به نام خداوند مهر آفرین
سال 14094 اهورایی، 7037 میترایی، 3753 زرتشتی، 2573 کوروشی (شاهنشاهی) و 1394 خورشیدی
ارسال توسط سورنا
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

 




تاريخ : سه شنبه 29 آذر 1390برچسب:زبیده,خلیفه,هارون,هارون الرشید,شط,شطرنج,خزانه,,
ارسال توسط سورنا
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

 




ارسال توسط سورنا

بنام خدا


 پای کوه «نقش رستم» ترک برداشت

معدن‌ها و انفجارها و ترک بر پيكره‌ی نقش رستم

  سورنا لطفی نيا :
  در چند هفته گذشته تركی ژرف، پای کوه نقش رستم که آرامگاه چهار تن از پادشاهان هخامنشی در آن جای گرفته، ايجاد شد. برخي از بروز زمين‌لرزه‌ای كوچک، که به ايجاد اين شکاف انجاميده خبر می دهند، اما برخی دوستداران ميراث فرهنگی براين‌باورند که، استفاده از كاريزها(:قنات‌ها) و آب‌های زيرزمينی به اين ترک انجاميده‌است. 
 به گزارش ميراث خبر؛ پيش از اين، ترک‌هايی در بدنه کوه نقش‌رستم، به ويژه در بخشی که آرامگاه خشايارشا ساخته شده‌است، ديده می شد، که گفته می شود بر ميزان اين ترک‌ها افزوده شده‌است.
 «سامان خسروانی»، از دوستداران ميراث بنياد پاسارگاد درباره‌ي ترک‌های ايجاد شده گفت: «هرچند اين ترک‌ها از سال‌ها پيش روی بدنه نقش رستم بوده است، اما بر ژرفای آن‌ها، افزوده شده است.»
به گفته‌ی او، بسياری از معادن پيرامون، مجوزهايی برای استخراج گرفته‌اند که انفجارهای ايجاد شده در اين معادن، اين ترک‌ها را بزرگ‌تر کرده است.
خسروانی همچنين نفوذ آب در فصل زمستان به درون شکاف‌ها و سپس يخ زدن اين آب‌ها را شوند(:دليل) ديگری برای بزرگتر شدن آن‌ها نام برد.
 خسروانی افزود: «اگر در گذشته كارهای نگهداری براي نجات‌بخشي، اين مجموعه‌ي بزرگ و کم‌مانند انجام می شد، اکنون شايد شاهد اين رخداد تلخ نبوديم. اين رويداد را می توان به زخمی همانند کرد که می توانست تنها با يک چسب، خوب شود و ديگر نيازی به عمل جراحی نداشته باشد. اما اکنون به جايي رسيده است که نقش رستم نياز به جراحي دارد.»
گذاشتن حفاظ و سرپوش يکی از روش‌هايی بوده که از سوی برخی از کارشناسان ميراث فرهنگی برای نگهداری از اين سازه‌ی ديرينه پيشنهاد شده است ولی با اين همه مسوولان سازمان ميراث، در اين زمينه، هيچ گونه بررسی و يا تعيين اعتباری انجام نداده‌اند.
خسروانی در اين‌باره گفت: «مدت‌ها پيش، طرحی مکتوب برای ساخت يک سرپناه روی گستره‌ی تخت جمشيد و نقش رستم ارايه شد که امکان اجرا شدن اين طرح با هزينه‌ی بسيار کمی وجود داشت، اما در پايان، اين طرح با استقبال روبه‌رو نشد. به نظر می رسيد که حتا اين گستره، بانی و متولی ندارد.»
خسروانی از نامه‌نگاری هايی گفت که سال‌های پيش با سازمان ميراث فرهنگی انجام شده است. بنابر نامه‌نگاري‌ها، قرار بوده، شماري از کارشناسان ايراني و خارجي براي رسيدگي به اين مجموعه، به کار گرفته شوند، اما به اين شوند که بودجه ندارند، هرگز اين كار رخ نداده است.
نقش رستم نام مجموعه‌ای باستانی در شهرستان مرودشت استان فارس ايران است که يادمان‌هايی از ايلاميان، هخامنشيان و ساسانيان را در خود جای داده‌است. آرامگاه چند تن از پادشاهان هخامنشی (داريوش بزرگ و خشايارشا)، نقش‌برجسته‌هايی از رويدادهای مهم روزگار ساسانيان (تاجگذاری اردشير پاپکان و پيروزی شاپور یکم بر امپراتوران روم)، بنايی نامور به کعبه‌ی ‌زرتشت و نقش‌برجسته‌ی ويران‌شده‌ای از روزگار ايلاميان در آن، جای دارد.






ارسال توسط سورنا

 

زندگی تاسف‌بار زوج بوشهری در دل کوه + تصاویر

زندگی درغارها و دخمه به صدها سال پیش برمی گردد، آن زمانی که شاید بشر فکر پیشرفت و زندگی مدرن امروزی را هم نمی‌کرد؛ احتمالا برای شما غیر قابل باور باشد که امروزه فردی بتواند در دخمه ها زندگی را به سر ب …



ادامه مطلب...

ارسال توسط سورنا

بنام خدا


آهوهای جزيره کيش در ميان نخاله‌های ساختمانی



سورنا لطفی نيا :

زيستگاه و چراگاه نزديک به 600 راس آهوی جزيره کيش، هم‌اكنون جايی است که نخاله‌های ساختمانی توليد شده از ساخت‌و‌سازهای پر شمار اين جزيره، در آن ريخته می شود. از سوی ديگر زيستگاه اين آهوها  در کنار راهی است که خودورها، با سرعت بالا در آن رفت و آمد داشته و جان اين حيوانات را تهديد می کنند.
به گزارش ميراث خبر؛  تنها جانور چهارپايی که در بزرگ‌ترين جزيره‌ی مرجانی جهان و قطب گردشگری ايران زندگی می کند، آهو است. شمار 33  راس از اين ‌گونه‌ی جانوری در سال 1366  و در هنگامی كه جزيره‌ی خارک در جريان جنگ تحميلی از هر سو مورد هجوم  بود، به‌دست كارشناسان محيط زيست، به جزيره‌ی امن كيش آورده شد. سازمان محيط زيست 10  سال پس از جابه‌جايی، در سال 1373، به سرشماری آهوهای اين گستره پرداخت که شمار آن‌ها به 250 راس رسيده بود.  بر پايه‌ی واپسين سرشماری، شمار آن‌ها هم اکنون نزديک به 600 راس شده است.
تنها در سال 87 خودروهایی، با 8  راس از اين آهوها برخورد کردند که در اين برخوردها، چند آهو نابود شد. با اين همه اما در جزيره‌ی كيش، روش برخورد و نگهداری مردم، از اين گونه‌ی جانوری، درخورد توجه است و می تواند الگويی برای ديگر جاهای کشور باشد.
البته رونق اقتصادی جزيره‌ی کيش در سال‌های دهه‌ی هفتاد و هشتاد و افزايش ساخت‌وسازها در اين جزيره، شوندی(:سببی) شده است تا، زيستگاه اين جانوران، روزبه‌روز، کوچکتر و تنگ‌تر شود، به گونه‌ای که هم اکنون، بسياری از اين آهوها در جايی زندگي و چرا می کنند که زباله‌دان نخاله‌های ساختمانی توليد شده از ساختمان‌سازی، در کيش است.
افزون براين، بر پايه برخی اخبار غير رسمی، شماری از گردشگران و کارگران ساختمانی نزديک به محل زندگی آهوها، نيز با استفاده از فضای امن و خلوت جزيره در برخی روزهای سال و همچنين نيمه‌های شب دست به شکار آن‌ها زده و يا  برای گرفتن اين جانوران تلاش می کنند.
چندی پيش مسوولان جزيره‌ی کيش اعلام کرده بودند که برای نگهداری از آهوهای جزيره در برابر رخدادهای ناگوار، گستره‌ای حفاظت‌شده و بسته، به بزرگی 240 هکتار، در زمين‌های جنوب فرودگاه بين‌المللی کيش، ويژه خواهد شد اما تاکنون اين كار رخ نداده است و اين آهوها، همچنان در ميان نخاله‌های ساختمانی و در کنار راه‌های پر رفت‌وآمد، روزگار می گذرانند.
بی گمان اين آهوهای زيبا، بخش بزرگی از گيرايی جزيره کيش به‌ شمار می روند و  نگهداری از آن‌ها در برابر رخدادهای گوناگون، بسيار نياز است.






ارسال توسط سورنا

امروز 29 آذر ماه 

 

http://marshal-modern.ir/Archive/2011/2/27/16fb83091e01.jpg

از کودک فال فروشی پرسیدم چه میکنی!؟ گفت به آنان که در دیروز خود مانده اند فردا را میفروشم..!!



ادامه مطلب...

تاريخ : سه شنبه 29 آذر 1390برچسب:فال روز 29 آذر,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

 

امروز پنج سال است كه صدای ناصر عبدالهي به گوش نرسيده است. یادش گرامی

مزار ناصر عبداللهي

 

  29  آذرماه ـ پنجمين سالروز درگذشت ناصر عبدالهی است.

  اين هنرمند بامداد سوم آذرماه 85 در بيمارستان خليج فارس بندرعباس به دليل مشكل كليوی و از كار افتادن كليه‌ بستری شد و سپس به كما رفت.پس از چند روز هم به بيمارستان شهيد محمدی بندرعباس منتقل و در بخش ICU اين بيمارستان بستری شد و سرانجام يک هفته‌ی بعد به بيمارستان شهيد هاشمی نژاد تهران منتقل شد.

  سرانجام ظهر روزـ 29 آذرماه ـ در حاليكه تنها 37 سال داشت به ديار باقی شتافت و در زادگاهش بندر عباس به خاک سپرده شد.

  محمد علی بهمنی در پی درگذشت ناصر عبداللهی همان سال درباره‌ی فعاليت هنری اين خواننده و آهنگساز گفته بود:«شناخت او رويی شعر خوب بود و اين واقعيتی است كه بايد به آن اعتراف كرد.»

  بهمنی خاطرنشان كرده بود: «او انسانی بود كه موسيقی را خوب می شناخت، صدای خوبی داشت و حيف شد، می توانست اين صدا رساتر بماند؛ اما دريغ!»

  ناصر عبداللهی دهم دی ماه 1349 در بندرعباس به دنيا آمد و تحصيلات خود را در بندرعباس گذراند و فعاليت‌های هنری خود را از سال‌های نوجوانی در صدا و سيما و حوزه هنری سازمان تبليغات اسلامی و امور تربيتی استان هرمزگان آغاز كرد.

  او با خوانندن ترانه‌ای به نام « ناصريا » به شهرت دست يافت و از جمله آلبوم‌های او می توان به «عشق است»، «دوستت دارم»، «غزلک» و «بوی شرجی» اشاره كرد.

  اين هنرمند فقيد هم‌چنين ترانه‌هايی را درباره ائمه اطهار اجرا كرده كه از معروف‌ترين آن‌ها می توان به «يا فاطمه بنت نبی» اشاره كرد. 


عکس: محسن بیگلری





ارسال توسط سورنا

بنام خدا

 

شب یلــدایی دیگر در راه است ...

گروه اینترنتی پرشیـن استـار | www.Persian-Star.org


امروز 28 آذر است و از امشب که بگذریم، صدای آمدن یلــــدا آرام آرام به گوشمان می رسد و دو شب دیگر، شب یلداست. یلدایی که پاسداشت رسم و رسوم آئینی ما ایرانیان است و یادآور سنت صله ٔ رحم و دور هم بودن بستگان را در پیش دارد و تفأل به حافظ که میهمان تمام خانه های ایرانی است ...

هرآنچه با انتشار خبرهای شوک برانگیز تورم قیمت ها و اوضاع نابسامان اقتصادی تا اندازه ای شور و اشتیاق دور هم بودن را تحت الشعاع قرار می دهد، اما به هر تقدیر پدر بزرگ ها و مادر بزرگ ها خانه را برای استقبال از فرزندان می آرایند و فرزندان و نواده ها نیز از آن سو برای دیدار بزرگان خانواده بی قرارند. شاید از جنب و جوش همیشگی خرید از مغازه های آجیل و میوه فروشی خبری نباشد ولی هندوانه و انار گرچه رکوردهای باورنکردنی قیمت های نجومی را تجربه می کنند اما به نوبه خود کم و بیش رخ می نمایانند و طعمی از یلدا را به شب زنده داران شب چله می چشانند.


گروه اینترنتی پرشیـن استـار | www.Persian-Star.org


یلدا، همان یلدائیست که همواره در نزد ایرانیان گرامی داشته شده است البته با اینكه امروزه تعدادی از مولفه های ویژه این رسم كهن چون گرد كرسی نشستن و شاهنامه خواندن رو به فراموشی گذارده اما هنوز هر ایرانی می كوشد بارقه های اصلی این آیین را حفظ كند. ایران كشوری با فرهنگی غنی است كه مردمانش بنا به ذوق و سلیقه و طبیعت منطقه ای كه در آن زیست می كنند هر یك برای برگزاری سنت های كهن آداب خاص خود را دارند. ایرانیان قدیم شادی و نشاط را از موهبت های خدایی می پنداشتند و آیین و جشن شب یلدا یا شب چله بزرگ تا به امروز در تمامی سرزمین كهنسال ایران و در بین همه قشرها و خانواده ها برگزار میشود.

برگزاری مراسم یلدا، آیینی خانوادگی است و گردهمایی ها به خویشاوندان و دوستان نزدیك محدود میشود. شب یلدا یا شب چله آخرین شب آذرماه، شب پیش از نخستین روز زمستان و درازترین شب سال است و فردای آن با دمیدن خورشید، روزها بزرگ تر شده و تابش نور ایزدی افزونی می یابد. ایرانیان باستان، آخر پاییز و اول زمستان را شب زایش مهر یا زایش خورشید می خواندند و برای آن جشن بزرگی بر پا می کردند. این شب در نیم‌کره شمالی با انقلاب زمستانی مصادف است و به همین دلیل از آن شب به بعد یعنی از شب یلدا طول روز بیشتر و طول شب کوتاه‌تر می‌شود و در درازترین و تیره ترین شب سال، ستایش خورشید نماد دیگری می یابد. مردمان سرزمین ایران با بیدار ماندن، طلوع خورشید و سپیده دم را انتظار می كشند تا خود شاهد دمیدن خورشید باشند و نور ایزدی را ستایش كنند.


گروه اینترنتی پرشیـن استـار | www.Persian-Star.org


یلدا از نظر معنی معادل با كلمه نوئل از ریشه ناتالیس رومی به معنی تولد است و نوئل از ریشه یلدا است. واژه "یلدا" سریانی (از لهجه های متداول زبان "آرامی" است) و به معنی ولادت است. زبان "آرامی" یکی از زبان های رایج در منطقه خاورمیانه و زبان اصلی نگارش کتب عهد جدید مسیحیان بوده است. (برخی بر این عقیده اند که این واژه در زمان ساسانیان که خطوط الفبا از راست به چپ نوشته می شده، وارد زبان پارسی شده است). ولادت خورشید (مهر و میترا) و رومیان آن را (ناتالیس انویكتوس) یعنی روز (تولد مهر شكست ناپذیر) می نامیدند.

آیین شب یلدا یا شب چله با خوردن آجیل مخصوص، هندوانه، انار و شیرینی و میوه های گوناگون همراه است که همه جنبه نمادین دارند و نشانه برکت، تندرستی، فراوانی و شادکامی هستند. اگر رسم ها و آیین های دیگر یلدا را میراثی از فرهنگ چند هزار ساله بدانیم ولی فال حافظ گرفتن در شب یلدا در سده های اخیر به رسم های این سنت افزوده شده است. شاهنامه خوانی و قصه گویی پدربزرگ و مادربزرگ دور كرسی برای كوچكترها نیز از آیین های یلدا است كه خاطرات شیرینی برای بزرگسالی آنها فراهم می آورد و بطور کلی خوردن خوراكی ها و مراسم دیگر در این شب بهانه ای برای بیدار ماندن در این شب طولانی است.


گروه اینترنتی پرشیـن استـار | www.Persian-Star.org

یلــدا

یلدا برای بچه ها، آجیل و طعم هندونه س
ولی برا بزرگترا، یه خاطره، یه نشونه س

یلدا شب ولادته؛ این جوره تو نوشته ها
خورشید و دنیا می آرن، تو دل شب فرشته ها

فرشته های مهربون، فرشته های نازنین
از اوج ِ اوج ِ آسمون، میان پایین، روی زمین

شبیه دونه های برف، روی درختا می شینن
تا خورشید و بغل کنن، تا صُب یه وختا می شینن

قصه میگن برای هم؛ گر چه شبیه قصه نیس
قصه اون ها مثل ما، نون و پنیر وپسّه نیس

میگن: یه شب از آسمون پولک آبی می باره
تا دم دمای صب بشه برف حسابی می باره

وقتی گمون نمی کنی، ستاره ای پر می زنه
یه آفتاب مهربون، از تو افق سر می زنه

یه شب، تو اوج تیرگی، ستاره رو نشون می دن
تو دل شب، شب سیا ، صُب می شه و اذون می گن

می آد و مرهم می ذاره به ساقهّ ملخ زده
نماز حاجت بخونید، مردم شهر یخ زده!

گروه اینترنتی پرشیـن استـار | www.Persian-Star.org

شب یلـــــدا، بلندترین شب سال
و  نخستین روز زمستون پیشاپیش گرامی باد





تاريخ : سه شنبه 29 آذر 1390برچسب:شب یلدا,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا


بادبندهای ابرکوه؛ شيوه‌ی نياكانمان برای بیابان‌زدایی

باد بندهای «ابركوه»راهی بی مانند برای مبارزه با بيابان

سورنا لطفي‌نيا :
بادبندهای تاریخی ابرکوه، پدیده‌ای كم‌مانند در کشور هستند، که تاکنون، در بی مهری متولیان میراث‌فرهنگی کشور به سر برده‌اند.
به گزارش مهر؛ «محمدمهدی صادقی»، فرنشين(:ريیس) اداره منابع طبیعی ابرکوه گفت: «ساخت بادشکن‌های بزرگ در كشتزارها، دیوارهای بلند و پیوسته در پيرامون روستاها و زمين‌هاي کشاورزی و نگهداري گیاهان بومی در كنار مناطق مسکونی و كشاورزی، نمونه‌های بارزی از دانش بومی و كارهاي مردمی، بیابان‌زدایی و سازگاری با شرایط سخت و دشوار بیابانی  این گستره‌ها است.
وی یادآور شد: «یکی از نمونه‌های بارز و کم‌مانند این كارها، در شهرستان ابرکوه، ساخت بادشکن بی جان، با كشيدن دیوارهای چینه‌ای به‌نام «بادبند» است و این بادبندها بيشتر با خشت و گل و عمود بر سوی(:جهت) وزش بادهای منطقه، پيرامون روستاها و كشتزارها، با خواست پيشگيری از فرسايش بادی، هجوم شن‌های روان و نگهداری از مناطق مسکونی و زراعی ساخته شده است.
صادقی افزود: «در حالی که ، مسوولان، پيشينه‌ی بیابان‌زدایی در استان «یزد» را با استناد به  مستندات اداری، به 40 سال پيش می رسانند، ديرينگی بادبندهای ابرکوه با توجه به شواهد دردست، گاهی به هزاران سال می‌رسد که نیاز به پژوهش و بررسی دارد.»
صادقی یادآور شد: «بررسی این دیوارها، نشان‌دهنده‌ی ژرف‌اندیشی و دانش بومی، نیاکان ما در هزاران سال پیش است که با شناسایی کانون‌های حساس به فرسایش بادی در پلان‌های مشخص و با معماری ويژه، دست به ساخت این بادشکن‌های بزرگ زده‌اند.»
به گفته‌ی صادقی: «درازای برخی از این بادبندها، به کیلومترها می‌رسد، و هنوزهم، با وجود گذشت سالیان بسيار، بهترین کارایی را در راستای پيش‌گيري از هجوم شن‌های روان داراند.»
وی درباره‌ي دیگر سودهاي این بادبندها گفت: «با توجه به این‌که بيشتر زمين‌هاي کشاورزی منطقه دارای خاک رسی و بافت سنگین است، از رسوبات انباشته شده در پشت این بادبندها که حاصل خاک حاصلخیز سطحی است، برای اصلاح بافت خاک و افزایش حاصلخیری زمين‌هاي كشاورزي سود برده می شود.
شوربختانه، شماري از این بادبندها به شوند(:دلیل) ناآگاهی، و رسیدگی نشدن و گذشت سالیان دراز، خود نیز دچار فرسایش شده و یا از بین رفته‌اند.
هیچ سازماني متولی نگهداري از بادبندهای ابرکوه به عنوان پدیده بي‌مانند در روياروي، با توفان‌های شن در کشور نیست درحالی که ديرينگي بسیاری از این بادبندها به هزاران سال می‌رسد و حتا می‌توان از آن‌ها به نام یک میراث فرهنگی یاد کرد.
 این بادبندها حاصل ژرف اندیشی، غنای دانش بومی و مدیریت اجتماعی نیاکان ما در هزاران سال پیش و نمایان‌گر ديرينگي و نیاز به چاره‌انديشی است که، همیشه در این سرزمین بین مردم و طبیعت روان بوده است و از آثاری است که ويژگي و توان ثبت و شناساندن، به عنوان یک اثر ملی و حتا جهانی را داراست.
این بادبندها می‌توانند با نام یکی از زيبايی های گردشگری و پژوهشی، به جهانیان شناسانده‌ شوند.
 











ارسال توسط سورنا

بنام خدا



 رخدادهای تاریخی و آیینی ایران از 26 آذر تا 2 دی

 



 گروه مردم :


  شنبه 26 آذر:

  • سالروز درگذشت مولانا، مولانا جلال الدین محمد صوفی بزرگ و صاحب مثنوی 17 دسامبر سال 1273 میلادی در قونیه (ترکیه امروز) درگذشت و هر سال به این مناسبت مراسمی در کنار مزار او بر پا می شود که یک هفته به طول می انجامد. مولانا جلال الدین محمد متخلّص به مولوی که بیش از 26 هزار شعر عرفانی سروده است بسال 586 هجری خورشیدی (سی ام سپتامبر 1207 میلادی = هشتم مهرماه) در بلخ خراسان یکی از مراکز بزرگ فرهنگ و ادبیات فارسی و تمدن ایرانی به دنیا آمده بود. مثنوی وسعت اندیشه و صفای مولانا را منعکس می سازد.

 یکشنبه 27 آذر:

  • دو شکست نظامی هند از ایران در دو سال متوالی برسر قندهار، 18 دسامبر سال 1650 میلادی نیروهای اعزامی «شاهجهان» امپراتور گورکانی (تیموری) هند به قندهار از سربازان ایرانی مستقر در پادگان این شهر شکست خوردند و دست به فرار زدند. این دومین شکست هندیان در قندهار از ارتش ایران بود. سال پیش از آن (ژانویه 1649 میلادی) شاه عباس دوم شخصا با سپاه اصفهان برای بیرون راندن هندیان از قندهار به این منطقه رفته و پیروز شده بود. سران دهلی از دیرزمان چشم طمع به قندهار دوخته بودند که گوشه ای از ایران خاوری بود.

 سه‌شنبه 29 آذر:

  • ایرانیان بر گردن ژنرال شکست خورده رومی یوغ گذاردند، بیستم دسامبر سال 69 میلادی فلاویوس وسپاسیانVespasinus فرماندار کل متصرفات روم در شرق و پس از شکست دادن نیروهای ویتلیوسVitellius (سومین امپراتور موقت در طول یک سالی که از خودکشی نرون گذشته بود) وارد رم شد و سنای روم رای به امپراتور شدن او داد. وسپاسیان همان روزی که از سنای روم رای موافق گرفت ضمن نامه ای که برای بلاش یکم شاه ایران فرستاد ضمن تشکر از وعده کمک نظامی، نوشت که به این کمک دیگر نیازی ندارد.

 چهارشنبه 30 آذر:

  • شب یلدا (شب چله)؛ فلسفه، تاریخچه و ارتباط آن با کریسمس، شرق شناسان و مورخان متفق القولند که ایرانیان نزدیک به 4 هزار سال است که شب یلدا ــ آخرین شب پاییز و آذرماه ــ را که درازترین و تاریکترین شب در طول سال است تا سپیده دم بیدار مانده، در کنار یکدیگر خود را سرگرم کرده تا اندوه غیبت خورشید و تاریکی و نیز سردی هوا روحیه آنان را تضعیف نکند و با به روشنی گراییدن آسمان (حصول اطمینان از بازگشت خورشید در پی یک شب طولانی و سیاه که تولد تازه آن عنوان شده است) به رختخواب رفته و لختی بیآسوده اند.

 پنجشنبه 1 دی:

  • «خور روز» و «دی گان» - روز برابری انسانها در ایران باستان و روز سپردن تعهد به کشت نهال،  "یکم دیماه" از 1738 سال پیش از میلاد «دی گان» و «خور روز» نامیده شده است که به زعم ایرانیان باستان، روز تولد دوباره خورشید پس از بلندترین شب سال بوده است. سال 1738 قبل از میلاد (3746 سال پیش) را یک تقویم ویژه پارسیان هند (زرتشتیان ایرانی که پس از حمله اعراب مسلمان در سده هفتم میلادی جلای وطن کردند و به هند رفتند و در آنجا ماندگار شده اند) به دست داده است. ایرانیان باستان که با نگرانی از طولانی بودن شب و ترس از بازنیامدن خورشید تا سپیده دم در کنار یکدیگر بیدار می نشستند و خود را سرگرم می کردند تا اندوه ظلمت را فراموش کنند، روز پس از آن شب (یکم دی ماه) را که «خور روز» و «دی گان (بمانند مهرگان)» می خواندند به استراحت می پرداختند و تعطیل عمومی بود. در این روز عمدتا به این لحاظ از کار دست می کشیدند که نمی خواستند احیانا مرتکب بدی کردن مخصوصا دروغ گفتن شوند که ارتکاب هر کار بد، هرچند کوچک، در روز تولد خورشید گناهی بزرگ شمرده می شد. 
  • «تیرداد» یکم در زادروز خورشید در شهر دامغان بر تخت پادشاهی نشست، 22 دسامبر سال 247 میلادی در«خور روز»، زادروز خورشید و روز نویدهای بزرگ، تیرداد یکم دومین شاه ایران از دودمان اشکانیان در شهر صد دروازه (دامغان) بر تخت پادشاهی نشست و به مردمی که در این مراسم شرکت کرده بودند اطمینان داد که تا روزی که همه عوامل بیگانه (سلوکی ها ــ جانشینان اسکندر) را به دریای مرکزی (مدیترانه) نریزد آرام نخواهد گرفت. پس از این مراسم، تیرداد در همان روز نیرو به هیرکانیا (گرگان) فرستاد تا فرماندار آنجا را که شنیده بود با سلوکیها تماس گرفته تنبیه کنند که این دستور اجرا شد.

 آدینه 2 دی:

  • میهن در روزهای توفانی دیماه 1294 خورشیدی: درسی بزرگ برای ایرانیان، ایران - میهن ما دی ماه 1294 هجری خورشیدی (دسامبر 1915 و ژانویه 1916 میلادی و در جریان جنگ جهانی اول) را با حملات واحدهای نظامی روسیه به اطراف تهران، فعالیت کمیته دفاع ملی و مهاجرت نمایندگان مجلس، هواداران ایرانی آلمان و گروهی از روشنفکران به اصفهان و کرمانشاه آغاز کرده بود و ناآرام و نامطمئن بود، زیرا که ارتشی نیرومند برای دفاع از خود نداشت. مهاجرت رجال به کرمانشاه به منظور برخوردارشدن از حمایت عثمانی (ترکیه) متحد آلمان بود که بین النهرین (عراق) گوشه ای از آن امپراتوری را تشکیل می داد. غافل از این که این کار بهانه تازه ای به انگلیسی ها که از پیش نقشه بالا کشیدن نفت عراق را کشیده بودند خواهد داد تا نیرو وارد عراق کنند و ....


  برگرفته از تارنمای دکتر انوشیروان کیهانی زاده  

 





تاريخ : یک شنبه 27 آذر 1390برچسب:روزنگار,,
ارسال توسط سورنا
ارسال توسط سورنا

بنام خدا





تاريخ : یک شنبه 27 آذر 1390برچسب:آرامگاه,سربازان پارسی,ابدون,سنان,ششم ژوئیه,,
ارسال توسط سورنا


ادامه مطلب...

تاريخ : یک شنبه 27 آذر 1390برچسب:مهران,میترا,نصرت آباد,چمی,,
ارسال توسط سورنا
ارسال توسط سورنا

بنام پروردگار سرزمین پارس


کشف طرح شگفت‌‌انگیز باستانی ایرانی

   
 

محمد ناصری فرد متخصص نقوش صخره‌ای در ایران و نویسنده کتاب سنگ نگاره‌های ایران که این سنگ نگاره را در تیمره کشف کرده است در این باره به ما می‌گوید: «در بررسی‌هایی که در تیمره داشتیم، به صورت اتفاقی به این سنگ نگاره که در قله یک کوه و در ارتفاع بالا ترسیم شده بود برخورد کردم. با توجه به تفاوت بارز این نقش با دیگر نقش‌ها عکسی از آن تهیه کردم تا بر روی ان تحقیقات بیشتری انجام دهم.»
 



ناصری فرد می‌افزاید: «تصادفأ این نقش را به یکی از دوستانم که متخصص در شیمی آلی است نشان دادم و قرار شد او نیز بر روی این طرح کار کند، اگر چه وی در وحله اول معتقد بود که نتیجه خاصی حاصل نخواهد شد اما بعد از چند روز با من تماس گرفت و از نتیجه شگفت آور کار خبر داد. بر این اساس او گفت در تحقیقات خود متوجه شده که این سنگ نگاره فرمول مجموعه‌ای از پیوندهای شیمیایی خطی و حلقوی است که تناسب جالبی از ترکیب‌های کربن و هیدروژن دارد، که بر اساس آن چنین فرمولی به دست می‌آید: CnH۲n که در حقیقت فرمول پلی سیلیکون‌های نیمه هادی است.»
 
این پژوهشگر نقوش صخره‌ای در ادامه با تاکید بر محل ترسیم این سنگ نگاره که در ارتفاع بلند یک قله کوه است تاکید می‌کند: «معمولأ در منطقه تیمره که تعداد بسیار زیادی سنگ نگاره وجود دارد نقش و نگارهای مربوط به حیوانات و شکار و مانند این در ارتفاعات پایین دیده می‌شود این نقش اما در بلند‌ترین ارتفاع ممکن ترسیم شده بود، همچنین این نکته را نیز باید اضافه کرد که با به هم چسپاندن خطوط این پیوند‌ها نقشی از یک انسان به دست می‌آید که شبیه تصاویر موجودات فضایی است با کلاهخودی بر سر و آنتنی که بر روی آن نصب شده است.»
 
ناصری فرد تصریح می‌کند: «البته همه این نظریه‌ها در حد گمانه زنی است و نشانه و شواهدی دال بر اینکه این نظریات را به صورت قاطع تایید کند در دست نیست، اما حتی با این وجود نیز شباهت بی‌نظیر و مثال زدنی این طرح با فرمول شیمیایی ذکر شده شگفت آور و عجیب است.»
 
 قابل ذکر است که پلی سیکلیون‌ها در ساخت ادوات نیمه هادی مانند ادوات مخابراتی، تزانزیستور‌ها وIC‌ها کابرد داد، ناصری فرد قدمت این سنگ نگاره را به هزارهٔ دوم قبل از میلاد مربوط می‌داند.

منبع: میراث فرهنگی

 






ارسال توسط سورنا

بنام خدا



تعداد آثار معنوی ايرانی ثبت يونسكو به عدد 8 رسيد
ثبت جهانی لنج‌سازی و دريانوردی ايران



سورنا لطفی نيا :

«دانش ساخت و دريانوردی با لنج سنتی در یای پارس (خليج‌فارس)» به‌عنوان هشتمين اثر ناملموس ايرانی به ثبت جهانی رسيد. اين رخداد  در ششمين اجلاس ميراث ناملموس سازمان «يونسكو» كه در جزيره‌ی «بالی» اندونزی  برگزار شد.
به گزارش شرق؛ در اين نشست كه تا 29 نوامبر ادامه  داشت، پرونده‌ی بيش از 80 ميراث معنوی از كشورهای گوناگون جهان مانند «ايران»، «اندونزی»، «مكزيک» و «پرتغال» برای ثبت در فهرست ميراث ناملموس سازمان «يونسكو» مورد بررسی قرار می گيرند. اين پرونده از جمله مهم‌ترين پرونده‌هايی بود كه از ايران برای ثبت جهانی فرستاده شده است. پرونده «دانش ساخت و دريانوردی با لنج سنتی خليج‌فارس» يكی از پنج پرونده ارسالی ايران به نشست اندونزی يونسكو است. بر پايه‌ی آثار و شواهد به دست آمده از بندرگاه‌های تاريخی ايران در سواحل خليج‌فارس از جمله در بندرهای تاريخی سيراف، ليان و كهور نشان می دهد ايرانيان دست‌كم از زمان عيلاميان در اين سواحل از دريای خليج‌فارس بهره‌گيری های گوناگون داشته‌اند.






تاريخ : یک شنبه 27 آذر 1390برچسب:سیراف,لیان,کهور,عیلامیان,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا



آلودگی هر روز جان فک ها و ماهيان خاوياری را می گيرد



سليمان لطفی نيا :

عكس از اينترنت«دكتر كريم ثابت رفتار»، هموند(: عضو) گروه آبزی پروری آمايش سرزمين گيلان، گفت: «با آلودگي‌هايی كه به دريای مازندران سرازير است، اين دريا، هر روز شمار بالايی  از آبزيان گوناگون مانند ماهيان خاوياری و فک مازندران را از دست می دهد.»
به گزارش ايسنا و بنابر سخنان دكتر كريم ثابت‌رفتار، وجود منابع نفت و گاز كه نمی دانيم آيا اين منابع فرصت است يا چالش؛ همچنين ساخت و سازها، برداشت‌های كارشناسی نشده، صيدهای بی رويه، ريزش پس‌آب‌ها  و... اكوسيستم ارزشمند دريای مازندران  را با نابودی روبه‌رو كرده است.
 او گفت: «تاكنون به مبارزه با آلودگی زيست‌بوم  مازندران كمتر پرداخته  شده است و بيشتر توافق‌های كشورهای كناره‌ی آن برای مبارزه با اين آلودگی ها به اجرا درنيامده است.»
« مهندس اكبرزاده»، معاون زيست‌بوم دريايی حفاظت زيست گيلان نيز نگهداری از اين درياچه را يكی از خويشكاری های(:وظايف) بزرگ سازمان حفاظت محيط‌زيست كشور برخواند و گفت: «افزايش آگاهی های همگانی زيست محيطی مازندران و جلب همكاری های مردمی در پيش‌گيری از گسترش ريزش آلودگی، می تواند به اين درياچه كمک كند.»
وی افزود: «در گيلان 18 رودخانه‌ی استان در برخورد با دريا، آلودگی های خود را به مازندران می ريزند كه بايد هر چه زودتر كارهايی در اين‌باره انجام گيرد.»
برپايه‌ی گفته‌های كارشناسان زيست‌بوم، مازندران از همه سو آسيب می بيند، از پس‌آب كارخانه‌ها، آلودگی های نفتی، مواد زايد و ماهيگيران گرفته تا مردمی كه برای خوش‌گذرانی در كرانه‌ی زيبای آن، از اين دريا، سود می برند.






تاريخ : یک شنبه 27 آذر 1390برچسب:فک,ماهی خاویاری,خاویار,,
ارسال توسط سورنا

امروز 27 آذر ماه 

 

http://marshal-modern.ir/Archive/2011/2/27/16fb83091e01.jpg

از کودک فال فروشی پرسیدم چه میکنی!؟ گفت به آنان که در دیروز خود مانده اند فردا را میفروشم..!!



ادامه مطلب...

تاريخ : یک شنبه 27 آذر 1390برچسب:فال روز 27 آذر,فالگیر,زن فالگیر,فالگیری,,
ارسال توسط سورنا

 

این روستا را حتما در پاییز و زمستان ببینید!

این روستا را حتما در پاییز و زمستان ببینید! (+عکس)
آب و هوای روستا در بهار و تابستان معتدل و مطبوع و در پاییز و زمستان سرد است. البته درست است که هوای روستا در پاییز سرد است اما دیدن این روستا.....



ادامه مطلب...

تاريخ : یک شنبه 27 آذر 1390برچسب:روستای برگ جهان,برگ جهان,,
ارسال توسط سورنا
ارسال توسط سورنا

بنام خدا



مرگ مردان نمكی، پايان استخراج نمک بوده است



خبرنگار امرداد - آفتاب یزدانی :
 ریزش معدن که به کشته شدن مردان نمکی در زمان هخامنشی انجاميده است، واپسين دوره‌ی استخراج نمک از این معدن در زمان هخامنشيان بوده است.
به گزارش ايلنا، فصل دوم کاوش معدن نمک چهرآباد در استان زنجان كه از ٢٨ شهريور امسال و با همكاری اداره‌ی كل میراث فرهنگی استان زنجان، دانشگاه «محقق اردبیلی» و دانشگاه «بوخوم آلمان» آغاز شده بود، به پايان رسيد.‌
اين كاوش‌ها برای به‌دست آوردن آگاهی بیشتر از چگونگی معدن‌کاوی زمان هخامنشی و ساسانی و دريافت تفاوت و تشابه شيوه‌های اين دو دوره و همچنين پيدا كردن لایه‌های احتمالی پیش از دوره‌ی هخامنشی انجام شد.‌
برپايه‌ی لایه‌نگاری انجام شده، مهم‌ترین دوره‌ی استخراج نمک در معدن چهر‌آباد، دوره‌ی هخامنشی است.
در زمان هخامنشی بهره‌برداری نمک در چهر‌آباد رونق فراوانی داشته و معدن‌کاران با ایجاد تونل‌های بسیار بزرگ، حجم بسیاری نمک را با كمک ابزارهای معدن‌کاوی همچون کلنگ و تیشه استخراج كرده‌اند و ریزش معدن که به کشته شدن مردان نمکی در زمان هخامنشی انجاميده، واپسين دوره استخراج نمک در زمان هخامنشیان بوده است.
مرد نمكی شماره يک
در نخستین سال بهره‌برداری در زمستان ١٣٧٢ معدن‌کاران به هنگام استخراج نمک با بولدوزر، نیم‌تنه انسانی را که ریش و موی بلند داشت، یافتند.
این نیم‌تنه به‌شوند(:سبب) سالم ماندن در محیط نمکی به مرد نمکی نامور شد. پس از آن پای چپ مرد نمکی شماره یک كه درون چکمه‌های بلندی بود و جنس چکمه نیز از چرم بود، پيدا شد.
مرد نمكی شماره دو
با پيدا شدن مرد نمکی شماره یک شوربختانه تلاش چندانی برای تعطیل كردن استخراج مکانیکی و لغو بهره‌برداری از معدن انجام نشد.  پاییز ١٣٨٣ معدن‌کاران با اسکلت انسانی روبه‌رو شدند که بولدوزر بخش بزرگي از بدنش را متلاشی كرده بود. از جمله چيزهايي که همراه مرد نمکی شماره ٢ یافت شد می‌توان به تکه سبد و میخ‌های چوبی‌، ريسمان‌هاي گیاهی و منسوجات اشاره کرد.
مرد نمكی شماره سه
مرد نمکی شماره ٣ همچون مرد نمکی ٢ به گونه‌ي اتفاقی و هنگام كار معدن‌کاران در سال ١٣٨٣ پيدا شد. این جسد نیز به‌گونه‌ی متلاشی شده و تکه تکه به‌دست آمد.‌
سالم‌ترين مرد نمكي
مرد نمکی شماره ٤ سالم‌ترین و کامل‌ترین جسد نمکی به‌دست آمده از معدن چهر‌آباد است. این جسد شامل مجموعه‌ای از استخوان‌ها و بافت نرمی  است که در پي از دست دادن آب بدن، کاملا خشک شده است.
از ویژگی‌های بسیار ارزشمند این مومیایی طبیعی، پوشش کاملی است که برتن او دیده می‌شود، این پوشش از بالا‌پوشی بلند، یک شلوار و کفش چرمی تشکیل شده است.‌
تاکنون جسد ٦ انسان نمکی از این معدن نمک پيدا شده است. هم‌اكنون به جز مومیایی نمکی شماره ١ که در موزه ملی کشور نگهداری می‌شود، ديگر اجساد و اشیای به‌دست آمده از معدن چهرآباد در موزه باستان‌شناسی در عمارت معروف به «ذوالفقاری» شهر زنجان نگهداری می‌شوند.
معدن نمک چهرآباد در ٧٥ کیلومتری باختر(:غـرب) زنجـان و یک کیلومتری جنوب روستای حمزه‌لو است و تا سال ٧٢ بهره‌برداری از آن به‌گونه‌ی سنتی و با بهره‌گيری از ابزارهای دستی انجام می شد.
بـاستان‌شناسان با توجه به يافته‌ها مي‌گويند که ریـزش تـونل‌های معدن چهرآباد‌، دست‌کم ٢ بـار و با فاصله‌ی زمانی نزديک به ٥٠٠ سال روی داده است.






ارسال توسط سورنا
ارسال توسط سورنا

بنام خدا



سرودهای ميهنی ايران از آغاز تاكنون



خبريار امرداد- نگار پاكدل :

فرشيد خداياري«سرودهای میهنی ایران كم نیستند و این مايه‌ي سرافرازی ماست. افزون‌بر سرودهاي ميهني كه در كتاب‌هاي كهن مي‌توان يافت به باور من، همه‌ي شاهنامه، سرودی میهنی است. در شاهنامه‌ي فردوسي در چندجا به خواندن سرود یا مارش یا مسایلی که در خور نواختن سرود و مارش است، پرداخته شده است.»
آن‌چه در بالا آمد، بخشی از سخنان  فرشید خدایاری، پژوهشگر فرهنگ ایران در نشستي با عنوان «سرود ملی ايران» بود. وی با اشاره به «اوستا» و «يشت‌ها»كه مي‌توان كهن‌ترين سروده‌هاي ميهني ايران را در آن‌ها يافت، در دنباله‌ی سخنانش گفت: «‌سرود ملي، سروده‌اي است که کوتاهی و بلندی بندهای آن مهم نیست و نظام عروضی سروده‌هاي معمولی را ندارد یعنی در چارچوبی که به چكامه می‌شناسیم، نیست. افزون‌بر شعر سرود، آهنگ سرود نیز مهم است.»
به گفته‌ي خداياري در دفتر سوم «کوروش نامه»، نوشته‌ي گزنفون، رخدادنگار يوناني، به نواخته شدن آهنگ و خوانده شدن سرود به هنگام نبردهاي كوروش بزرگ اشاره شده است. او گفت: «هرچند امروز چيزي از آن سرود و آهنگ نداريم اما به گمان بسيار مي‌توانسته يك سرود ملي ميهني، بوده باشد.»
فرشيد خداياري افزود: «اوستا، کهن‌ترین نسک(دانشنامه)ایرانی با این‌که کتابی‌ مذهبی است اما در سراسر آن، نام ایران را می‌بینیم. در مهر‌یشت، فروردین‌یشت و زامیاد‌یشت ایران ستوده شده است. در بررسی سرودهای كهن ایرانی، گزينه‌هاي مثبتی می‌بینیم که در آن‌ها به مسایلی اشاره شده که در سروده‌های جهانی كنوني نيز آمده است.»
اين پژوهشگر برپايه‌ی آن‌چه «رازانی» به نقل از كتاب فيثاغورث درباره‌ی هنگامه‌ی تاج‌گذاری داريوش بزرگ، آورده است، گفت: «در اين زمان در نهایت شگفتی می‌بینیم كه زمان تاج‌گذاری داريوش بزرگ گروه کر داشته‌ایم. چنان که آورده شده كه؛ داریوش هنگام تاج‌گذاری 360 دختر از سراسر ایران به پایتخت فراخواند که همه با نغمه و آهنگی مناسب هم‌آواز شدند و سرود خواندند.»
به باور خداياری این که داریوش از سراسر ایران این دختران را فرخوانده و نه از یک يا دو شهر ايران، نشان از تلاش برای يكپارچگی و همبستگی دارد و نشانه‌ا‌ی از ناسیونالیسم ایرانی است.»
وی سپس از سروده‌های ميهن پس از تازش تازيان، سخن گفت. خداياری در دنباله‌ی گفتارش با اشاره به دوره‌ی قاجار گفت: «‌در این دوره چیزی به نام سرود نداشتیم. هنگامی که امیرکبیر، دارالفنون را پایه‌گذاری می‌کند، دانشکده‌ی موسیقی را هم در آن جای می‌دهد و چون ایرانیان با دانش روز موسيقی آن زمان آشنا نبودند، از فرانسه، «موسيو لومر» را برای آموزش موسیقی به ایران می‌آورند. او یکی از آهنگي را كه "سلام شاه"،  "سلام ایران" يا "آهنگ سلطانی" ، نام گذارده‌اند، ساخت كه این آهنگ هنگام عید، در سفرهای ییلاقی شاه، آمدن نماينده‌ها و هر روز یک ساعت مانده به درون‌شد خورشيد، نواخته می‌شده است.»
خداياری گفت: «جالب اين‌که؛ آن‌چه لومر ساخته بود، سرودی ملی نبوده تنها آهنگی بوده که در دربار نواخته می‌شده است.»
اين پژوهشگر فرهنگ ايران، پایه‌گذاری سرود ملی ايران را مربوط به دوره‌ي پهلوی نخست دانست و افزود: «در این زمان رضاخان از انجمن ادبی که پروین اعتصامی، یحیا دولت‌آبادی، صادق سرمست، محمدحسین شهریار، پارسا توسرکانی  نیز از هموندانش بودند خواست تا یک سرود ملی بسازند.»
بنابر سخنان خداياري سرودی که آن‌هنگام ساخته مي‌شود تا سال 1357 سرود رسمی ایران بوده است. سپس وي به سرودي اشاره كرد كه «ابوالقاسم حالت» در سال 1357 آن را سرود و آهنگی نیز برایش ساخته شد که تا سال 1371 سرود ملی ایران بوده است. اما از سال 1371 سرود دیگری جایگزین این سرود می‌شود که هم‌اکنون نیز سرود ملی و رسمی کشورمان است.
خدایاری در پایان گفت: «سرود "ای ایران" یکی از شناخته‌شده‌ترین سرودهای غیررسمی جهان است که برخی حتا به نادرست این سرود را سرود رسمی ایران می‌شناسند.»
این نشست در روز یکشنبه، 9 آبان ماه در بنیاد جمشید جاماسیان برگزار شد.






ارسال توسط سورنا
ارسال توسط سورنا

بنام خدا



گرز بهرام را هم شكستند

نقش‌برجسته‌ی تنگ چوگان آسيب ديد

سورنا لطفی نيا :

بخشی از ارزشمندترين نقش‌برجسته‌های، گستره‌ی ساسانی تنگ چوگان در شهرستان کازرون، شکسته شده است.
به گزارش مهر؛ در پی این آسیب، گرز آویزان از اسب بهرام، در نقش‌برجسته‌، در گوشه‌ی باختری(:غربی) تنگ چوگان، شکسته، و از بدنه‌ی ‌‌‌‌‌کوه جدا شده است.
«محسن عباسپور»، هموند شورای مرکزی انجمن هم‌اندیشان جوان گفت: «رخ‌دادن چنین چيزي، گرچه در گستره‌ي باستانی تنگ‌چوگان بسیار نادر است، اما به شوند(:دلیل) شرایط بد نگهداري و همچنین كم بودن نیروهای حفاظتی کاملا بدیهی به نظر می‌رسید زیرا نگهداری از نقوش برجسته‌ي تنگ چوگان، با ارزش فراوان تاریخی كه دارند تا به امروز به گونه‌ای سنتی و تنها با سرکشی ماموران حفاظتی انجام می‌گرفته است.»
وی افزود: «در پی این آسیب تقریبا همه‌ي گرز شکسته شده، اما كساني که چنین آسیبی را وارد کردند، به هر شوندي(:دليلي)، بخش‌هاي شکسته شده را در محل رها کرده و رفته‌اند. به نظر می‌رسد نزدیک به ٢٠درصد از گرز از نابود شده است و در صورت بهره‌گيری از یک گروه بهسازی(:مرمتی) توانا، بتوان ٨٠ درصد برجاي مانده‌ را، در جای خود نصب کرد.»
هموند شورای مرکزی انجمن هم‌اندیشان جوان گفت: «بي‌گمان آسيب، به این نقش‌برجسته‌ي نفیس تاریخی، یک هشدار بزرگ، به وضعیت نگهداري این نقوش و ديگر نقوش همانند آن، در سراسر ایران است زیرا چنین گنجینه‌های ارزشمندی، بزرگ‌ترین کتاب‌های مصور تاریخ ایران هستند و نمی‌توان به‌آسانی از کنار چنین آسیب‌هایی گذشت.»


 

 






ارسال توسط سورنا
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

 

      بزرگ‌ترین گنبد نمکی ایران، ثبت جهانی می شود
   
 
خبرنگار امرداد - آفتاب یزدانی :

گنبد نمكي حمید زارعی، فرنشين هيات کوهنوردی شهرستان دشتی از برنامه‌ریزی برای ثبت جهانی گنبد نمکی دشتی به عنوان بزرگ‌ترین گنبد نمکی ایران در یونسکو خبر داد.‌
به گزارش مهر و بنا به گفته‌ی حمید زارعی، گنبد نمکی دشتی در استان بوشهر، بزرگ‌ترین و زیباترین گنبد نمکی ایران و خاورمیانه به شمار می‌آید و گستردگی آن به ٣هزار و 666 هکتار مي‌رسد.
وی با اشاره به اين‌كه اردیبهشت‌ماه سال آینده شهرستان دشتی میزبان هیات‌مدیره اتحادیه‌ی غارنوردان جهان خواهد بود، گفت: «یکی از آرمان‌های این برنامه، بازدید از گنبد نمکی دشتی و ثبت جهانی آن خواهد بود.»
به گفته‌ي وی در چند روز گذشته نیز سه تن از هموندان این هيات توانسته‌اند غار تازه‌ای را در گنبد نمکی دشتی پيدا كنند.
پیش از این نيز نزديک به ٢٠ غار در اين گنبد نمكی پيدا شده است.
گنبد نمکی دشتی در استان بوشهر و در نزدیکی روستای گنخک و در جنوب خاوری(:شرقی) بندر بوشهر، در ٦٤کیلومتری شهر خورموج  است.
اين گنبد وسيع و زيبا، شوند(:سبب) شوری آب رودخانه «مند» شده است. اين رودخانه پس از گذر از کنار گنبد و دور زدن آن، شور می‌شود.





ارسال توسط سورنا
ارسال توسط سورنا

بنام خدا


رخدادهای تاریخی و آیینی ایران از 19 آذر تا 25 آذر

 



گروه مردم :


شنبه 19 آذر:

  • روزی که امپراتوری ستمگر آشور نابود شد ـ انتقال ایرانیان (کُردها) به شمال عراق پس از انهدام نینوا، شهر نینوه (نینوا، مجاور موصل امروز) پایتخت امپراتوری آشور دهم و به قولی 14 دسامبر سال 612 پیش از میلاد به تصرف نیروهای مشترک دولتهای ماد (ایران) و بابل (بین النهرین جنوبی) در آمد و آن امپراتوری که در تاریخ، شهرت ستمگری یافته است برای همیشه از میان رفت. نیروهای فاتح نینوا این شهر را با خاک یکسان کردند که دیگر آباد نشد.

دوشنبه 21 آذر:

  • بهبهان و اختلاف نظر بر سر نامگذاری این شهر، 12 دسامبر سال 525 میلادی در نشستی که در کاخ پادشاهی ایران در شهر تیسفون بر گزار شده بود تنی چند از مقامهای کشوری و لشکری که تحت نفوذ افکار مزدک قرار داشتند با پیشنهاد بزرگ وزیر قباد یکم شاه وقت ایران از دودمان ساسانیان به گذاردن نام قباد برشهر تازه ساز میان شوش و استخر(شیراز) مخالفت کردند و گفتند که نباید نام یک شاه زنده (در طول حیات او) بر یک شهر گذارده شود که تاریخ از این عمل ، قضاوت تملق گویی خواهد کرد و قباد که خود او هم متمایل به اندیشه های مزدک بود پذیرفت که نام دیگری بر شهر گذارده شود. پیشنهاد شد که نام شهر را «ارگان» بگذارند و پس از درگذشت قباد، با جلب نظر جانشین او شهر به نام وی تجدید نام یابد ؛ زیرا این شهر تازه به دستور قباد و زیر نظر مستقیم او ساخته شده بود و محل آن را نیز خود قباد در کنار رودخانه مارون تعیین کرده بود.

سه‌شنبه 22 آذر:

  • تقسیم نیروهای مسلح ایران به چهار ارتش در زمان پادشاهی یزدگرد یکم، پس از دو سال مطالعه و بررسی، 13 دسامبر سال 402 میلادی یزدگرد یکم از دودمان ساسانی بر تجدید سازمان نیروهای مسلح ایران صحه گذارد. روابط حسنه ایران و روم در زمان یزدگرد یکم این فرصت را به ژنرالهای ایران داده بود که بنشینند و پس از نزدیک به دو سده ، با توجه به اوضاع جهان آن زمان و تهدید های تازه و با استفاده از تجربه گذشته به نوسازی سازمان ارتش بپردازند.

چهارشنبه 23 آذر:

  • برگزاری نوروز و مهرگان در دربار خلفای عباسی، "منصور" دومین خلیفه عباسیان (متولد 712 و متوفی در 775 میلادی) با این که ابومسلم خراسانی و بسیاری از ایرانیان میهندوست از جمله استاذسیس سیستانی را کشته و لشکر به سرکوبی المقنع (هاشم بن حکیم) به خراسان فرستاده بود 14 دسامبر سال 770 میلادی اعلام داشت که از آن پس در دربار او در بغداد (که خود او این آبادی را به صورت شهر درآورده بود) نوروز و مهرگان به همان گونه که شاهان ساسانی برپا می داشتند برگزار خواهد شد.

پنجشنبه 24 آذر:

  • ماجرای خواندنی قتل آلپ ارسلان، آلپ ارسلان (به معنای شیر شرزه) پسر چغری بیگ و دومین حکمران سلجوقی ایران (پس از عمویش طغرل) 15 دسامبر 1072 میلادی (24 آذرماه) درگذشت و در مرو مدفون شد. وی پنج روز پیش از مرگ، در حضور جمع دستور اعدام یوسف خوارزمی فرمانده یک دژ نظامی (کوتوال) در ساحل آمودریا (رود جیحون) را داده بود که پس از یک مقاومت شدید دستگیر شده بود و اورا برای تعیین تکلیف نزد آلپ ارسلان آورده بودند. یوسف که مرگ خود را نزدیک دید ناگهان خنجر برکشید (خنجر خودش و یا یکی از نگهبانان) و به سوی جایگاه آلپ ارسلان حمله برد. آلپ ارسلان که به تیراندازی خود اطمینان داشت نگهبانان را از مداخله منع کرد و تیر در کمان نهاد تا یوسف را بزند که با زیگزاگ یوسف تیر خطا رفت و یوسف سینه آلپ ارسلان 43 ساله را با خنجر شکافت. آلپ ارسلان که اسلام آورده و نام محمد برخود گذارده بود تنها هشت سال حکومت کرد. از کارهای مهم او جنگ با دولت بیزانس (فسطنطنیه) در آناتولی است. وی بر سرزمینی از فرارود تا میان رودان (بین النهرین) حکومت داشت. پس از او پسرش ملکشاه زمام امور را به دست گرفت. 
  • سقوط دژ الموت، نیروهای هلاکوخان («هولاگو» درست است) ایلخان مغولی ایران، پسر تولی، نوه چنگیز و برادر قوبیلای قاآن (خان بزرگ و حکمران چین) 15 دسامبر 1256 میلادی (24 آذر) وارد دژ معروف الموت شدند و و آن را که از پایگاههای مهم اسماعیلیه بود تصرف کردند. رکن الدین خورشاه رئیس دژ در برابر حمله مغولان پس از یک مقاومت کوتاه تسلیم شده بود.

آدینه 25 آذر:

  • پیشنهاد ملی شدن نفت و پشتیبابی مردم ، 25 آذرماه 1329 (16دسامبر سال 1950) دکتر مصدق نماینده اول تهران و ده تن از یارانش به عنوان اعضای کمیسیون نفت گزارش خود را به مجلس دادند و پیشنهاد کردند که قرارداد سال 1933 ایران و انگلستان لغو و صنعت نفت ایران ملی و در دست دولت قرار گیرد و درآمد این ثروت ملی صرف عمران، پیشرفت کشور و ارتقاء سطح زندگانی ایرانیان (نه پرداخت حقوق کارمندان و هزینه های جاری دولت) شود.

 برگرفته از تارنمای دکتر انوشیروان کیهانی زاده  

 

 





ارسال توسط سورنا
ارسال توسط سورنا

بنام خدا



لرزه‌های اكتشافی نفت، تاريخ «انديكا» را مي‌لرزاند



خبرنگار امرداد - آفتاب یزدانی :

وزارت نفت در حالی برای اکتشاف چاه‌های نفت و گاز در گستره‌های تاریخی «اندیکا» دست به كار لرزه‌نگاری و حفاری شده که سازمان میراث فرهنگی تاکنون پيامدهای اين كار را برای گستره‌ های تاریخی و طبیعی این منطقه بررسی نکرده است.
به گزارش مهر، حفاری و لرزه‌نگاری شرکت نفت در سه بخش مرکزی، آبژدان و چلوی اندیکا اجرا شده است. در این بخش‌ها، يادمان‌‌های بسياری همچون آتشکده سیم‌بند، تاق‌های سیم‌بند ، دژ زراس، دژ لیت، دژ بردی، گوردخمه دژ دز، استودان‌ها و... وجود دارد.
 مجتبا گهستونی، سخنگوی انجمن دوستداران میراث فرهنگی خوزستان (تاریانا) در این‌باره گفت: «هنوز روشن نیست که این حفاری‌ها و لرزه‌نگاری‌ها چه ويراني‌هايي را در پی داشته است چون این شهرستان با وجود آثار تاریخی بسياري که دارد، اداره‌ي میراث فرهنگی ندارد.»
به گفته‌ي وي در شهرستان اندیکا ٢٧ يادمان ثبت شده در سياهه‌ي آثار ملی داريم.
مجتبا گهستونی، گفت: «امواج مصنوعی پيامدهای ويرانگري دارد به ويژه این که ممکن است، ترک‌خوردگی و ریزش بناها را در پی داشته باشد.»
به باور وی پيامدهای این لرزه‌ها بستگی به جنس زمین‌(سازند) و نوع لرزش دارد از همين روی نیاز است تا کارشناسان میراث فرهنگی این موضوع  را بررسی کنند.
پیش از این نیز انجمن دوستداران میراث فرهنگی خوزستان از حفاري‌های غیرمجاز در گستره‌ی پارینه‌سنگی اندیکا خبر داده بود.
بررسی‌های باستان‌شناسی در بخشی از این شهرستان به دهه‌ی ٥٠ بازمي‌گردد که توسط کلاوس شیپمن و واندنبرگ، یحیا کوثری، اسماعیل یغمایی، یوسف مجیدزاده، هنری تی رایت در گستره‌ي سد شهید عباسپور و شیمبار به صورت کوتاه انجام شده است. 
بعدها نيز ایوب سلطانی از باستان‌شناسان اندیکایی، يادمان‌های تاریخی شهرستان را بررسی کرد اما اکنون بررسی‌های وی در سازمان میراث فرهنگی خوزستان بلا استفاده مانده است و تاکنون منتشر نشده‌اند.
شهرستان انديكا در شمال‌خاوری استان خوزستان، يكي از گستره‌های گردش‌پذير ايران است كه با طبيعت زيبا و بكر و يادمان‌هاي باستانی چند هزارساله، بي‌گمان بيش از اين‌ها نياز به توجه دارد.






ارسال توسط سورنا

بنام خدا



کتاب کلیله و دمنه چیست؟



سورنا لطفي‌نيا :
يكی از كتاب‌های بزرگ در ادب پارسی، «كليله و دمنه» است. اين كتاب ادبی، اخلاقی، از همان آغاز نگارش تا به امروز، بر بسياری از نوشته‌های ديگر كه در گستره‌ی ادب، اخلاق و داستان نوشته شده‌اند اثرهای بزرگی گذاشته است. نام نخستين اين كتاب «پنج تنتره» بوده است كه در زبان «سنسكريت» به معنای پنج بخش، است. زيرا كليله و دمنه‌ی نخستين، پنج فصل داشته است. پنج‌تنتره را مردی به نام «بيدپای برهمن»، در كشور هندوستان نوشته است.
در روزگار ساسانيان، يكی از برهمنان هند به ايران مي‌آيد. بزرگان ايران از وی اين پرسشی را مي‌كنند: «مي‌گويند در كشور هندوستان كوه‌هايی است كه در آن گياهان دارويی روييده مي‌شود كه اين داروها مردگان را زنده مي‌سازد؛ راه به‌دست آوردن آن‌ها چيست؟» برهمن پاسخ مي‌دهد كه: «اين سخن، از رموز پيشينيان است! آن كوه‌ها همانا دانشمندان هستند و آن داروها نيز سخنان آنان است و مردگان نيز همانا نادانان هستند كه با شنيدن سخن دانايان زنده مي‌شوند. اين سخن‌ها در كتابی بزرگ به نام كليله ودمنه گرد آمده‌اند و در كتابخانه‌های شاهان هندوستان است.»
در سال‌های شاهنشاهی انوشيروان، پزشكی نامدار به نام «برزويه» برای به‌دست آوردن اين كتاب راهی هندوستان مي‌شود. او پس از سال‌ها كوشش، اين كتاب را از زبان «پراكريت» به فارسی برگردان(:ترجمه) و به ايران آورد. اصل كتاب كليله و دمنه از میان رفته است. اما برگردان آن كه به‌دست دبيری چيره دست به نام «روزبه پور دادويه (ابن‌مقفع)» به تازی(:عربی) انجام گرفت، در دست است. اين كتاب به زبان‌های سريانی، لاتينی، يونانی و… برگردان شده است.
بايد افزود كه نام كتاب كليله و دمنه، از نام دو شغال كه در كتاب آمده، گرفته شده است. گويند رودكی اين كتاب را به نظم در آورد اما مگر چند بيت از آن بر جای نمانده است.
گروه ادب و هنر امرداد، در هر هفته، داستانی از این کتاب ارزشمند را به زبان ساده روان‌نویسی کرده و به دوستداران ادب پارسی، پیشکش می‌کند:

 

 اكنون داستانی كوتاه از فصل «شير و  گاو»

* آورده‌اند كه روزی روباهی در جنگل طبل بزرگی را كه از درختی آويزان شده بود را ديد. هنگامی كه باد مي‌وزيد، يكی از شاخه‌های درخت به طبل مي‌خورد و بانگ ترسناكی از آن به گوش روباه مي‌رسيد. چون روباه بزرگی طبل را ديد و بلندی بانگ آن را شنيد، گمان برد كه گوشت آن نيز در فراخور آواز آن باشد. پس به هوا پريد و طبل را از شاخه پايين آورد و پاره كرد، اما چيزی مگر پوست نيافت. پس پشيمان شد و با خود گفت: «ندانستم كه هر كجا اندامی بزرگتر و بانگی ترسناک تر و بلندتر است، سود آن نيز كمتر است.»






ارسال توسط سورنا

بنام خدا



ماکارانی با زرشک

 مواد اولیه :

 *ماکارونی یک بسته
  *زرشک نصف پیمانه
  *ذرت ۱/۳ پیمانه
  *پیاز سرخ شده سه قاشق سوپخوری
  *میگو در صورت تمایل ۲۰ عدد
  *پیاز سرخ شده و رب هر کدام سه قاشق سوپخوری
  *نمک و فلفل به میزان لازم

 

 طرز تهیه:

 پیاز را درون تابه ریخته و روی حرارت می‌گذاریم. رب گوجه‌فرنگی را در یک لیوان آب حل کرده و داخل تابه می‌ریزیم. کمی نمک و فلفل زده و می‌گذاریم تا آهسته بجوشد و آب آن تبخیر شود. در ظرفی دیگر زرشک را کمی در روغن تفت می‌دهیم و ذرت را به آن اضافه می‌کنیم. در صورت تمایل میگوها را نیز جداگانه کمی تفت می‌دهیم. ماکارونی را پس از پختن آبکش می‌کنیم و آب سرد روی آن می‌ریزیم. یک ظرف نچسب را روی حرارت گذاشته و کمی روغن در کف آن ریخته سپس مواد را با هم مخلوط کرده و روی ماکارونی‌ها می‌ریزیم. سپس روی حرارت ملایم می‌گذاریم تا دم بکشد.





تاريخ : یک شنبه 20 آذر 1390برچسب:ماکارونی,زرشک,تابه,,
ارسال توسط سورنا
ارسال توسط سورنا

بنام خدا


بسیاری از ما ایرانیان مکان هایی را که در عکس های زیر آمده را هنوز ندیده ایم اما باید باور کنید که این عکس ها از مناظر طبیعی و تاریخی ایران گرفته شده است.

 

 



Persianv.com At site

Persianv.com At site

Persianv.com At site

Persianv.com At site 

 

 





تاريخ : یک شنبه 20 آذر 1390برچسب:ایران,زیباییهای ایران,مناظر ایران,,
ارسال توسط سورنا
ارسال توسط سورنا

نام روزهای هفته در ايران کهن بدين گونه بوده است:

 

کیوان شید = شنبه

مهرشید = یکشنبه

مه شید = دوشنبه

بهرام شید = سه‌شنبه

تیرشید = چهارشنبه

هرمزشید = پنج‌شنبه

ناهیدشید یا آدینه = جمعه



ادامه مطلب...

ارسال توسط سورنا

امروز 20 آذر ماه 

 

http://marshal-modern.ir/Archive/2011/2/27/16fb83091e01.jpg

از کودک فال فروشی پرسیدم چه میکنی!؟ گفت به آنان که در دیروز خود مانده اند فردا را میفروشم..!!

 



ادامه مطلب...

تاريخ : یک شنبه 20 آذر 1390برچسب:فال روز 20 آذر,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا





تاريخ : یک شنبه 20 آذر 1390برچسب:آریوبرزن,آریو,اسکندر,پیکر,پیکره,طنز تلخ,,
ارسال توسط سورنا
 
 
 
 
 
 

 



ادامه مطلب...

تاريخ : یک شنبه 20 آذر 1390برچسب:شیر,تمشاح,شکار شیر,شکار شیر و تمساح,,
ارسال توسط سورنا

بنام خداوند زیباییها

به گزارش تکناز در جدیدترین نظر سنجی ها که سایت های معتبر ورزشی برای انتخاب زیباترین ورزشکاران زن جهان انجام داده اند ۵ چهره تقریباً آشنا بعنوان زیباترین های ورزش زنان انتخاب شدند…
 
بلر اُنیل : گلف باز آمریکایی
www.taknaz.ir عکس زیبا ترین و جذاب ترین زنان دنیای ورزش

آنا کورنیکوا : تنیس باز روسی
www.taknaz.ir عکس زیبا ترین و جذاب ترین زنان دنیای ورزش

لرن فرانکو : در رشته پرتاب نیزه از پاراگوئه
www.taknaz.ir عکس زیبا ترین و جذاب ترین زنان دنیای ورزش

ویکتوریا وانوچی : تنیس باز آرژانتینی
www.taknaz.ir عکس زیبا ترین و جذاب ترین زنان دنیای ورزش

ماریا ورچنوا : گلف باز روسی
www.taknaz.ir عکس زیبا ترین و جذاب ترین زنان دنیای ورزش




ارسال توسط سورنا

روانشناسی حافظه

 



ادامه مطلب...

تاريخ : یک شنبه 20 آذر 1390برچسب:روان,روانشناسی,روانشناسی حافظه,گشتالت,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

 




تاريخ : پنج شنبه 17 آذر 1390برچسب:بیدار,بیداری,بیدار شدن دانشجو,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا


متروی شیراز و لرزه‌هايش بر ارگ کریمخان

ارگ کریمخان، قربانی ديگر مترو

سورنا لطفي‌نيا :

گذر قطار شهری شیراز، از کنار ارگ کریمخان و مجموعه‌‌ی زندیه، دوستداران میراث فرهنگی را درباره‌ي لرزش‌هایی که بر ارگ کریمخان برجای می گذارد نگران کرده است.
به گزارش مهر؛ قطار شهری همان‌گونه که فرصت‌هایی برای جابه‌جايی مردم فراهم می‌کند، به گونه‌ي طبیعی چالش‌هایی نیز برای بافت‌های شهری در پی دارد.
پرو‍ژه قطار شهری در کلانشهر «شیراز» که چند سالی است آغاز شده، افزون‌بر این‌که چشم‌انداز شهر را در  سال‌های آينده زشت خواهد كرد، چالش بزرگي نيز براي بافت تاريخي «زنديه» در پي خواهد داشت.
ارگ کریمخان‌، یکی از مجموعه آثار زندیه است که پروژه قطار شهری از چند ١٠ متری آن گذر خواهد كرد و دوستداران میراث فرهنگی نیز درباره‌ي پیامدهای اين كار و لرزش‌های برآمده از آن نگران هستند.
«مسعود منیعاتی» فرنشين(:ريیس) انجمن دوستداران میراث فرهنگی استان فارس با تايید احتمال ويراني بافت تاریخی زندیه، در پي راه‌اندازی قطار شهری از كنار بافت تاریخی، گفت: «به شوند(:دليل) نزدیک بودن راه گذر قطار شهری شیراز، شاهد وارد شدن آسیب‌های سختي به بافت زندیه خواهیم بود.»
به گفته‌ي وي حرکت تند قطار و لرزش‌های آن، بزرگ‌ترین شوند(:دلیل) آسیب به بافت زندیه در هنگام راه‌اندازی قطار شهری است.
اما «فرج‌الله رجبی»، مدیرعامل قطار شهری شیراز، با اشاره به تايید سازمان میراث فرهنگی فارس برای ساخت قطار شهری در كنار بافت زندیه گفت: «در هنگام طراحي متروي  شهری شیراز، با سازمان میراث فرهنگی هماهنگی‌های لازم انجام شده بود و گزارش كاركرد قطارشهری در مسیر بافت زندیه از راه ارايه سه گزارش فنی از سوی مسوولان قطار شهری به تايید میراث رسیده بود.»
فرج‌الله رجبی افزود: «در هنگام كندن تونل‌ها در بافت تاریخی زندیه که زير مانیتورینگ سازمان میراث فرهنگی انجام می‌گرفت، مشکلی برای این بافت پديد نیامد و در هنگام بهره‌برداری نیز کوچک‌ترین مشکلی برای آثار زندیه رخ نخواهد داد.»
با پايان كار اجرایی زیرگذر خیابان زند، تاکنون بناهای تجاری این گستره با آسیب‌های بزرگي روبه‌رو شده‌اند. ترک برداشتن دیوارها، شیب تند در پیاده‌رو خیابان در محدوده‌ي بهارستان، نشست زمین و... از آسیب‌هایی بود که بازاريان از بروز آن‌ها در محل کسب خود و در نزديكي این پرو‍ژه زیرگذر از آن ياد كردند.
با این روند دوستداران میراث فرهنگی از این نگران هستند که با توجه به آسيب‌‌هایی که زیرگذر به این بخش‌ها رسانده‌است، ساخت تونل‌های قطاری شهری درست در همین منطقه و پس از آن، گذر مترو، با ميراث زنديه چه خواهد كرد.






ارسال توسط سورنا

بنام خدا


 به گزارش598 به نقل از ايسنا درخت چنار كهن‌سالي در حياط امامزاده علی اصغر در روستای زرآباد الموت در استان قزوين وجود دارد كه به درخت چنار خون‌بار نامور است. خون‌بار بودن اين درخت، قدمت ديرينه‌ای دارد و حتا در زمان شاه‌سلطان حسين صفوی نيز روايت‌هايی از آن مطرح شده است.

 در اين باره، اسدالله بيرانوند ـ مديركل ميراث فرهنگی و گردشگری استان قزوين ـ در گفت‌و‌گو با خبرنگار ايسنا بيان كرد:‌ در نزديكی سحرگاه روز عاشورا، صمغی قرمز رنگ شبيه خون از اين درخت بیرون می آید كه آزمايش‌هايی هم روی آن انجام شده است. البته هيچ‌كدام از آزمايش‌ها با وجود مشاهده‌ی تركيبات مشابه خون در اين صمغ‌، اين مسأله را تأييد نكرده‌اند كه اين مايع، به خون انسان مربوط می شود.

 

 

derakht.jpg  او با اشاره به قدمت بيش از 600 سال دو درخت چناری كه درهم تنيده شده‌اند،‌ افزود:‌ هر سال در روزهای عزاداری ماه محرم، بيش از 10هزار نفر در اين محل حضور می يابند و امكانات لازم و مهمانسرا نيز برای آن‌ها فراهم می شود.

 همچنين فاطمه آسيابان‌ها ـ مدير روابط عمومی اين اداره‌ی كل ـ كه دو سال شاهد اين ماجرا بوده است، با اشاره به اين‌كه مردم معتقدند، اتفاق‌هايی در روز عاشورا برای اين درخت رخ می دهد، گفت: پس از پايان مراسم عزاداری و سينه‌زنی در روز تاسوعا، جمعيت حاضر در امامزاده، سحرگاه روز عاشورا دور درخت جمع می شوند و به خواندن مرثيه و عزاداری می پردازند. در اين زمان، صمغ قرمز رنگی از برخی شاخه‌های اين درخت چنار به آرامی شروع به تراوش می كند. اين اتفاق تا ظهر روز عاشورا ادامه دارد و پس از آن، اين شاخه‌ها خشک می شوند.

 او بيان كرد: نكته‌ی جالب اين است كه اين مايع فقط روز عاشورا از درخت بیرون می آید، يعنی با توجه به متفاوت بودن سال‌های هجری خورشیدی و هجری قمری، اين اتفاق درست در روز دهم ماه محرم رخ می دهد.

  وی افزود: وجود اين درخت كه به يكی از جاذبه‌های گردشگری و مذهبی استان قزوين تبديل شده است، هر سال در ماه محرم گردشگران زيادی را از كشورهای مسلمان مانند عراق و سوريه و حتا برخی از كشورهای اروپايی به اين محل می كشاند.





ارسال توسط سورنا


سايه‌ی شهرداری نجف‌آباد بر كهن‌ترين «ساعت آبی»‌ شهر

 


ادامه مطلب...

تاريخ : چهار شنبه 16 آذر 1390برچسب:ساعت آبی,پنگ,پنگ خانه,نجف آباد,جوی خارون,خارون,,
ارسال توسط سورنا

مراسم نمادین مشعل گردانی در قم

 


ادامه مطلب...

تاريخ : چهار شنبه 16 آذر 1390برچسب:مشعل,مشعل گردانی,,
ارسال توسط سورنا
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی