخش از گفتگو با محمد میرشکرایی تنظیم شده است.
(3) میرشکرایی، نوروزخوانی






ارسال توسط سورنا

بنام خدا


 نوروز؛ كهن جشن پايدار ملی



  گردآوری- لیلا حاج‌عابد :

   هنگام فرودین که رساند ز ما درود/ بر مرغزار دیلم و طرف سپیدرود     
  « اینک ما روی به نوروز داریم، اسفند در گذراست و باد نوروزی آرام و دل‌انگیز  می‌وزد، یخ‌ها آب می‌شوند، سرما می‌شکند، هوا رو به گرمی می‌رود و نوروز با هفت‌سین و شمع و آیینه و سنبل و لاله  و شیرینی و جامه‌های نو و افروختن آتش که پیشاهنگ بهار است از راه می‌رسد. ما مردمی بودیم خردیار و اندیشه‌ور، هوشمند و کاردان، آگاه و دانش‌کامه.»(1)
از نشانه‌های شادابی و بزرگی تمدن ایران، وجود جشن‌های کهن و پایدار ملی است که مانند آن را در میان ملت‌های دیگر کمتر می‌توان یافت؛ «جشن‌های ایرانی همه نتیجه‌ی تدبیرگرایی در امور طبیعی، اجتماعی، فردی و فراهم کردن آرامش و آسایش است و نوروز یکی از بزرگترین، برجسته‌ترین و باشکوه‌ترین این جشن‌هاست که از روزگاران کهن و از نیاکانی دوراندیش و خردمند برای ما به یادگار مانده است، جشنی که با سپری کردن نشیب و فرازهای فراوان، چون کوهی استوار ایستاده و با روح و احساس مردم این سرزمین چنان سرشته شده که آن‌ها همه ساله، در ژرفای دل، جان و روان خود، چشم به راه فرارسیدن آن هستند و از هفته‌ها پیش با شور و شادی درونی به پیشوازش می‌روند.»(2)
راز ماندگاری نوروز، جای درنگ و کاوش بسیار دارد و معنایی ژرف و جهان شناختی در این جشن و آیین نهفته است، آن هنگام که گل و سبزه جان تازه می‌گیرند و جهان زنده، درفش رنگارنگ زندگی را به شادی افرازد و فروغ دوستی و امید، سراسر زمین را فرا گیرد، جنبش و تلاش در همه‌جا و همه‌چیز، دیگر بار، جان می‌گیرد و سال نو و جشن روزِ نو، در نخستین روز فروردین،  با شکوه بسیار آغاز می‌شود و نه تنها در ایران‌زمین، این جشن با شکوه فراوانی بر پای داشته می‌شود در پاره‌ایی ازکشورهای دیگر جهان نیز، چه آن‌هایی که روزگاری در شمار سرزمین‌های ایرانی بوده‌اند و چه کشورهایی که فرهنگ ایرانی در آن روایی داشته و از این فرهنگ بهره گرفته‌اند، نوروز پاس داشته می‌شود.(3)
  بخشش اهورایی فارسی زبانان یا به گفته‌ی زنده یاد دکتر «ایرج وامقی» دنیای نوروزیان، فرهنگ مشترکی است که بیش از هزاران سال، بر پهنه‌ی گسترده‌ایی از آسیا، آسیای میانه، بخشی از آفریقا و اروپا سایه افکنده و دل‌های میلیون‌ها تن، از لاهور تا بلخ و بامیان و از سمرقند و بخارا، تا خلیج پارس را به هم پیوند داده است.
  جشن و آیین نوروز، بر پایه‌ی یکی از بنیادهای باور شناختی استوار است که آن را  بازگشت به آغاز می‌گوییم؛ ایرانیان با بزرگداشت آن، پیدایی آفرینش و به فرجام رسیدن یکی از چرخه‌های آفرینش را بزرگ می‌دارند، سالی که به پایان می‌رسد در نماد شناسی ایرانی نشانه‌ایی از یک چرخه یا دوره‌ی آغازین طبیعت است. یکم فروردین، روز جشن بزرگ نوروز در اعتدال بهاری؛ آغاز فصل بهار و آغاز سال نو است. به عبارتی، فروردین‌ماه، بهترین هنگام برای آغاز سال نو است.
«عمرخیام» در نوروزنامه می‌نویسد: «شوند(:سبب) نام نهادن نوروز از آن بوده که، آفتاب در هر 365 شبانه روز و ربعی به اول دقیقه‌ی حمل، باز آید و چون جمشید از آن آگاهی یافت آن را نوروز نام نهاده، پس از آن پادشاهان و دیگر مردمان از او پیروی کردند و آن روز را جشن گرفتند و به جهانیان خبر دادند تا همگان آن را بدانند و آن تاریخ را نگاه دارند، بر پادشاهان بایسته(:واجب) است که آیین، جشن و رسوم پادشاهان را به جای آرند، از بهر خجستگی و خرمی؛ در آغاز سال هر کسی در نوروز جشن کند، تا نوروز دیگر، عمر در شادی گذراند»
در ادبیات باستان، جشن نوروز را به جمشید  شاه پیشدادی نسبت داده‌اند، که شوندش محبوبیت چهره و شخصیت او بوده است. همچنین در باورهای افسانه‌ایی گویند: «اهریمن بلای خشکسالی و قحطی بر کره‌ی زمین فرو نشانید، جمشید به جنگ با اهریمن پرداخت و او را شکست داد. با بازگشت وی، که هنگام بهار بود درختان و نهال چوب‌های خشک، سبز شدند و پس از یک دوره سرما، مردم پیروزی جمشید بر دشمنان را جشن گرفته و این روز را نوروز خواندند و هر کسی به خجستگی در تشتی جو کاشت و این آیین سبزی نشانیدن در  نوروز از آن هنگام تا به امروز برجای است.
بنابر نوشته‌های کهن پهلوی، هر پادشاهی در این روز فرخنده، کشاورزان سرزمینش را همنشین شادی و خرمی می‌کرد، بارعام می‌داد و هدایایی به نام پیشکش نوروزی به همه‌ی مردم داده می‌شد، مردمان در این روز به شادی و استراحت می‌پرداخته‌اند.(٤)
درباره‌ی ششم فروردین(نوروز بزرگ) نیز آمده که از روزهای خجسته‌ی ایرانیان و همراه با شادمانی و آب پاشی بوده و در باورهای کهن، رویدادهای بسیاری به این روز منسوب شده است، مانند: «پیدایی کیومرث (کیومرس) و هوشنگ، تیراندازی آرش شیواتیر، پیروزی سام نریمان بر اژدهاک، پیدایی دوباره‌ی شاه کیخسرو از جاودانان، همپرسگی اشوزرتشت با خرد کل و زادروز اشوزرتشت بزرگ (نخستین آموزگار راستی، نیکی و خرد).»
 نوروز، امروزه در بیشتر کشورها و سرزمین‌هایی که روزگاری بخشی از خاک ایران بزرگ  به شمار می‌رفت و اکنون، هنوز بر فرهنگ‌های باستانی خود پای فشرده‌اند، برگزار می‌شود، برای نمونه، آیین نوروز، هنوز با نام‌های «سیر لاله» جشن گل لاله و بالا کردن درفش در مزارشریف افغانستان (آریانای باستان) و در نزدیکی بلخ کهن همراه با برافراشتن درفشی برگرفته از درفش کاویان ایران برگزار می‌شود.»(٥)
 نوروز(نیروز) در میان قبطیان مصر نیز یادگاری از روزگار چیرگی هخامنشیان بوده است.
بر ما بایسته است که این جشن باستانی را به همه‌ی ایرانیان فرهمند و پر فروغ که با تلاش و نستوهی، آیین و فرهنگ  نیاکان خویش را در درازنای روزگار، پاس داشته‌اند شادباش بگوییم و این جشن جاوید باستانی را در کنار دیگر جشن‌های ملی چون مهرگان، تیرگان، سده و ... بزرگ داشته و بکوشیم تا آتش فرهنگ ایران را همواره در پهنه‌ی گیتی فروازن نگاه داریم. جشن‌های ایرانی برای ما گرامی هستند، زیرا رشته‌های پیوند ما با نیاکان ما و پیشینه و ژرفا و ریشه‌هایمان در درازنای تاریخند، هر آن چه یاد آور گرانسنگی و دیرمانی فرهنگ ایران است را گرامی می‌داریم؛ ما مردمی بی‌ریشه و رها شده در پهنه تاریخ نیستیم.(٦) پاینده ایران.   

  یاری‌نامه:
1- وحیدی،حسین- آوای زنگوله‌ها- نشر فرزین- چاپ نخست 1377- برگ 5
2- نیکنام،کوروش - از نوروز تا نوروز- نشر فروهر 82
3- کزازی،جلال الدین-(گوشه‌ایی از یک سخنرانی)- همچنین کتاب هفته، ش 4، شنبه 26 اسفند85
٤- کریستین سن،آرتور- ایران در زمان ساسانیان- برگردان رشید یاسمی- نشر دنیای کتاب- تهران77 
٥ – مرادی غیاث آبادی،رضا- راهنمای زمان جشن‌ها و گرد‌همایی‌های ملی ایران باستان- پژوهش های ایرانی
تهران 84 – برگ 21 
٦ – کزازی، جلال الدین- همان(زیر نویس شماره 2) 






ارسال توسط سورنا

بنام خدا


 استقلال ، پرافتخارترین تیم ایران

 

 

 مهر- در زیر اشاره‌ای گذرا به 25 فینال گذشته مسابقات فوتبال جام حذفی باشگاه‌های شده است که در آن استقلال و پرسپولیس با 6 و پنج قهرمانی سرآمد دیگر تیم‌ها هستند:

 فصل 1355: ملوان بندرانزلی 4 - تراکتورسازی تبریز یک
 فصل 1356:
استقلال تهران 2 - هما تهران صفر
 فصل 1365: خیبر خرم آباد صفر - ملوان بندرانزلی 2
 فصل 1366: پرسپولیس تهران یک - ملوان بندرانزلی صفر
 فصل 1367: شاهین اهواز 5 - ملوان بندرانزلی 3
 فصل 1369: ملوان بندرانزلی صفر -
استقلال تهران صفر (ملوان در ضربات پنالتی به پیروزی 6 بر5 رسید)
 فصل 1370: پرسپولیس تهران 2 - ملوان بندرانزلی یک
 فصل 1372: سایپا تهران یک - جنوب اهواز یک (سایپا به علت گل زده در خانه حریف به پیروزی رسید)
 فصل 1373: تراکتورسازی تبریز یک - بهمن تهران 2 
 فصل 1374:
استقلال تهران 5 - برق شیراز یک
 فصل 75 - 1374: برق شیراز یک - بهمن تهران یک (در ضربات پنالتی برق شیراز به پیروزی 3 برصفر رسید)
 فصل 78 - 1377: پرسپولیس تهران 2 - 
استقلال تهران یک
 فصل 79 - 1378: بهمن تهران یک -
استقلال تهران 3
 فصل 80 - 1379: فجر شهید سپاسی شیراز 3 - ذوب آهن اصفهان یک
 فصل 81 - 1380:
استقلال تهران 4 - فجر شهید سپاسی شیراز 3
 فصل 82 - 1381: ذوب آهن اصفهان 4 - فجر شهید سپاسی شیراز 4 (در ضربات پنالتی ذوب آهن به پیروزی 4 بر3 رسید) 
 فصل 83 - 1382:
استقلال تهران 2 - سپاهان اصفهان 5
 فصل 84 - 1383: صبا تهران 2 - ابومسلم مشهد 2 (در ضربات پنالتی صباباتری به پیروزی 4 بر 2 رسید)
 فصل 85 - 1384: سپاهان اصفهان 2 - پرسپولیس تهران 2 (در ضربات پنالتی سپاهان به پیروزی 4 بر 2 رسید)
 فصل 86 - 1385: صباباتری تهران صفر - سپاهان اصفهان 4
 فصل 87 - 1386:
استقلال تهران 3 - پگاه گیلان یک
 فصل 88 - 1387: ذوب آهن اصفهان 5 - راه آهن شهرری 2
 فصل 89 - 1388: پرسپولیس تهران 4 - فولادگستر تبریز یک
 فصل 90 - 1389: پرسپولیس تهران 4 - ملوان بندرانزلی 3
 فصل 91 - 1390:
استقلال تهران صفر (4) - شاهین بوشهر صفر (یک)





ارسال توسط سورنا

بنام خدا

 

شهری بود که در آن، همه چیز ممنوع بود...

و چون تنها چیزی که ممنوع نبود بازی الک دولک بود، اهالی ‌شهر هر روز به صحراهای اطراف می‌رفتند و اوقات خود را با بازی الک دولک می‌گذراندند...

و چون قوانین ممنوعیت نه یکباره بلکه به تدریج و همیشه با دلایل کافی وضع شده بودند، کسی دلیلی برای گلایه و شکایت نداشت و اهالی مشکلی هم برای سازگاری با این قوانین نداشتند...!

سال ها گذشت. یک روز بزرگان شهر دیدند که ضرورتی وجود ندارد که همه چیز ممنوع باشد و جارچی‌ها را روانه کوچه و بازار کردند تا به مردم اطلاع بدهند که می‌توانند هر کاری دلشان می‌خواهد بکنند...

جارچی ها برای رساندن این خبر به مردم، به مراکز تجمع اهالی شهر رفتند و با صدای بلند به مردم گفتند:

آهای مردم! آهای ... ! بدانید و آگاه باشید که از این پس هیچ کاری ممنوع نیست !!!

مردم که دور جارچی ها جمع شده بودند، پس از شنیدن اطلاعیه، پراکنده شدند و بازی الک دولک شان را از سر گرفتند...!!!

جارچی ها دوباره اعلام کردند:

می‌فهمید!؟! شما حالا آزاد هستید که هر کاری دلتان می‌خواهد، بکنید !

اهالی پاسخ دادند: خب! ما داریم الک دولک بازی می‌کنیم !

جارچی ها کارهای جالب و مفید متعددی را به یادشان آوردند که آنها در گذشته انجام می‌دادند و حالا دوباره می‌توانستند به آن بپردازند...

ولی اهالی گوش نکردند و همچنان به بازی الک دولک شان ادامه داند؛ بدون لحظه‌ای درنگ !!!

 سجارچی ها که دیدند تلاش شان بی‌نتیجه است، رفتند که به اُمرا اطلاع دهند...

اُمرا گفتند: کاری ندارد! الک دولک را ممنوع می‌کنیم !

آن وقت بود که مردم دست به شورش زدند و همه امرای شهر را کشتند و بی‌درنگ برگشتند و بازی الک دولک را از سر گرفتند !!!

 

 

سخن روز : چه بسا اشخاصی که تنها با طنین کلنگ گورکن از خواب غفلت بیدار می شوند. ناپلون بناپارت

 





تاريخ : چهار شنبه 24 اسفند 1390برچسب:الک,دولک,الک دولک,جار,جارچی,جارچیان,گورکن,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

 

یک زن اهل کره جنوبی پس از آنکه 771 بار در آزمون کتبی رانندگی رد شد، سرانجام در آخرین امتحان نمره قبولی را کسب کرد. (خبرگزاری ایسنا)

اصولاً از قدیم گفته اند، خواستن توانستن است، ما نیز به این زن کره ای، موفقیتش را در آزمون رانندگی تبریک می گوییم.


امید است جوانان ایرانی در تمام مراحل زندگی این خانم کره ای را الگوی خویش قرار دهند، به عنوان مثال:
- حتی اگه 770 بار خواستگاری رفتند و «نه» شنیدند، امید خودشون رو از دست ندهند و با اعتماد به نفس به خواستگاری 771 امین دختر بروند!
- حتی اگه 770 بار در کنکور فوق لیسانس شرکت کردند و قبول نشدند، امید خودشون رو از دست ندهند! (از آنجا که این روزها در کنکور لیسانس تعداد صندلی های دانشگاه از داوطلبان دانشگاه بیشتر است، نگفتیم کنکور لیسانس!)
در همین ارتباط گروهی از محققان به انجام تحقیق و تفحص پرداخته و پنج احتمال زیر را در مورد علت قبول نشدن این خانم کره ای در 771 بار آزمون کتبی داده اند.
احتمال نخست: در کره جنوبی احتمال اینکه کسی شانسی قبول بشود، نیست و اگر هم چنین احتمالی وجود دارد این خانم خوش شانس نبوده است.
احتمال دوم: دلیل اینکه این خانم 770 بار در آزمون کتبی رانندگی رد شد، این بوده است که در این کشور کتابهای کمک آموزشی کانون فرنگی آموزش، و گاج و ... وجود نداشته است.
احتمال سوم: این زن کره ای سرانجام توانسته است در آزمون 771 ام تقلب کند.
احتمال چهارم: کره ای ها معتقدند تا 771 نشه، بازی نشه!
احتمال پنجم: این خانم می خواسته نامش در کتاب رکوردهای گینس چاپ بشه!

پرسش اساسی: هر چند پیش بینی می شود این خانم کره ای هفتصد هشتصد هزار دفعه ای هم در آزمون عملی ( تو شهری سابق) رد شوند و از آنجا که فرض محال، محال نیست، تصور کنید این خانم بتواند تا پیش از سفر به دیار باقی در آزمون شهری هم پذیرفته شود، در این صورت کدام اتفاق محتمل است؟!
گزینه نخست: پایین آمدن عمر متوسط شهروندان کره ای بر اثر فوت در تصادفات!
گزینه دوم: شوهر این خانم از این پس باید نصف حقوقش را صرف صاف کاری و... کند!
گزینه سوم: هر دو مورد!

 خبر را کامل تر می خوانیم: «پارک جونگ سئوک» از افسران پلیس راهنمایی و رانندگی کره جنوبی گفته است:«کمترین نمره قبولی برای شرکت کنندگان در آزمون رانندگی 60 است و این زن بالاترین نمره ای که آورد 50 بود که با همان نمره او را قبول کردیم

 نتیجه گیری پایانی: این زن کره ای از همون ابتدا باید خشکه حساب می کرد...شما هم همین کارو بکنین نه وقت خودتونو بگیرین نه بقیه رو





تاريخ : چهار شنبه 24 اسفند 1390برچسب:امتحان رانندگی,نمره قبولی,نمره,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا


کاهش استرس (تنش ) با مدیریت زمان

مشغله کاریتان هرچقدر که باشد، این مهارت‌های مدیریتی می‌تواند کمکتان کند زندگی برایتان قابل‌کنترل‌تر شده و کم‌کم با استرس خداحافظی کنید.

درمیان استرس‌زاترین چیزهایی که در این عصر به آن روبه‌رو هستیم این است که مجبور باشیم در فرصتی بسیار کم کارهای زیادی را انجام دهیم. آیا می‌دانید که فشار نداشتن وقت کافی جزء متداول‌ترین مشکلاتی است که انسان امروز با آن روبه‌رو است؟ به همین دلیل است که مدیریت زمان یک الزام است، مخصوصاً اگر بخواهید سطح استرستان را پایین بیاورید.

1. نخستین چیزی که باید یاد بگیرید اولویت‌بندی است. برای این منظور باید تفاوت بین فوری و غیرفوری، مهم و غیرمهم را درک کنید. وقتی عادت کنید که با نگاه کردن به یک کار به این فکر کنید که آن کار فوری است یا نه، مهم است یا خیر، می‌توانید به سادگی برخی کارها را کنار گذاشته و بعداً انجام دهید و اول به سراغ کارهای مهم‌تر بروید. با این روش دیگر نگران ضرب‌العجل‌ها نخواخید بود و وقت کافی برای رسیدگی به همه کارها به ترتیب فوریت آنها پیدا می‌کنید.


2. در کنار اولویت‌بندی، باید "نه" گفتن را هم یاد بگیرید. اگر کاری وقتتان را می‌گیرد اما می‌دانید که این کار نه مهم است و نه فوری، باید در تصمیمتان قاطع باشید: یا باید آن را کنار بگذارید یا کلاً لغوش کنید. نمونه‌هایی از این انجام یک کار برای دوستتان است که واقعاً زمانی برای انجام آن ندارید. اگر خجالت می‌کشید بگویید "نه" یا باید آن را انجام بدهید و کار مهمتری را قربانی آن کنید و یا ریسک ناامید کردن دوستتان را به جان خریده و به او نه بگویید.

 3. منظم بودن همیشه هم یک خصوصیت مادرزادی نیست، می‌توانید آن را در خود بپرورانید. اگر ذاتاً آدم منظمی نیستید، استفاده از لیست و تقویم می‌تواند کمکتان کند. مثلاً می‌توانید تقویمی روی میزتان داشته باشید که روی آن لیست قرارملاقات‌هایتان را یادداشت کنید. اینکار نه تنها باعث می‌شود هرکدام را سرموقع انجام دهید، در وقتتان هم برای گشتن شماره تلفن افراد و زنگ زدن با آنها برای چک کردن دوباره تاریخ و ساعت قرارتان صرفه‌جویی می‌کند.

4. برای استراحت کردن زمان بگذارید. در میان یک برنامه کاری پرمشغله، مطمئناً نیاز پیدا می‌کنید که کمی دراز بکشید و حتی چُرت بزنید. اگر می‌توانید این کار را بکنید، خواهید دید که چطور بر برنامه‌تان تاثیر می‌گذارد و باعث می‌شود هنوز هم وقت کافی برای انجام همه کارها پیدا کنید. برای زمان گذاشتن برای استراحت نترسید چون وقتی خوب استراحت کرده باشید کارایی‌تان بالاتر می‌رود. نباید فکر کنید که اگر تند و تند به کارهایتان برسید و از وقت استراحتتان بزنید کارهایتان سرموقع انجام خواهد شد زیرا هر چه خسته‌تر شوید بازده کارتان کمتر شده و کارها کندتر انجام می‌شود.

5. اتفاقات مهم را در برنامه‌تان قید کنید. ممکن است اینقدر سرتان شلوغ باشد که روز تولد همسرتان یا ساگرد ازدواجتان یا اتفاقاتی از این قبیل را فراموش کنید، اما اگر همسرتان توقع دارد این روزها را یادتان باشد، بهترین راهکار این است که آنها را در برنامه‌تان قید کنید. مطمئناً گذراندن کمی وقت با عزیزانتان، سطح انرژیتان را بالا برده و تاثیر شگرفی بر بازده کاریتان خواهد داشت.

با این نکات ساده می‌توانید استفاده بهتری از زمانتان بکنید و میزان استرستان را در دراز مدت پایین بیاورید.





تاريخ : چهار شنبه 24 اسفند 1390برچسب:مشغله,مشغله کاری,استرس,تنش,مدیریت زمان,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

 

دانلود تقویم 1391

فروردین

دانلود تقویم 1391

اردیبهشت

دانلود تقویم 1391

خرداد

دانلود تقویم 1391

تیر

دانلود تقویم 1391

مرداد

دانلود تقویم 1391

شهریور

دانلود تقویم 1391

مهر

دانلود تقویم 1391

آبان

دانلود تقویم 1391

آذر

دانلود تقویم 1391

دی

دانلود تقویم 1391

بهمن

دانلود تقویم 1391

اسفند





ارسال توسط سورنا
ارسال توسط سورنا


ادامه مطلب...

تاريخ : چهار شنبه 24 اسفند 1390برچسب:Maria Ben Shams,مدلینگ,نروژ,ساکن نروژ,,
ارسال توسط سورنا

صـدای پـای بـهار را می شنـوی ؟

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


در روزهای پایانی سال كارهای خانه قدری متفاوت به نظر می‌رسد. شاید از همان زمان كه خانه‌تكانی شروع می‌شود، بتوان این دگرگونی را احساس كرد. تحولی كه به پیشواز نو شدن سال و دگرگون‌شدن چهره زمین و زمان می‌رود.



ادامه مطلب...

ارسال توسط سورنا

بنام خدا


مهر:  مدرسه" شهید رجایی" روستای جمال آباد کالو که از سالهای گذشته جزو یکی از قطبهای گردشگری استان بوشهر به شمار می رود، در نوروز سال 1391 میزبان مسافران و گردشگران نوروزی است.

چهارمین نمایشگاه عکس مدرسه شهید رجایی روستای جمال آباد کالو در نوروز سال 1391 در این روستا برگزار می شود.

عبدالمحمد شعرانی، سرباز معلم جنوبی که به واسطه وبلاگش کوچکترین مدرسه ایران و جهان را معرفی کرد، گفت: در نوروز 1391، برنامه های متنوعی در مدرسه کوچکمان داریم که شامل رونمایی از کتاب جدیدمان و دیگری موزه مدرسه است که شامل نامه ها و ایمیل های مختلفی بوده که از سراسر جهان برایمان ارسال شده است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته بیش از 10 هزار گردشگر از سراسر کشور از نمایشگاه نوروزی مدرسه کالو دیدن کرده اند، افزود: چاپ ششم"قصه کوچکترین مدرسه دنیا" در این نمایشگاه ارائه می شود ضمن اینکه با توجه به ساحل ناب و زیبای روستای کالو، برنامه تفریحی گشت دریایی را نیز خواهیم داشت.

شعرانی اظهار داشت: مسابقه ساحل شنی، مجسمه سازی، پرواز بادبادک ها و تئاتر خیابانی نیز از دیگر برنامه های مدرسه ما برای گردشگران نوروزی است.





ارسال توسط سورنا

بنام خدا

 

روزه و گرما رمقی برایش نگذاشته بود و گام هایش را به آرامی به سوی خانه برمی داشت...

از اینکه نگاه های رهگذران به سویش جلب شده بود تعجب می کرد !

یکی دوبار هم برگشت و متوجه شد عابران چشم چران حتی از پشت سر هم چشم از او برنمی دارند...!

سر و وضع ظاهرش را مرتب کرد، حتی با شانه کوچک جیبی موهایش را شانه کرد اما نگاه مزاحم عابران دست بردار نبود...!

کلید را توی قفل انداخت و وارد خانه شد و دو تا نان بربری را که خریده بود به سمت همسرش گرفت.

تازه متوجه دلیل نگاههای عابران شد ، خودش و همسرش هر دو خندیدند...

نصف یکی از بربری ها خورده شده بود !!!

محمد ایرانی

 

 

 


 

مادرش زولبیا دوست داشت و پدرش بامیه ...

نیم کیلو بامیه خرید و نیم کیلو زولبیا و رفت خانه ، کلید انداخت ، در را باز کرد و رفت سمت آشپزخانه و وسایل سفره افطار را آماده کرد ، همه چیز را سر جایش گذاشت ...

زولبیا، بامیه ، پنیر، نان، سبزی و گردو...

نشست سر سفره ، دو قاب عکس را آورد !

یکی کنار زولبیا و دیگری کنار بامیه...

محمد رضا مهاجر 

 


سخن روز :   گاهی به پشت سر نگاه کنیم.شاید پلهایی که خراب کردیم در دست تعمیر باشند...



ارسال توسط سورنا

بنام خدا


«لیمو» موجود در لیموشیرین و لیموترش به سم زدایی كه از راه هورمونهای مواد غذایی وارد خون شده اند، كمک می كند.
limo.jpg

برخی از هورمونها و داروها از راه گوشت حیوانات به بدن انسان وارد می شود و بیشترین اندامی را كه درگیر می كند، كبد است.كبد مهم ترین عضوی است كه در بدن وجود دارد و به سمیت زدایی مواد هورمونی كمک كرده و آن را به شكل محلول در آب تبدیل می كند و از راه ادرار دفع می شود.

مصرف موادغذایی حاوی هورمونها و داروهای شیمیایی كبد را تحت تأثیر قرار می دهد و موجب بروز مشكلاتی می شود و بسیاری از افرادی كه این نوع مواد را مصرف می كنند دچار بروز موهای زائد در بدنشان می شود.آنزیم هایی در كبد وجود دارند و مصرف برخی از موادغذایی مانند انار می تواند به تقویت این آنزیم ها كمک كند و خون را تصفیه می كند.

موادغذایی كه دارای رنگدانه ها هستند موجب تقویت آنزیم های كبدی می شود و داروها و مواد سمی كه وارد خون شده است را پاک می كند.مصرف برخی از موادغذایی مانند لیموترش و لیموشیرین به دلیل داشتن آنزیم لیمونن به سم زدایی هورمونهایی كه از راه برخی از مواد غذایی وارد بدن شده است كمک می كند.در انار آنزیمی به نام لیكوپن وجود دارد كه در سم زدایی خون موثر است. البته تمام موادغذایی سرشار از رنگدانه های قرمز، بنفش و نارنجی سرشار از آنتی اكسیدان هستند كه خون را تصفیه كرده و عامل بیماری، هورمونها و داروها را از خون پاک می كند.





ارسال توسط سورنا




تاريخ : سه شنبه 23 اسفند 1390برچسب:پریا عرب زاده,پریا,عرب زاده,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

 




تاريخ : سه شنبه 23 اسفند 1390برچسب:حاجی فیروز,فیروز,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا



نگويی كه آتش پرستان بَدند/پرستندگان پاک يزدان بُدند



  نگار پاكدل :

 

  «سور» به معنی جشن است و چهارشنبه‌سوری به معنی جشنی که در چهارشنبه روز برگزار می‌شود. از آن جا که ایرانیان بر این باور استوار بودند که شادی شوندی(:دلیلی) برای پویایی، نوآوری و پیشرفت است، به هر بهانه‌ای  جشن می‌گرفتند و پایکوبی می‌کردند و از غم و افسردگی دوری می‌جستند چرا که غم و اندوه را  شوندی(:دلیلی) می‌دانستند بر سکون و بی‌حرکتی که زندگی را بر انسان سخت می‌کند و او را پسرفت می‌دهد. 
  ایرانیان باستان سال را بخش کرده بودند بر 12 ماه 30 روزه که هر روز نامی ویژه‌ی به خود داشت. اما از آن‌جایی که سال 365 روز است و مجموع ١٢ ماه ٣٠ روزه، ٣٦٠ روز می‌شود، 5 روز برجای‌مانده را پنجه می‌نامیدند و پیش از نوروز این ٥ روز را جشن می‌گرفتند و به پیشواز سال نو می‌رفتند.
  با این نگاه که هر روز ماه در ایران باستان، نامی داشته و چیزی به نام شنبه، یکشنبه... چهارشنبه و... رایج نبوده است، می‌توان عنوان «چهارشنبه سوری» را عنوان و فرنامی دانست که پس از تازش تازیان و چیرگی‌شان بر ایران،‌ این جشنِ آتش، بدان نامور شده است.
  آورده‌اند که در سالی، واپسین روز پنجه،‌ که ایرانیان هم‌زمان با آن، آتش برپا می‌داشتند، برابر شد با روز چهارشنبه. تازیان چهارشنبه را بدیمن می‌دانستند  و ایرانیان که به برپایی آیین‌هایشان استوار بودند برای این که اعراب، سدی بر برپایی جشنشان نشوند، گفتند که با برپایی این جشن در چهارشنبه می‌خواهند بدیمنی این روز را با جشن و شادی از خود دور کنند و این‌گونه آتش‌افروزی واپسین روز پنجه بدل شد به آتش‌افروزی واپسین چهارشنبه‌ی سال یعنی واپسین چهارشنبه‌ی پیش از نوروز.
به هر روی آن‌چه که درباره‌ی چرایی نامیده شدن سوری پیش از نوروز به نام چهارشنبه‌سوری، آمد همچنان در خور پژوهش و کاوش است و نمی‌توان به آن، بسنده کرد.
  در دنباله به شماری از آیین‌هایی که در این روز در جای‌جای ایران، برپا داشته می‌شود، می‌پردازیم:

 آتش افروزی
 
شاید بتوان آتش افروختن را یکی از دست‌نخورده‌ترین آیین‌هایی دانست که از گذشته با همه‌ی فراز و نشیب‌هایش،‌گذر کرده و به امروز رسیده است.  شب چهارشنبه (پایان روز سه شنبه که خورشید فرو می‌نشیند)، ایرانیان به ویژه زرتشتیان شمار 7 بوته به نشانه‌ی هفت امشاسپند  و یا 3 بوته به نشانه‌ی اندیشه نیک، گفتار نیک و کردار نیک، آتش می‌زنند و گرداگردش به شادی می‌پردازند و نیایش می‌خوانند. با این آیین آتش‌افروزی، خواستار دوری همه‌ی دردها و غم‌ها می‌شوند و سالی نیک و شاد، به دور از درد و رنج، آرزو می‌کنند. زرتشتیان از روی آتش نمی‌پرند چرا که این کار را بی‌احترامی به آتش که نمادی از قدرت خداست می‌دانند.
 این روزها در ایران،‌ پس از برپایی آتش آن‌گونه که چندسالی است که روایی یافته، مردم، بزرگ و کوچک از روی آن می‌پرند و می‌گویند: «‌سرخی تو از من، زردی من از تو». به هر روی اگر اندکی در این سروده‌ نیز ریز شویم می‌بینیم که باز هم کارکرد این آتش‌افروزی همان است که پیش از این بوده است. یعنی برافروزندگان آتش،  در تلاشند تا درد و رنج و بلا را از خود دور کنند و تندرستی و شادی را به نزد خود بخوانند. 
  البته لازم به یادآوری‌ است که فردوسی بزرگ در باره‌ی افروختن آتش می‌گوید:
        نگویی که آتش پرستان بَدند          پرستندگان پاک یزدان بُدند                        
  از آن جا که مردم هنگام پریدن از روی آتش، زردی و بیماری خود را به آتش می‌دهند و به جایش سرخی و شادابی آتش را می‌گیرند، خاکستر آتش را بدیمن می‌دانند. بنابراین در هر خانه، خاکستر آتش را زنی از اهل خانه در خاک‌انداز جمع می‌کند، و از خانه بیرون می‌برد و در سر چهار راه، یا در آب روان می‌ریزد. در برگشت به خانه، در خانه را می‌کوبد و به اهالی خانه می‌گوید که از عروسی آمده و تندرستی و شادی برای خانواده آورده است، و اهل خانه در را به رویش می‌گشایند و این‌چنین تندرستی و شادی برای یک سال به درون خانه می‌آید.

 کوزه‌شکنی
 
پس از پایان آتش‌افروزی‌، هر خانواده، کمی زغال به نشانه‌ی سیاه‌بختی، کمی نمک به نشانه‌ی شور‌چشمی، و سکه‌ای به نشانه‌ی تنگدستی در کوزه‌ای سفالین می‌اندازند و هر تن، کوزه را دور سر خود می‌چرخاند و واپسین تن، کوزه را بر بام خانه برده و آن را به کوچه پرتاب می‌کند و می‌گوید: «درد و بلای خانه را ریختم توی کوچه» و این چنین این نشانه‌های تیره‌بختی را از خود و خانواده دور می‌کنند.   

 قاشق‌زنی
 
زنان و دختران قاشقی با کاسه‌ای مسین برمی‌دارند و شب‌هنگام برابر هفت خانه می‌ایستند و بی‌آن‌که سخنی بگویند پی‌درپی قاشق را بر کاسه می‌زنند، صاحب خانه که می‌داند قاشق‌زنان نذر و حاجتی دارند، شیرینی یا آجیل، در کاسه‌هایشان می‌گذارد. اگر قاشق‌زنان در قاشق‌زنی چیزی به دست نیاورند، از برآمدن آرزوی خود ناامید می‌شوند.

 آجیل چهارشنبه‌سوری
 
در گذشته افرادی که نذری داشتند در شب سوری، آجیل ٧ مغز به نام «آجیل چهارشنبه‌سوری»، را میان آشنایانشان پخش می‌کردند و می‌خوردند، امروزه این آجیل از تنقلات چهارشنبه‌سوری است و جنبه‌ی نذرش را از دست داده است.

 فال‌گوش ایستادن
 
کسانی که آرزویی دارند در این شب نیت می‌کنند و از خانه بیرون می‌روند و در سر گذری می‌ایستند و به سخن  رهگذران گوش می‌دهند، اگر سخنانی دلنشین از ایشان بشنوند، امیدوار می‌شوند به برآورده شدن آرزویشان و اگر سخنان تلخ بشنوند، این گونه می‌پندارند که در این سال به آرزویشان نمی‌رسند.

 آش چهارشنبه‌سوری ‌
  کسانی که بیماری داشتند و یا آرزویی در دل، برای بهبود بیمارشان و یا برآمدن آرزویشان «آش ابودردا»، نذر می‌کردند و در این شب می‌پختند و از آن آش به بیمار می‌خوراندند و باقی را میان تهیدستان پخش می‌کردند.

 چک و دوله
 
در شماری از روستاهای زرتشتی‌نشین یزد، پس از برگزاری آیین سوری، آیین «چک و دوله» برگزار می‌شود. این گونه که یک دولچه‌(سطل) برمی‌دارند و درون آن کمی آب همرا با آویشن و برگ سبز می‌ریزند و هر کس که آنجا هست چیزی از خود مانند انگشتر و یا چیزهای دیگر را درون آن می‌اندازد، پس از آن روی دولچه را با پارچه‌ای سبز می‌پوشانند و یک دختر نابالغ را میان خود نشانده و این دولچه را به دستش می‌دهند. دخترک یکی یکی اشیا را در مشت خود پنهان می‌کند و بیرون می‌آورد و یک تن دیگر دو بیتی‌هایی را می‌خواند و پس از خواندن دو بیتی دخترک شی را نشان می‌دهد و صاحب آن با توجه به شعر خوانده شده به نیت و تعبیر خود می‌رسد.

  در پایان
 
چهارشنبه‌سوری که از دیرباز نویدی بوده برای به پیشواز رفتن سال نو و بهانه‌ای برای جشن و پایکوبی. شوربختانه امروزه با وجود این‌همه ماده‌ی آتش‌زا با صداهای ناهنجار تبدیل شده است به گونه‌ای ناهنجاری که همراه با ترس و نگرانی و حتا وحشت است. برای پاسداری از آیین نیاکانمان و به رخ کشیدن فرهنگمان بر دیگر جوامع  تنها سخن گفتن و بالیدن بر اندیشه و منش پدرانمان بسنده نیست بهتر است کمی با اندیشه و احتیاط گام برداریم تا سخنی برای گفتن داشته باشیم.






ارسال توسط سورنا

بنام خدا


 

این موجود خوش ‌نقش‌و‌نگار را نخرید

 


دوزیست خوش‌نقش‌و‌نگاری که این روزها در تنگ‌ها و تشت‌های آب کنار خیابان‌ها همراه ماهی‌های سرخ و سیاه عید به فروش می‌رسد،‌ گونه کمیابی است که بومی ایران است و به شدت در معرض خطر انقراض قرار دارد.

سمندر آبی خال‌دار قیصر،‌ یا سمندر لرستان،‌ یا سمندر خال‌دار امپراطور، نام دوزیست خوش نقش‌و‌نگاری است که بومی کوه‌های جنوبی زاگرس در ایران است. این جانور را معمولا در ارتفاعات این کوه‌ها می‌توان پیدا کرد، ‌اما گاهی در حوضچه‌های آب هم دیده می‌شوند.



سمندر خال‌دار قیصر،‌ یک دوزیست است. بنابراین برای زندگی خود به محیطی ترکیبی،‌ دارای محیط آبی و محیط خشکی نیاز دارد. اما در منطقه‌ای که سمندرهای آبی قیصر زندگی می‌کنند،‌ در مدت زیادی از سال،‌ اثری از آب نیست. برای همین آن‌ها اصطلاحا به خواب تابستانی می‌روند. یعنی در زمانی که هوا گرم و خشک می‌شود، فعالیتشان کم می‌شود، آرام‌تر نفس می‌کشند و متابولیسم بدنشان کند می‌شود.



از آن‌جا که مساحت منطقه‌ای که سمندر آبی خال‌دار قیصر بومی آن‌جا است،‌ خیلی کم است،‌ در حدود تنها 10 کیلومتر مربع، این جانور در گروه به شدت در خطر انقراض قرار می‌گیرد. به علاوه،‌ با گسترش شهرها،‌ همین منطقه هم در حال کوچک‌تر شدن است و با از بین رفتن زیستگاه، این موجودات جایی برای زندگی نخواهند داشت. شکار غیرقانونی آن‌ها هم مزید بر علت شده و این موجودات زیبا و منحصر به ایران را به شدت در معرض نابودی قرار داده است. امسال که این سمندرها حتی به کناره‌های پیاده‌روها هم رسیده‌اند و در کنار لاک‌پشت‌ها و ماهی‌های طلایی و سرخ و سیاه، با قیمت بسیار پایین به فروش می‌رسند. فروشندگان هم با اطلاعات بسیار کمی که دارند،‌ به مردم توصیه می‌کنند سمندر خال‌دار را در تنگ آب نگه دارند.



تخمین زده شده که تنها 1000 سمندر آبی خال‌دار قیصر بزرگسال در حیات وحش باقی مانده باشند. به گزارش نشنال‌جئوگرافیک،‌ تخمین زده می‌شود که نرخ کاهش جمعیت سمندر آبی خال‌دار 80 درصد است. سازمان جهانی حفاظت از محیط زیست، سمندر آبی خال‌دار قیصر را در لیست جانوارنی که به طور بحرانی در خطر انقراض دارند قرار داده است،‌ این بدان معنا است که اگر توسط ایران اقدامات جدی برای حفاظت از آن،‌ هر چه زودتر، به عمل نیاید،‌ به زودی دیگر سمندر آبی خال‌دار قیصری روی زمین نخواهد ماند.





ارسال توسط سورنا
ارسال توسط سورنا

بنام خدا


مسلما اين موضوع كه در قايق 3 متری بنشيني و پارو بزنی در حاليكه يک كوسه سفيد 4 متری دنبالت باشه واقعا تجربه دلهره آوری است ولی به گزارش روزگار نو ،ماهيگير فرانسوی كه كوسه ماده سفيد چهار متری را از تور ماهيگيری نجات داد از عشق اين كوسه رهايی نيافته و اين كوسه همواره او را دنبال می كند بطوريكه هر گاه قايقش را متوقف كند شكمش را روی آب آورده تا ماهيگير او را نوازش كند و دستی بر سرش بكشد! اين ماهيگير به لحاظ شغلی دچار مشكل شده است زيرا ماهی ها از وجود كوسه احساس خطر كرده و او نمی تواند ماهيگيری كند.












 
منبع: پرشین وی




تاريخ : سه شنبه 23 اسفند 1390برچسب:کوسه,ماهیگیری,ماهیگیر,قایق,کوسه ماده,,
ارسال توسط سورنا

امروز 23 اسفند ماه


http://marshal-modern.ir/Archive/2011/2/27/16fb83091e01.jpg

از کودک فال فروشی پرسیدم چه میکنی!؟ گفت به آنان که در دیروز خود مانده اند فردا را میفروشم..!!



ادامه مطلب...

تاريخ : سه شنبه 23 اسفند 1390برچسب:گوسپند,قصاب,مردار,رغبت,لمعه,فال روز 23 اسفند,,
ارسال توسط سورنا


 فلات ايران از جامعه‌ی بی‌طبقه تا طبقاتي



  خبرنگار امرداد - شهداد حیدری :
ملك‌شهميرزادي  انجمن علمی باستان‌شناسی ایران و گروه باستان‌شناسی دانشگاه تربیت مدرس، برگزار کننده‌ی نشستی با عنوان «مسیرهای قدرت در پیش از تاریخ» بودند. در این نشست صادق ملک شهمیزادی از دانشگاه تهران، عباس علی‌زاده از موسسه خاورشناسی دانشگاه شیکاگو و حمیدرضا ولی‌پور از دانشگاه بهشتی، واپسين دستاوردهای باستان‌پژوهی خود را درباره‌ی مرکز و جنوب فلات ایران در هزاره‌ی ششم و چهارم پیش از میلاد، با دانشجویان رشته‌ی باستان‌شناسی در میان گذاشتند.




ادامه مطلب...

ارسال توسط سورنا

بنام خدا



هشدار آل‌سعود درباره‌ي به‌كار بردن نام «خلیج فارس»

خليج فارس يک اشتباه علمی ‌است؟!

  سورنا لطفی نيا :

 وزارت آموزش‌عالی رژیم سعودی، با دادن هشدار به دانشگاه‌های وابسته به این وزارتخانه درباره‌ي استفاده از نام «خلیج فارس» به‌کاربردن این عنوان را اشتباه علمی بزرگی خواند.
‌ به گزارش آفتاب ؛ روزنامه‌ی «الوطن» عربستان، به نقل از منابع آگاه عربستانی، در این‌باره نوشت: «وزارت آموزش عالی رژیم سعودی اعلام کرده است که بسیاری از تحقیقات و پژوهش‌های چاپ شده در روزنامه‌ها و ماه‌نامه‌های علمی و تخصصی دانشکده‌ها و دانشگاه‌ها و جمعیت‌های سعودی و همچنین پایان نامه‌ها و تحقیقات دانشجویی از نام «خلیج فارس» استفاده کرده‌اند.» 

 این وزارتخانه با ادعای این‌که، استفاده از نام «خلیج فارس» به جای «خلیج عربی» اشتباه علمی است، در این ارتباط به برخی نقشه‌های سعودی استناد کرد.

 وزارت آموزش عالی رژیم سعودی به همین شوند(:دلیل) خواستار توجه همه‌ی طرف‌های دولتی و علمی عربستان، به به‌كار نبردن این نام شد






تاريخ : سه شنبه 23 اسفند 1390برچسب:الوطن,روزنامه الوطن,,
ارسال توسط سورنا
ارسال توسط سورنا

بنام خدا


 پيشينه‌ی نوروز و آيين‌های برگزاری آن در عراق



  سورنا لطفی نيا :

 «عراق» یکی دیگر از کشورهای پیرامون است که عید نوروز را جشن می‌گیرد. دولت عراق، در عید نوروز پنج روز تعطیل رسمی‌‌اعلام می‌کند و بیشتر بلند پایگان کشور، به ویژه کردها، آیین ویژه نوروز برگزار می‌کنند.
  پیشینه‌ی نوروز در عراق
از نخستین روز روی كار آمدن حکومت کنونی عراق در این کشور نوروز تعطیل رسمی‌بوده و یکی از جشن‌ها و روزهای مهم عراق به‌شمارمی‌رود. در روزگار حکومت صدام حسین، با وجود این‌که وی دشمنی سرسختانه‌ای با آیین‌هایی كه عربی نبودند، داشت، جشن نوروز برگزار می‌شد. با بركناری رژیم بعث و آغاز نظام جدید و نوپای كنونی در عراق نوروز جایگاه ویژه‌ای در این کشور پیدا کرد. به گونه‌ای که در نخستین روز بهار که برابر با یكم فرودین می‌شود، بلندپایگان سیاسی این کشور، جشن نوروز را به مردم عراق خجسته‌باد می‌گویند.
آیین نوروز كردهای عراق
  کردهای عراق در نوروز، بر این باورند که اگر کسی در طول سال، عزیزش را از دست داده باشد، در خانه خود می‌ماند و خویشاوندان و دوستانش برای آرامش‌باد گفتن، به دیدن وی می‌آیند.
  در میان کردهای عراق مردمان دیگری نیز هستند که مانند کردها نوروز را برگزار می‌کنند. این نژاد، «ایزدی‌ها» هستند که بیشتر در شمال عراق زندگی می‌کنند.
  دکتر «خلیل جندی رشو»، درباره‌ی جشن سال این مردم می‌گوید: «جشن چهارشنبه‌سوری، به راستی جشن آغاز سال ایزدی‌هاست که در ایران، نوروز خوانده می‌شود. ولی ایزدی‌ها این جشن را هر سال، چهارشنبه‌سور، یا چهارشنبه‌سرخ، می‌نامند. این جشن در شب نخست چهارشنبه ماه آوریل که ایزدی‌ها بر پایه‌ی نام‌ ماه‌های سریانی نیسان  می‌گویند، برپا می‌شود.
  ایزدی‌ها در نوروز، تخم مرغ رنگ می‌کنند، چرا که شکل تخم مرغ مانند زمین است و رنگ کردن آن به این معنی است که، می‌خواهند جهان به این رنگ‌ها باشد و شوند(:باعث) سبزی دشت و صحرا شود. آیین زیبای دیگر آن‌ها این است که صبح زود سال نو به دشت‌ها می‌روند و دست و روی خود را با قطرهای شبنم، نم‌دار می‌کنند و باور دارند که اگر کسی بیمار باشد با این كار، بیماری‌اش بهبود می‌یابد.
  آرد نیز در جشن سر سال ایزدی‌ها، نقش بزرگی ‌دارد. آن‌ها در شب جشن به دشت می‌روند و با آردی که با خود برده‌اند ،خمیر درست می‌کنند. سپس، دسته گلی در میان این خمیر فروکرده و آن را بالای در خانه‌هاشان آویزان می‌کنند. بدین معنا که بهار به خانه‌شان آمده است.
  همچنین زنان نانی به نام «سوک» می‌پزند که برای دهش(:خیرات) به گورستان می‌برند. ایزدی‌ها نیز مانند برخی از نژادهای کرد، آیینی را به جا می‌آورند که به آن «طواف» و گاهی نیز «جمی» می‌گویند.
  نخستین طواف در یک ده ایزدی به نام  «باشک وبخرانه»  در روز آدینه، پس از چهارشنبه‌سور، آغاز می‌شود و پس از آن كم‌وبیش، در همه‌ی روستاهای ایزدی‌ها برگزار می‌شود. هر طواف کننده یک فرشته دارد که تنها ویژه‌ی ایزدی‌هاست. این طواف‌ها تا پایان ماه ششم میلادی که ایزدی‌ها به آن «هزیران» می‌گویند، دنباله پیدا می‌کند و این نشان نوروز دربین ایزدی‌هاست.
آن‌ها همچنین پس از سیزده روز، دوباره جشن می‌گیرند که می‌تواند با سیزده‌بدر ایرانی سنجیده شود.






ارسال توسط سورنا

بنام خدا





تاريخ : سه شنبه 23 اسفند 1390برچسب:فر,فروغ,شگرف,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا




 درست است که بسیاری از ما بخش عمده ای از ساعات روز را در محل کار می گذرانیم، اما این دلیل موجهی برای اینکه در محل کار هر کاری دوست داشتیم انجام دهیم نیست!

 محل کار هم مثل هر جای دیگر قوانین و الزام های خاص خود را دارد و با رعایت آنها و مرتکب نشدن اشتباهاتی که ما در این گزارش به برخی از آنها اشاره می کنیم، می توانید کاری کنید که محل کار هم مثل خانه برایتان آرامش و امنیت بیاورد.

1. اشتباه در رفتار
ناسزا گویی، گفتگوهای غیرضروری، بیش از حد احساس راحتی کردن با دیگران و عادت های نادرست غذایی از جمله ناهنجاری های رفتاری است که در محل کار هر کسی را از شما دور می کند.
ناهنجاری در رفتار در هر جا که رخ دهد، پدیده ای ناخوشایند و حتی زشت است، اما وضع وقتی بدتر می شود که چنین رفتارهایی در محل کار به عنوان یک مکان رسمی و دارای قانون از فرد سر بزند.

2. اشتباه در صحبت با دیگران
روش صحبت کردن، نخستین چیزی است که به چشم اطرافیان شما در محل کار می آید. این مسئله آنقدر اهمیت دارد که حتی در ایجاد اعتبار یا خدشه دار کردن شخصیت شما تاثیرگذار است.
به هیچ عنوان در محل کار راجع به موضوعات خارج از کار صحبت نکنید، به شایعات دامن نزنید، سر دیگران فریاد نکشید و تلاش کنید سنجیده و با فکر صحبت کنید.

3. اشتباه در تصویر سازی دیگران از شما
تلاش کنید، کاری نکنید که دیگران برداشتی غیر از آنچه هستید از شما داشته باشند؛ بدین معنا که از رفتارهایی چون تاخیر و بدقولی پرهیز کنید، چراکه چنین رفتارهایی کار دست شما می دهد و باعث می شود که در نظر دیگران فردی غیرقابل اعتماد جلوه کنید.
سعی کنید تصویری که در محل کار از خود ارائه می دهید، باعث افتخار همکارانتان از همکاری با شما گردد.

4. اشتباه در ماموریت ها و سفرهای کاری
برخی از کارمندان، ماموریت و سفرهای کاری را با تفریحات خانوادگی اشتباه می گیرند. درست است که خرج و هزینه سفرها و ماموریت های کاری با شما نیست، اما این دلیل نمی شود که خارج از چارچوب کار عمل کنید.
اگر کاری خارج از چارچوب سفر کاری خود انجام دهید و این موضوع به هر شکلی به گوش مقام بالاتر شما برسد، قطعا عاقبت خوشی در انتظار شما نخواهد بود!

5. اشتباه در وقت استراحت
برخی تصور می کنند که اگر از هر فرصتی در محل کار برای استراحت استفاده کنند و به اصطلاح برنامه مشخصی برای زمان کار و استراحت خود نداشته باشند، آدم های زرنگی هستند.
این در حالی است که استراحت بدون برنامه و بدتر از آن بیش از اندازه هم نوعی فعالیت غیرقانونی محسوب می شود و سرانجام یک جایی عواقب خود را نشان می دهد.





تاريخ : سه شنبه 23 اسفند 1390برچسب:اشتباه در رفتار,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

 




ارسال توسط سورنا

بنام خدا

 

 

عشق یعنی ....

 


 عشق یعنی یک سلام و یک درود

 عشق یعنی درد و محنت در درون

 عشق یعنی یک تبلور یک سرود

 عشق یعنی قطره و دریا شدن

 عشق یعنی یک شقایق غرق خون

 عشق یعنی زاهد اما بت پرست

 عشق یعنی همچو من شیدا شدن

 عشق یعنی همچو یوسف قعر چاه

 عشق یعنی بیستون کندن بدست

 عشق یعنی آب بر آذر زدن

 عشق یعنی چون محمد پا به راه

 عشق یعنی عالمی راز و نیاز

 عشق یعنی با پرستو پرزدن

 عشق یعنی رسم دل بر هم زدن

 عشق یعنی یک تیمم یک نماز

 عشق یعنی سر به دار آویختن

 عشق یعنی اشک حسرت ریختن

 عشق یعنی شب نخفتن تا سحر

 عشق یعنی سجده ها با چشم تر

 عشق یعنی مستی و دیوانگى

 عشق یعنی خون لاله بر چمن

 عشق یعنی شعله بر خرمن زدن

عشق یعنی آتشی افروخته

 عشق یعنی با گلی گفتن سخن

 عشق یعنی معنی رنگین کمان

 عشق یعنی شاعری دلسوخته

 عشق یعنی قطره و دریا شدن

 عشق یعنی سوز نی آه شبان

 عشق یعنی لحظه های التهاب

 عشق یعنی لحطه های ناب ناب

 عشق یعنی دیده بر در دوختن

 عشق یعنی در فراقش سوختن

 عشق یعنی انتظار و انتظار

 عشق یعنی هر چه بینی عکس یار

 عشق یعنی سوختن یا ساختن

 عشق یعنی زندگی را باختن

 عشق یعنی در جهان رسوا شدن

 عشق یعنی مست و بی پروا شدن

 عشق یعنی با جهان بیگانگى






ارسال توسط سورنا

بنام خدا

 

دانشمندان کانادایی به این نتیجه رسیده اند که افزایش دی اکسید کربن در هوا، احتمال تولد نوزادان پسر را کاهش می دهد، یعنی در شهرهایی مثل تهران که با معضل آلودگی هوا دست به گریبانند، بخت دخترشدن جنین، نسبت به پسربودن آن بیشتر است.

دختر بدجنس: به درک! دیگی که برای من نمی جوشد می خوام سرسگ توش بجوشه! پسرهای نسل ما که رفتن شهید شدن و ما شوهر نکرده ، بیوه شدیم، بذار نسل های بعدی هم بی شوهر بمونن!

دختر خوش جنس!:چرا دولت برای آلودگی هوا یک فکر اساسی نمی کنه؟! سهمیه بندی بنزین که جواب نداد، تورابه خدا یک اقدام عاجلانه بکنین!ای بابا

دختر ترشیده خرافاتی: حاجی نمی شود یک دعا بنویسید که دی اکسید کربن را از چشم هوا بیندازد و محبت اکسیژن را به دلش بیندازد!؟

دختر ترشیده فرصت طلب: من که عیب و ایرادی نداشتم، خدا به زمین گرم بزند دی اکسید  کربن را!!

دختر  تحصیلکرده: هیچ نمی دونستم مشکل ما پایه و اساس علمی دارد! راستی سوراخ لایه ازن هم به آلودگی هوای کره زمین دامن می زنه ها... پس بین سوراخ لایه ازن با سوراخهای دیگر هم ارتباطی هست. ببینم... دانشمندان کانادایی دراین مورد تحقیق نکرده اند؟!

دختر امیدوار: مامان جان، من می گم حالا که بابا بازنشسته شده بریم توی یک شهرستان خوش آب و هوا زندگی کنیم تا شما بتوانید درست و حسابی استراحت کنید!؟چطوره!!

تبلیغات پیشنهادی برای هتل های شهرستان ها: اگر تصمیم گرفته اید بچه دار شوید، ماه عسل دوم خود را در هتل ما بگذرانید. "هتل اکسیژن" با تهویه فوق العاده و عاری از هرگونه ذرات co2 پسرشدن فرزند دلبند شمارا تضمین می کند!

هشدار جدی دولتمردان چینی به مردم آن کشور:ازآنجا که هرخانواده چینی اجازه داشتن تنها یک فرزند را دارد و بیشترشان مایلند که آن فرزند پسر باشد، ازمردم تقاضا مندیم تا اطلاع ثانوی از نفس کشیدن ( و وارد کردن دی اکسید کربن در حجم میلیاردی به هوا!) خودداری کنند!

آگهی خیریه: بنگاه ازدواج" ترش و شیرین"(تبدیل ترشی به شیرینی) از محل کمک های شما و با احداث کارخانه های تولید گاز اکسیژن، به نجات نسل های آینده از معضل ترشیدگی می شتابد!ابشتاب دیگه واستادی که بالام جان

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا:با آینده نگری هرچه تمامتر و به منظورکم کردن تعداد سربازان دشمنان احتمالی آینده، به زودی بمب های دی اکسید کربنی تولید خواهیم کرد! 

تبلیغ هود: با جذب تمام دی اکسید کربن موجود در فضای خانه، شما را جهت پسردار شدن، یاری خواهیم کرد. هم اکنون نیازمند یاریمان هستید!

یک فعال محیط زیست: حقتونه است! چقدر گفتیم کمتر ماشین وارد کنید؟ به فکرآلودگی هوا و فاضلاب ها و بازیافت زباله ها باشید؟ چقدر گفتیم نسل خیلی ازگونه های جانوری و گیاهی دارد منقرض می شود؟ حالا خودتان هم دختردار می شوید و اسم و نسلتان منقرض می شود! تازه دخترانتان هم به خاطر کمبود پسر بی شوهر می مانند و نمی توانید حتی نوه هایتان را ببینید!

جامعه پسران خوشگذران: بدین وسیله ازهرگونه کوتاهی و پشت گوش انداختن مسوولان مربوطه در امر کاهش آلودگی محیط زیست به شدت تشکر و حمایت می کنیم! خودمان هم یک چیزی میدونستیم که از ۱۰سالگی سیگاری شدیم!! فکر عیش دوران بیست سی سالگی مون بودیم





ارسال توسط سورنا

بنام خدا


پنج سنت بسیار خنده دار ، عجیب و غریب آفریقایی !!


آدم دزدی و ازدواج!
قبیله ای به نام «لاتووکا» (Latwoka) در سودان رسم بسیار عجیبی برای ازدواج دارند. اگر پسری قصد ازدواج با دختری را داشته باشد او را می‌دزدد!  پس از دزدیدن دختر بزرگان فامیل پسر نزد پدر دختر رفته و از او درخواست کمک به دخترش را می‌کنند.

اگر پدر دختر با ازدواج موافق بود، به عنوان نشانه موافقتش آن پسر را کتک می‌زند! و اگر موافق نبود پسر دزد به زور با دخترش ازدواج می‌کند! من فکر می‌کنم همه دخترها به خاطر اینکه در «لاتووکا» به دنیا نیامده اند باید خدا را شکر کنند.

رسم «شارو» (Sharo)
به نظر من رسم «شارو» یکی از احمقانه ترین و غیرانسانی‌ترین رسومی‌ است که کسی می‌تواند انجام دهد. بعضی از مردم مالی، نیجریه و کامرون پسری که به سن ازدواج رسیده و قصد زن گرفتن دارد را در انظار مردم کتک می‌زنند.

یک فرد قلدر پسر را کتک می‌زند و این پسر جوان مجبور است علائم درد و رنج خود را پنهان کند. اگر او بتواند با موفقیت کتک‌ها را تحمل کند پس تبدیل به مرد شده است و اگر شکست بخورد نمی‌تواند همسری اختیار کند! تعداد بسیار زیادی از پسرها درحین ثابت کردن مردانگی شان جان خود را از دست داده اند.

سنت «چووا» (Chewa)
آیین زشت دیگری به نام «چووا» در میان مردم «چووا» از آفریقا شهرت دارد. طبق این سنت وقتی کسی که اهل «چووا» است می‌میرد، بستگانش جسد او را به محل ترسناکی می‌برند، چاقویی برداشته و گلویش را می‌برند. سپس از محل برش آب را با فشار به درون شکمش سرازیر می‌کنند تا همه کثیفی‌های بدن بیرون بیاید (از مقعد) آنها زمانی کار را متوقف می‌کنند که آب تمیز از بدن بیرون بیاید!

مراسم Khweta
یکی دیگر از رسومی‌ که مربوط به پسران می‌شود، در زمانی که آنها قصد ازدواج کردن دارند و باید مردانگی خود را ثابت کنند. در مراسم Khweta پسران بالغ را در فصل زمستان در جایی منزل داده و آنها را ختنه کرده در همین حین آنها باید کارهای سخت و کشنده ای را انجام دهند مثل رقصیدن‌های مداوم... که اغلب این کارهای سخت منجر به مرگ پسران می‌شود.

سنت «لوبولا» Lobola
«لوبولا» سنت دیگری است که به ازدواج مربوط می‌شود. اگر عروس یا داماد با این سنت موافق نباشند خانواده‌هایشان آنها را تنبیه می‌کنند. طبق این رسم میان خانواده عروس و داماد مذاکره ای صورت می‌گیرد و در مورد قیمتی صحبت می‌کنند که داماد باید برای ازدواج با دختر مورد علاقه اش بپردازد.

اغلب این مذاکره پیچیده می‌شود و دو خانواده سندی را امضا می‌کنند و تعهد می‌دهند به آن عمل کنند. مثلا اگر دو خانواده نزدیک یکدیگر زندگی کنند نباید تلفنی اقدام به این کار کنند یا ملاقات کوتاهی داشته باشند بلکه باید حضوری ملاقات کرده و مذاکره حتما در نوشته ای ذکر شود.

آنها اعتقاد دارند اگرچه یک خانواده ممکن است سال‌ها یکدیگر را بشناسند اما در مورد رسم «لوبولا» نظر یکدیگر را نمی‌دانند. به عبارت دیگر آنها همدیگر را در زمینه تعهد و وفاداری و تقدس ازدواج نمی‌شناسند.





ارسال توسط سورنا

بنام خدا

 

نقل است که روزی شاه عباس کبیر در اصفهان به خدمت عالم زمانه " شیخ بهائی" رسید پس از سلام واحوالپرسی از شیخ پرسید :

در برخورد با افراد اجتماع " اصالت ذاتی آنها برتر است یا تربیت خانوادگی شان " ؟

شیخ گفت : هر چه نظر حضرت اشرف باشد همان است ولی به نظر من " اصالت " ارجح است .

و شاه بر خلاف او گفت : شک نکنید که " تربیت " مهم تر است !

بحث میان آن دو بالا گرفت و هیچیک نتوانستند یکدیگر را قانع کنند بناچار شاه برای اثبات حقانیت خود او را به کاخ دعوت کرد تا حرفش را به کرسی نشاند .

فردای آن روز هنگام غروب شیخ به کاخ رسید پس از تشریفات اولیه وقت شام فرا رسید سفره ای بلند پهن کردند ولی چون چراغ و برقی نبود مهمانخانه سخت تاریک بود در این لحظه پادشاه دستی به کف زد و با اشاره او چهار گربه ، حامل شمع حاضر شدند وآنجا را روشن کردند !

درهنگام ِ شام ، شاه دستی پشت شیخ زد و گفت دیدی گفتم " تربیت " از " اصالت " مهم تر است ما این گربه های نااهل را اهل و رام کردیم که این نتیجه اهمیت " تربیت " است !

شیخ در عین اینکه هاج و واج مانده بود گفت من فقط به یک شرط حرف شما را می پذیرم و آن اینکه فردا هم گربه ها مثل امروز چنین کنند!!!

شاه که از حرف شیخ سخت تعجب کرده بود گفت : این چه حرفیست فردا مثل امروز وامروز هم مثل دیروز!!! کار آنها اکتسابی است که با تربیت وممارست وتمرین زیاد انجام می شود ...

ولی شیخ دست بردار نبود که نبود تا جایی که شاه عباس را مجبور کرد تا این کار را فردا تکرار کند .

لذا شیخ فکورانه به خانه رفت .

او وقتی از کاخ برگشت بیدرنگ دست به کار شد چهار جوراب برداشت و چهار موش بخت برگشته در آن نهاد...

فردا او باز طبق قرار قبلی به کاخ رفت تشریفات همان و سفره همان و گربه های بازیگر همان . . .

شاه که مغرورانه تکرار مراسم دیروز را تاکیدی بر صحت حرفهایش می دید زیر لب برای شیخ رجز می خواند که در این زمان شیخ موشها را رها کرد که در آن زمان بود که هنگامه ای به پا شد : یک گربه به شرق دیگری به غرب آن یکی شمال و این یکی جنوب !!!

واین بار شیخ گفت : شهریارا ! یادت باشد اصالت گربه موش گرفتن است گرچه " تربیت " هم بسیار مهم است ولی" اصالت " مهم تر !

یادت باشد با " تربیت" میتوان گربه اهلی را رام و آرام كرد ولی هرگاه گربه موش را دید به اصل و " اصالت " خود بر می گردد و همان موجود نااهل و ناآرام و درنده خو می شود ! 

 


سخن روز :  بهتر است دوباره بپرسی ، تا اینکه یک راه اشتباه بروی. مثل آلمانی

 





تاريخ : دو شنبه 22 اسفند 1390برچسب:اصالت,تربیت,مثل آلمانی,مهمانخانه,هاج و واج,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا


جذاب ‌ترین شکل اندام خانم‌ها از دیدگاه آقایان

دوست دارید بدانید که از نظر مردها واقعاً کدام شکل بدن جذاب‌تر است؟ ممکن است ناراحت شوید، چون این چیزی نیست که انتظار شنیدنش را داشته باشید اما واقعیت است.

من یک مرد هستم و درمورد این مسئله تابحال با هزاران مرد صحبت کرده‌ ام. اطلاعات زیادی طی این سال‌ها جمع‌آوری کرده‌ام و تجقیقات و مطالعات مختلفی را هم در این مورد مطالعه کرده‌ام.

پاسخ این پرسش ممکن است باعث تعجبتان شود.

دوستتان ممکن است بگوید چه اهمیتی دارد که بقیه چه فکر می‌کنند. فقط باید خودتان باشید. اما خودتان بودن ممکن است باعث تنهاییتان شود.

مطمئناً باید خودتان باشید، اما بهترین شکل خودتان. به شما اطمینان می‌دهم که لازم نیست برای بهتر کردن شکل بدنتان هیچ قسمت از بدنتان را ببُرید!! باید بهترین چیزی که درونتان است را پرورش دهید.


آیا مردها زنان چاق را دوست دارند؟

گاهی اوقات می‌شنوید که مردها زنان چاق را دوست دارند. این مزخرف است. علاوه بر مزخرف بودن یک دروغ است.

فقط به این دلیل که می بینید مردی با یک زن چاق است به این معنی نیست که اولویت او زنان چاق هستند. دلیل آن فقط این است که در آن زمان انتخاب دیگری نداشته است! همین.

ممکن است مردها در خفا به داشتن رابطه‌ عاشقانه با یک زن چاق فکر کنند اما هیچوقت در چشم عموم با او ظاهر نمی‌شوند. بااینکه ممکن است با یک زن چاق که البته مزایای دیگری دارد بمانند اما دوست داشتند که آن زن خوش‌فرم می بود.

اگر همه شرایط یکسان باشد، همه مردان زن خوش‌فرم را انتخاب خواهند کرد.


آیا مردها زنان لاغر را دوست دارند؟

نه واقعاً اینطور نیست. اکثر مردها هیچ تمایلی به مانکن‌های بسیار لاغر نشان نمی‌دهند. درواقع، این اندام‌ها کمی ترسناک هستند و اصلاً سالم به نظر نمی‌رسند.

اما، در فرهنگ امروز کشور ما لاغر بودن به یک هدف مهم بین زن‌ها تبدیل شده است. زنان بسیاری هر روز در تلاشند که برای تحت‌تاثیر قرار دادن زنان دیگر خود را لاغر کنند.

اما این کار اصلاً سالم نیست. باید سعی کنید که متناسب بمانید.


مردها واقعاً چه دوست دارند؟

اگر واقعیت این بود که مردها زنان ریزه‌ میزه را دوست دارند مطمئن باشید که به شما می‌گفتم. اما خوشبختانه اینطور نیست. ممکن است استخوان ‌بندی بدنتان بزرگ یا ریز باشد. اصلاً مهم نیست چون در هر دو صورت می‌توانید برای مردان جذاب باشید.

شکل برای مردان بسیار مهم‌تر از سایز است!

دانشمندان دریافته‌اند که وزن‌های مختلفی جذاب شمرده می‌شوند. به فرم بدن و قد شما بستگی دارد. حقیقت نشان می‌دهد که زنانی که نسبت دور کمر و دور باسنشان 0.7 است برای مردان جذاب‌تر هستند. دانشمندان دریافته‌اند که این مسئله در همه نقاط جهان و همه زمان‌ها در طول تاریخ صدق می‌کند.

به‌طور خلاصه، مردان زنانی را دوست دارند که بدن خوش‌فرم داشته باشند و سایز برایشان اصلاً مهم نیست.

نسبت 0.7 کمر و باسن، نشانه بیولوژیکی از سلامت و باروری در زنان است. مغز مرد به‌طور اتوماتیک‌وار به این نشانه پاسخ می‌دهد.


Beyoncé و Jessica Alba را در نظر بگیرید

Beyoncé اندامی پهن دارد، اما Alba باریک است. اما هر دوی این خانمها در نظر مردان بسیار جذاب هستند. مهم نیست که استخوان‌بندیتان مثل Beyoncé درشت باشد یا مثل Alba ریز، اگر شکل بدنتان زیبا باشد، شوهرتان شما را خواهد پسندید.

چیز دیگری که مردان در زنان بسیار دوست دارند این است که بدنشان فرم داشته باشد و سفت باشد. البته کمی چربی داشتن اشکالی ندارد. اما اشتباه نکنید وقتی مردها می‌گویند دوست دارند زنشان یک پرده گوشت داشته باشد منظورشان داشتن عضله است نه چربی.


چطور اندام ایدآلتان را به دست آورید

نگران چیزهای از بدنتان که قادر به کنترل آن نیستید، نباشید—مثل استخوان‌بندیتان. روی انرژیتان برای خوش‌فرم شدن و رساندن نسبت دور کمر و دور باسنتان به 0.7 تمرکز کنید.

•تا جاییکه می‌توانید شکمتان را صاف کنید. تنها راه آن این است که چربی‌های این ناحیه را از بین ببرید.•باسنتان را فرم داده و گردتر کنید. این تفاوت بین کمر و لگنتان را بیشتر نشان می‌دهد.•بالاتنه‌تان را باریک تر کنید—مخصوصاً در ناحیه بازوها و سرشانه. این هم باعث می‌شود که کمرتان باریک‌تر به نظر برسد.تردید نکنید. اگر بدنتان را متناسب و خوش‌فرم کنید، اندان زنانه شما خود را آشکار خواهد کرد





تاريخ : دو شنبه 22 اسفند 1390برچسب:اندام خانمها,jessica Alba,Alba,Beyonce,باسن,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا


اصول سرطان

بیشتر مردم فکر می‌کنند سرطان برای نوجوانان پیش نمی‌آید. سرطان در بزرگسالان متداول‌تر است و احتمالاً کسانی را می‌شناسید که سرطان گرفته باشند، مثل سالخوردگان فامیل یا یکی از دوستان خانوادگی. اما نوجوانان هم ممکن است به بعضی از انواع سرطان مبتلا شوند. اگر می‌خواهید بیشتر درمورد سرطان اطلاعات پیدا کنید، مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

سرطان چیست؟
کلمه سرطان به خیلی از بیماری‌ها اطلاق می‌شود نه فقط یک بیماری. درواقع، بیشتر از 100 نوع بیماری وجود دارد که تحت نام عمومی سرطان خوانده می‌شوند. چیزی که در همه این بیماری‌ها مشترک است، رشد بیش از اندازه سلول‌هاست، واحدهای ریزی که تشکیل‌دهنده موجودات زنده هستند. سرطان زمانی اتفاق می‌افتد که سلول‌ها شروع به رشد و تکثیر شدن به طریقی غیرکنترل‌شده می‌کنند.

سلول‌های طبیعی بدن در طول مدت زمانی رشد کرده و زیاد می شوند تا زمانیکه سرانجام می‌میرند. اما سلول‌های سرطانی به رشد و تکثیر شدن خود همینطور ادامه می‌دهند.در آخر، درکنار هم جمع شده و تومورها را می‌سازند. تومورها غده‌هایی هستند که می‌توانند در فرایندهای طبیعی بدن ایجاد مشکل کنند. گاهی‌اوقات، سلول‌های یک تومور به یک بافت یا اندام دیگری می‌روند که متاستاز یا انتشار سرطان نامیده می‌شود.

بااینکه ممکن است به نظرتان خیلی ترسناک برسد، اما بیشتر سرطان‌ها قابل کنترل و درمان هستند و افراد سرطانی زیادی می‌توانند بهبود یافته و به زندگی عادی خود برگردند.



آدم‌ها چطور به سرطان مبتلا می‌شوند؟
هیچکس دقیقاً نمی‌داند که چطور سرطان در برخی افراد ایجاد می‌شود. دانشمندان و محققان مشغول تلاش برای کشف این مسئله هستند که چرا بعضی‌ها سرطان می‌گیرند و بعضی دیگر نمی‌گیرند. این به آنها برای پیشگیری از بروز سرطان نیز کمک می‌کند.

البته دکترها تصوراتی از علت ابتلای افراد به سرطان دارند. دلایل اصلی آن عوامل ژنتیکی و برخی محرک‌های محیطی و رفتاری هستند.

تمایل به ایجاد برخی از انواع سرطان ارثی شناخته شده است. این یعنی ژن‌‌هایی که با آن متولد می‌شوید ممکن است به ابتلا به سرطان گرایش داشته باشند. مثلاً اگر یکی از اقوام نزدیک شما قبلاً سرطان سینه یا روده داشته است، احتمال اینکه شما نیز این ژن را از او به ارث برده باشید زیاد است، حتی اگر هیچوقت به آن مبتلا نشوید.

بعضی محرک‌های رفتاری و محیطی هم می‌تواند باعث ایجاد تغییراتی در سلول‌های بدن شود که آنها را به سمت سرطانی شدن تحریک کند. مثلاً، سیگار کشیدن یکی از عوامل متداولی است که احتمال ابتلا به سرطان ریه را بالا می‌برد. قرار گرفتن در معرض نور آفتاب هم یکی دیگر از دلایلی است که احتمال ابتلا به سرطان پوست را بالا می‌برد. این نوع محرک‌ها به مرور زمان در بدن اثر می‌گذارند، به همین دلیل سرطان‌هایی که از آنها ایجاد می‌شود ممکن است تا رسیدن شما به بزرگسالی خود را نشان ندهد. این یک دلیل برای این است که نوجوانان کمتر از بزرگسالان به سرطان مبتلا می‌شوند.

دکترها می‌دانند که سرطان به خودی خود مسری نیست، پس نباید نگران باشید که آن را از یک نفر یا از محیط بگیرید (اما بعضی از افراد مثلاً آنهایی که به بیماری‌هایی مثل ایدز یا هپاتیت مبتلا هستند بیشتر احتمال دارد سرطان بگیرند). سرطان تقصیر خود شخص نیست. یعنی خود شخص کار اشتباهی انجام نداده است که سرطان گرفته است.


اشخاص از کجا می‌ فهمند که سرطان گرفته ‌اند؟
اولین نشانه سرطان بروز یک علامت است—علامتی که نشان می‌دهد چیزی درست پیش نمی‌رود. علائم زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد یک شخص ممکن است سرطان داشته باشد، درست همانطور که انواع مختلفی از بیماری وجود دارد. در زیر به چند مورد از متداول‌ترین انواع علائم سرطان اشاره می‌کنیم:

- خستگی شدید
- برآمده شدن برخی از قسمت های بدن مثل شکم یا گردن
- سردرد
- تار شدن دید
- حالت ‌تهوع
- مشکل در راه رفتن یا تعادل
- عفونت‌های دیگر
- خونریزی بی‌دلیل

فقط خودتان می‌دانید بدنتان چطور کار می‌کند و می‌دانید وقتی سلامت هستید چه حسی دارید. اگر احساس سلامت نمی‌کنید، بهتر است که به یکی از بزرگترها اطلاع دهید تا شما را پیش دکتر ببرند تا علائمتان را بررسی کنند. درمان سرطان، مثل بیشتری بیماری‌ها، وقتی زودتر تشخیص داده شود ساده‌تر خواهد بود.

وقتی دکترها به سرطان شک پیدا کنند، آزمایشات مختلفی برایتان تجویز می‌کنند. این آزمایشات احتمالاً شامل آزمایش خون، که در آن گلوبول‌های قرمز خود زیر میکروسکوپ آزمایش می‌شوند، رادیولوژی و MRI، آزمایشی که برای تشخیص تومور انجام می‌شود، می‌باشد.

پزشکی که در درمان بیماران سرطانی تخصص دارد متخصص سرطان خوانده می‌شود. این دکترها معمولاً برای تشخیص سرطان از بیوپسی استفاده می‌کنند. در این عمل، دکتر یک تکه کوچک از بافت عضو مورد نظر را برداشته و آن را آزمایش می‌کند تا ببیند سلول سرطانی در آن وجود دارد یا خیر.


دکترها چطور سرطان را درمان می‌کنند؟
بیشتر سرطان‌ها قابل درمان هستند، مخصوصاً انواعی از سرطان که نوجوانان به آن مبتلا می‌شوند. تعداد کسانی که از سرطان بهبود می‌یابند هر سال بیشتر می شود زیرا هر روز روش‌های درمانی جدیدی کشف می‌شود.

سه روش اصلی برای درمان سرطان جراحی، شیمی‌درمانی و پرتودرمانی است. ازآنجاکه سرطان در بیماران مختلف متفاوت است، برنامه درمانی هر فرد مخصوص خود او تنظیم می‌شود. ممکن است یکی از این روش‌ها یا ترکیبی از آنها برای بیمار سرطانی استفاده شود.

در جراحی بافت سرطانی برداشته می‌شود. برحسب محل سرطان، جراحی می‌تواند ساده یا پیجیده باشد، ازاینرو عمل ممکن است سرپایی (که در آن نیازی نیست بیمار در بیمارستان بستری شود) باشد و یا نیاز به بستری شدن پیدا کند. به‌طور عمومی، جراح بافت سرطانی را به همراه قسمت از بافت سالم اطراف آن برمی‌دارد تا مطمئن شود همه سرطان برداشته شده و پخش نشده است.

درمان سرطان بااستفاده از دارو، شیمی‌ درمانی نامیده می شود. برخی از انواه سرطان خیلی خوب به شیمی ‌درمانی که معمولاً نیاز به بستری شدن بیمار ندارد، پاسخ می‌دهند. کسی که تحت شیمی‌درمانی قرار می‌گیرد، دچار حالت‌تهوع، خستگی، ریزش مو یا عوارض جانبی دیگر می شود. برخی از این عوارض‌جانبی به این دلیل اتفاق می‌افتند که داروهای شیمی ‌درمانی برخی سلول‌های سالم بدن را نیز در جریان از بین بردن سلول‌های بدخیم، نابود می‌کنند. با گذشت زمان این سلول‌های سالم دوباره شروع به رشد می‌کنند و بیشتر عوارض‌جانبی ناپدی می‌شوند.

پرتو درمانی یکی دیگر از روش‌های درمان سرطان است. شخصی که تحت پرتودرمانی برای سرطان قرار می‌گیرد، معمولاً توسط متخصص پرتودرمانی درمان می‌شود، شخصی که در استفاده از پرتو برای کشتن سلول‌های سرطانی تخصص دارد. دستگاه‌های پرتودرمانی اشعات بسیار قوی یا الکترون‌هایی با انرژِ بسیار بالا به قسمتی از بدن که سرطانی شده است، می‌رساند. پس از رسیدن دوزهای مختلف از اشعات سطوح بالا، بسیاری از تومورهای سرطانی از بین می‌روند.

پرتودرمانی معمولاً بدون درد است اما ممکن است عوارض جانبی مثل خستگی، حالت‌تهوع، استفراغ یا اسهال داشته باشد. برخی بیماران شکایت می‌کنند که ناحیه آسیب دیده به شکل آفتاب‌سوختگی در‌می‌آید. اما بیشتر این عوارض‌جانبی موقتی هستند.


کنار آمدن و بهبودی از سرطان
کنار آمدن با سرطان و درمان‌های آن می‌تواند برای مدتی در زندگی عادی بیمار اخلال ایجاد کند. معمولاً لازم است که بیماران سرطانی از جاهای مختلف پشتیبانی و مراقبت بگیرند. مثلاً نوجوانان سرطانی لازم است که در منزل توسط معلم خصوصی درس بخوانند و به بزرگسالان سرطانی نیز لازم است که در کارهای خانه و شغلشان کمک شود. و بسیاری از افراد نیز از مشاوران متخصص درمورد جنبه احساسی کنار آمدن با بیماریشان کمک می‌گیرند.

ممکن است بشنوید که دکترها درمورد پیش‌بینی بیماری فرد سرطانی صحبت کنند. پیش‌بینی بیماری برآوردی از میزان خوب بودن جریان درمان بیمار و درصد احتمال برگشت آن است.

پس از جراحی یا درمان با شیمی‌درمانی یا پرتودرمانی، دکتر آزمایشاتی انجام می‌دهد تا ببیند سرطان هنوز وجود دارد یا خیر. اگر هیچ علائمی از سرطان مشاهده نشد، آنگاه فرد وارد دوره نقاهت می‌شود. دوره نقاهت هدف بیمار در زمانی است برای درمان به بیمارستان می‌رود. گاهی‌اوقات، لازم است برای مدتی درمان‌های اضافی مثل شیمی‌درمانی، برای افرادیکه در دوره نقاهت از بیماری به سر می‌برند انجام شود تا از برگشت سلول‌های سرطانی جلوگیری شود.





ارسال توسط سورنا

بنام خدا

 

روزی بهلول به حمام رفت، ولی خدمتکاران حمام به او بی اعتنایی نمودند و آن طور که دلخواه بهلول بود او را کیسه ننمودند.

با این حال بهلول وقت خروج از گرمابه ده دیناری که به همراه داشت یک جا به استاد حمام داد.

کارگران حمامی چون این بذل و بخشش را بدیدند، همگی پشیمان شدند که چرا نسبت به او بی اعتنایی نمودند.

بهلول باز هفته دیگر به گرمابه رفت. ولی این دفعه تمام کارگران با احترام کامل او را شستشو نموده و بسیار مواظبت نمودند. ولی با اینهمه تلاش و کوشش کارگران، بهلول به هنگام خروج فقط یک دینار به آنها داد.

خدمتکاران حمامی متغیر گردیده پرسیدند: سبب بخشش بی جهت هفته گذشته و رفتار امروزت چیست؟

بهلول گفت:مزد امروز حمام را هفته قبل که حمام آمده بودم پرداختم و مزد آن روز حمام را امروز می پردازم تا شما ادب شده و رعایت مشتری های خود را بکنید !!!


 

یک روز عربی از بازار گذر میکرد که چشمش به دکان خوراک پزی افتاد از بخاری که از سر دیگ بلند میشد خوشش آمد تکه نانی که داشت بر سر آن میگرفت و میخورد !

هنگام رفتن صاحب دکان گفت تو از بخار دیگ من استفاده کردی و باید پولش را بدهی !!!

مردم جمع شدن مرد بیچاره که از همه جا درمانده بود بهلول را دید که از آنجا میگذشت از بهلول تقاضای قضاوت کرد ...

بهلول به آشپز گفت آیا این مرد از غذای تو خورده است؟

آشپز گفت نه ولی از بوی آن استفاده کرده است.

بهلول چند سکه نقره از جیبش در آورد و به آشپز نشان داد و به زمین ریخت و گفت : ای آشپز صدای پول را تحویل بگیر.

آشپز با کمال تحیر گفت :این چه قسم پول دادن است؟

بهلول گفت مطابق عدالت است : کسی که بوی غذا را بفروشد در عوض باید صدای پول دریافت کند !


 

فردی چند گردو به بهلول داد و گفت: بشکن و بخور و برای من دعا کن.

بهلول گردوها را شکست ولی دعا نکرد.

آن مرد گفت: گردوها را می خوری نوش جان، ولی من صدای دعای تو را نشنیدم!

بهلول گفت: مطمئن باش اگر در راه خدا داده ای خدا خودش صدای شکستن گردوها را شنیده است...!


 

شخص تنبلی نزد بهلول آمده و پرسید :

می خواهم از كوهی بلند بالا روم می توانی نزدیكترین را ه را به من نشان دهی؟

بهلول پاسخ داد:  نزدیكترین و آسانترین راه : نرفتن بالای كوه است !!!   


سخن روز :  اگر ذهن خالی، مثل شکم خالی سر و صدا می کرد، انسان ها همیشه به دنبال دانش بودند...  





تاريخ : دو شنبه 22 اسفند 1390برچسب:بهلول,گرمابه,حمام,حمامی,خوراک پزی,دکان,,
ارسال توسط سورنا
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی